Miksi jotkut ajattelevat, että ihmisten pitäisi automaattisesti elää elämäänsä tietyn kaavan mukaisesti?
Esim. että ihmisten tulisi automaattisesti hankkia lapsia? Tai älykkään ihmisen pitäisi automaattisesti kouluttautua korkeasti? Mitä se on keneltäkään pois, jos joku haluaa elämältään eri asioita kuin itse?
Kommentit (7)
Ovat kapeakatseisia ja empatiakyvyttömiä ihmisiä. Eivät osaa samaistua toisen asemaan ja nähdä asioita muiden kuin itsensä näkökulmasta.
Älykäs ihminen yleensä kouluttutuu koska on kiinnostunut asioista ja nauttii hyvin koulutuksen tuomasta elintasosta. Ei siihen mitään *oletuksia* tarvita.
Sama periaate kun käyt ravintoloissa tai syöt eineksiä sen sijaan, että opettelet kokkaamaan kunnolla.
Helpompaa. Suurin osa ei kykene tai jaksa vaivata päätään millään normien ulkopuolisella. On oikea ja on väärä, sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen yleensä kouluttutuu koska on kiinnostunut asioista ja nauttii hyvin koulutuksen tuomasta elintasosta. Ei siihen mitään *oletuksia* tarvita.
Meinaatko, että esim. automekaanikon, sähköasentajan tai putkimiehen hommat pystyy hoitamaan kuka tahansa? Sitä paitsi, kyseisissä ammateissa voi hyvinkin tienata enemmän kuin osa akateemisista.
No minun oli yksinkertaisesti pakko kouluttautua korkeasti, koska olen todella epäkäytännöllinen eikä minusta olisi mihinkään amiksesta valmistuttavaan käytännön työhön. Mutta ymmärrän kyllä hyvin, että ihmiset ovat erilaisia ja heidän vahvuutensa ja kiinnostuksenkohteensa eri asioissa, enkä pidä itseäni muita älykkäämpänä koulutukseni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voihan sitä opiskella itsenäisesti ja omaksi ilokseen vähän kuin harrastuksena. Ja käydä sitten tienaamassa elantonsa siellä missä käy. Syitä voi olla paljonkin.
Riippuu ihmisestä. Toiset kokevat epävarmuutta jos kaikki ei mene niin kuin suunniteltu, toiset kokevat uhkaa jos joku uskaltaa tehdä jotain josta itse vain haaveilee, toiset luulevat tietävänsä paremmin.
Juurisyynä lienee pelko elämää kohtaan, joka ilmenee kontrollin tarpeena tavalla tai toisella.