kaipaan neuvoa autolla ajamiseen
Tilanne: risteys, jossa oikealta tulevilla on kolmio/stop merkki. Miten muuten voi tietää, että oikealta tulevilla väistämisvelvollisuus, kuin se, että näkee tuon merkin. Joissain tilanteissa tuo merkki voi olla vaikkapa korkean auton takana. Lisäksi sivittain olevaa merkkiä voi olla vaikeaa havaita. Kuinka siis tiedän helposti, että olen etuajo-oikeutettu ilman että minun täytyy joka ikisessä risteyksessä pysähtyä tiirailemaan vaikeasti havaittavaa liikennemerkkiä? Asiallisia vastauksia kiitos
Kommentit (24)
Phutko kaupungissa vai maanteillä tuosta väistämisvelvollisuudesta? Maanteillä nyt aina pääsääntöisesti on etuajo-oikeus aina, se osoitetaan etuajo-oikeus -merkillä.
Kaupungissa ei voi oikeastaan muuta kuin katsoa onko kolmio siellä vai ei. Pidemmän päälle kyllä oppii kotikaupungissa nuo risteykset ulkoa, olen huomannut itsellä.
Hyvä on myös tietää että mikäli nopeusrajoitus on 40 tai enemmän, on tasa-arvoiset risteykset ilmoitettu erillisellä varoitusmerkillä.
Eihän siihen oikeastaan muuta vaihtoehtoa ole, jos alue ei ole tuttu eikä tiedä valmiiksi risteyksien väistämissääntöjä. Jos nopeusrajoitus on 50 km/h tai yli, tasa-arvoisesta risteyksestä ilmoitetaan liikennemerkillä.
aika typerää sijoitella merkit niin huonosti että pitää opetella ulkoa
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen oikeastaan muuta vaihtoehtoa ole, jos alue ei ole tuttu eikä tiedä valmiiksi risteyksien väistämissääntöjä. Jos nopeusrajoitus on 50 km/h tai yli, tasa-arvoisesta risteyksestä ilmoitetaan liikennemerkillä.
Itseasiassa se raja on 40 km/h tai yli.
Vierailija kirjoitti:
aika typerää sijoitella merkit niin huonosti että pitää opetella ulkoa
Liettuassa (muistaakseni) kerrotaan aina ennen risteystä, onko oikealta tulevalla kolmio vai ei. Se olisi hyvä käytäntö Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen oikeastaan muuta vaihtoehtoa ole, jos alue ei ole tuttu eikä tiedä valmiiksi risteyksien väistämissääntöjä. Jos nopeusrajoitus on 50 km/h tai yli, tasa-arvoisesta risteyksestä ilmoitetaan liikennemerkillä.
Niin tuo tasiaan, tasa-arvoisista risteyksistä ilmoitetaan. Kaipa sitten jos ei ole tuota merkkiä ja itsellä ei ole sitä kolmiota, niin voi kai olettaa että toisella on se kolmio...
Varmistaisin silti asian katsomalla onko sillä...
Tulipa hyviä vastauksia! Kiitos. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika typerää sijoitella merkit niin huonosti että pitää opetella ulkoa
Liettuassa (muistaakseni) kerrotaan aina ennen risteystä, onko oikealta tulevalla kolmio vai ei. Se olisi hyvä käytäntö Suomessakin.
Ihan hyvä idea. Millainen ilmoitus tai merkki siinä on näkyvillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika typerää sijoitella merkit niin huonosti että pitää opetella ulkoa
Liettuassa (muistaakseni) kerrotaan aina ennen risteystä, onko oikealta tulevalla kolmio vai ei. Se olisi hyvä käytäntö Suomessakin.
Helpottaisi ja sujuvoittaisi liikennettä todella täälläkin. Mutta eipä sitä tehdä, koska sehän olisi järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen oikeastaan muuta vaihtoehtoa ole, jos alue ei ole tuttu eikä tiedä valmiiksi risteyksien väistämissääntöjä. Jos nopeusrajoitus on 50 km/h tai yli, tasa-arvoisesta risteyksestä ilmoitetaan liikennemerkillä.
