Hei kaikille kissaihmisille!
Olen huomannut, että kissani käyttäytyy hyvin arasti vieraiden ihmisten seurassa. Vaikka kissa onkin yleensä hyvin seurallinen ja leikkisä kotona, hän vetäytyy aina johonkin nurkkaan, kun vieraita tulee käymään. Onko muita, joiden kissat käyttäytyvät samalla tavalla vieraiden ihmisten seurassa? Mikä voisi olla syy tähän käytökseen ja miten voisin auttaa kissaani tulemaan rohkeammaksi vieraiden ihmisten seurassa?
Kommentit (4)
Onko sitä sosiaalistettu pentuna? Oma kattini oli tosi arka vieraita kohtaan samasta syystä.
Jos kissa pelkää ihmisiä, johtuu se yleensä siitä ettei ole sosiaalistettu ihmisiin pentuna, elänyt kulkukissana tms. Jos alkaa vasta aikuisena totutella ihmisiin, niin voi olla että kissa jää aina araksi ainakin vieraille ihmisille. Osa kissoista kuitenkin ihmisrakkaampia ja tottuvat paremmin.
Minulla on kaksi kissaa, joista toinen on arka vieraita ja muitakin uusia asioita kohtaan, menee siis aina toiseen kerrokseen kun ovikello soi, ja pystyttelee pois näkyvistä niin kauan, kun vieraat viipyvät, paitsi jos on joku pitemmäksi ajaksi, esim. yön yli, jäävä vieras, niin uskaltaa sitten jo vähän paremmin liikkua ja tulla esim. syömään. Toki riippuu vieraasta, aratelee kovia ääniä, lapsia ym. Toinen taas on sellainen, että tulee moikkaamaan kaikkia vieraita, puskee ja kehrää.
Luulen, että kissat pitää vaan hyväksyä sellaisina kun ne ovat, toiset on arkoja ja toiset ei. Toki jos on tärkeää, että kissasi tutustuu johonkin vieraaseen, niin sitten hänen on hyvä viettää pitempiä aikoja luonasi ja tehdä pikkuhiljaa tuttavuutta, siis niin, että antaa kissan tulla uuden ihmisen luokse sitten, kun se siihen rohkaistuu. Kun on tottunut johonkin ihmiseen, ei välttämättä seuraavilla kerroilla enää arastele ko. ihmistä, vaikka ei siitäkään voi olla varma.
Kissa ensin tarkkailee vierasta ja jos hyväksi havaitsee, tekee tuttavuutta.
Kissat on erilaisia ja siitä auttamisesta sopeutumaan ei tule mitään. Kissa toimii omilla ehdoillaan ja palvelijan pitää sopeutua siihen. Sinun pitää ymmärtää, että sinä olet tekemisissä ylemmän olennon kanssa ja siihen sinun pitää sopeutua.
Kissa saattaa muuttua ikääntyessään seurallisemmaksi, tai sitten ei. Ne ovat yksilöitä, kuten ihmisetkin.