Kela on tässä maaliskuun lopulla muistuttanut nettisivustonsa
ajankohtaisasioissa työttömyystuen saajia siitä, että 1.1.2025 työttömyyden hoito siirtyy kuntien vastuulle. Siis TE-palvelut lakkautetaan siltä osin kuin ne koskevat työttömiä. Kaikki työttömille suunnatut palvelut siirtyvät kuntien vastuulle. Ja mikä tärkeintä: myös työvoimapoliittiset lausunnot tulevat 1.1.2025 jälkeen kunnilta. Eli kunta päättää oletko oikeutettu työttömyysetuuteen vai et!
No, minä ole surkea pitkäaikaistyötön, joka asun eräässä pienessä Varsinais-Suomalaisessa kaupungissa. Ja kun olen pitkäaikaistyötön, olen jo muutaman kerran siirtynyt valtion viranomaisena toimivan TE-toimiston puolelta kunnan työllistämistoimien piiriin.
Ensimmäinen kerta oli, kun tämä asuinkaupunkini oli mukana kuntakokeilussa. Minulle kyllä tuli työtarjouksia, mutta ne oli tehty pilanpäiten. Yhdessä haastattelussa mulle naurettiin päin naamaa!!!!!, mikä sikäli oli törkeää käytöstä ja asiatonta käytöstä kunnan toimijan taholta, joka kaiken lisäksi sattui olemaan sosiaalitoimisto! Enkä muuten ole sosiaalitoimiston asiaakkaan ollut, olen yrittänyt tulla toimeen ilman toimeentulotukea aina.
No, toinen oli sitten toinen virasto, terveystoimi, taas haastatteluun ja sitten se soitti sen valintatuloksen: "Meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa!"
Kiitos. Ja nyt olen taas kunnan puolelle siirretty, tämä uusi aktivointilaki vei minut ensin taas TE-toimiston asiakkaaksi, ja sitten kun oli se tietty kuukausimäärä kulunut niin palasin kunnan hoteisiin... Arvatkaa olinko iloinen kun pyydettiin taas haastatteluun... TEILLÄHÄN EI OLE MINULLE MITÄÄN TARJOTTAVAA, MIELUITEN VEISITTE MINULTA SENKIN VÄHÄN MITÄ MINULLA ON!
No, kuulkaa odottakaa kaikessa rauhassa vaan, kyllä se loppukin tästä jossain vaiheessa lähtee.
MEILLÄ EI OLE SINULLE MITÄÄN TARJOTTAVAA! kimitti oikein, oikein pikkutytön äänellä kimitti. Mutta siis eihän sitä valintapäätöstä olisi minulle tarvinnut ilmoitella, eivät ne ole muutkaan ainakaan soittelemaan ruvenneet.
Enkä muuten mihinkään tarjoukseen jota tuolta puljulta tulee, osaa edes suhtautua muuta kuin kiukustuen, että no, joko taas haluatte ruveta pelleilemään ja olisko tulossa jonkinlaista nöyryytystä taas. Sossutäti naureskelee päin naamaa!
Jaahas :D