Niin tuo tasiaan, tasa-arvoisista risteyksistä ilmoitetaan. Kaipa sitten jos ei ole tuota merkkiä ja itsellä ei ole sitä kolmiota, niin voi kai olettaa että toisella on se kolmio...
Varmistaisin silti asian katsomalla onko sillä...
Kiitos todella "hyvästä" vastauksesta.
Voisiko joku palstan liikennetietäjistä kertoa, millainen liikennemerkki kaupunkialueella ja muissa taajamissa ilmoittaa aina ennen risteystä, onko se tasa-arvoinen vai ei?
No eikös tuo ole selkeä, että jos itsellä ei ole kolmiota, ei tarvitse väistää ja jos taas pitää väistää, niin on kolmio tai stop-merkki? Aina liikenteessä. Ei niitä toisen tien merkkejä tarvitse tähyillä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuo ole selkeä, että jos itsellä ei ole kolmiota, ei tarvitse väistää ja jos taas pitää väistää, niin on kolmio tai stop-merkki? Aina liikenteessä. Ei niitä toisen tien merkkejä tarvitse tähyillä erikseen.
No tietenkin tarvitsee. Ethän sinä muuten tiedä että onko sillä oikealta tulevalla kolmio vai ei. On paljon risteyksiä jossa kellään ei ole kolmiota ja sitten niitä joissa vain osalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika typerää sijoitella merkit niin huonosti että pitää opetella ulkoa
Liettuassa (muistaakseni) kerrotaan aina ennen risteystä, onko oikealta tulevalla kolmio vai ei. Se olisi hyvä käytäntö Suomessakin.
Ihan hyvä idea. Millainen ilmoitus tai merkki siinä on näkyvillä?
Siitä on kolme vuotta, kun olimme siellä, niin en enää muista muuta kuin että totesimme, että sellainen käytäntö olisi todella hyvä Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku palstan liikennetietäjistä kertoa, millainen liikennemerkki kaupunkialueella ja muissa taajamissa ilmoittaa aina ennen risteystä, onko se tasa-arvoinen vai ei?
Ei minkäänlainen ilmoita yleensä. Joissakin tasa-arvoisissa risteyksissä on kolmio, jossa rasti keskellä, se ilmoittaa, että risteys on tasa-arvoinen. Tämä silloin, jos nopeusrajoitus on enemmän kuin 40km/h. Suuri osa taajamaristeyksistä ei tätä ehtoa täytä, joten mitään merkkiä ei ole. Silloin pitää juurikin itse tihrustaa, että onko oikealta tulevalla kolmio vai ei. Joskus sen näkee helposti, joskus ei.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Risteys#/media/Tiedosto:Finland_road_sign…
Opiskeluaikoina rähjäinen Lada täynnä porukkaa jolla kirpparivaatetus viesti jo kauaksi sellaisesta maksukyvystä että sitä uskalsi tasa-arvoiseenkin tunkea aina ensimmäisenä ja hienommat autot väistivät. Pääsääntö on erityinen varovaisuus. Ne tahtoo sakottaa vaikka joku kolmion takaa eteen tulisikin, ellei sillä päätiellä olla ns etuajo-oikeutetulla osuudella. Siis se nurkallaan seisova neliö.
Jos se kärkikolmio tai stop-merkki peittyy ison auton taakse, se iso auto on ajanut liian pitkälle. Sitä merkkiä kun periaatteessa ei saa ohittaa väistämisvelvollisena. Ainoa poikkeus on se, jos stop-merkki on kauempana risteyksen reunasta, mutta tällöin risteyksissä on valkoinen pysäytysviiva, jonka kohdalle viimeistään sen väistämisvelvollisen auton on pysäytettävä.
Vaikka tuollaisen väistämisvelvollisuuden ennakoiva merkki olisi ihan hyvä, niin Suomessa on kyllä jo nyt ihan tarpeeksi liikennemerkkejä. Sen huomaa silloin, kun yrittää ottaa jotain kuvaa katunäkymästä. Jotenkin silmällä katsoessa niitä liikennemerkkejä ei pistä merkille, mutta kuvassa ne törröttävät joka paikassa ja pomppivat silmille.
Ennakointi ja tiirailu. Huonostihan ne näkyy, kun ovat näkyvissä sivulta päin.