Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pääsen pois puutarha-alalta? Vertaistukea kaipaan!

Vierailija
25.04.2023 |

Tällä palstalla kysellään usein, kannattaisiko lähteä puutarha-alalle. Oma kysymykseni on päinvastainen: kuinka rohkenisin lähteä entisestä unelma-ammatistani kohti jotain muuta?

Olen ollut alalla pian 20 vuotta ja tehnyt töitä lähinnä kesäkaudet. Talvisin olen palautunut rasituksesta, opiskellut tai tehnyt muun alan töitä. Nyt en enää jaksa tätä kuviota.

Haluan ympärivuotisiin, vakituisiin töihin mutta se tarkoittaa sitä, että menetän nykyisen kesätyöpaikkani. Pelkään, että jään täysin tyhjän päälle. Olen ajatellut, että puoli vuotta palkkatuloja on parempi kuin tuilla eläminen mutta pieni palkkani ei enää riitä elämiseen. Lisäksi viihdyn huonosti nykyisessä työpaikassani, jossa työtavat ja -tilat ovat viime vuosituhannelta. Vaihto alan sisällä ei auta asiaa, vaan tarkoittaisi huonompaa palkkaa ja lyhyempää sopimusta yhtä puutteellisissa olosuhteissa.

TE-toimisto on tarjonnut minulle mahdollisuutta kouluttautua elektroniikka-asentajaksi. Minulla ei ole alasta mitään käsitystä mutta fiksuna ja käsistäni kätevänä ihmisenä pärjäisin kuulemma hyvin.

Mistä saisin rohkeuden hypätä tuntemattomaan? Mitä jos vihaankin elektroniikka-alaa tai olen sille täysin sopimaton, ja minusta tulee pitkäaikaistyötön? Kaipaisin vertaistukea ja rohkaisua etenkin muilta alanvaihtajilta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos TE-toimisto on ehdottanut elektroniikka-alan koulutusta, eivät he ehdota sitä jos alalla ja mahdollisesti jo alueellasi ja paikkakunnallasi ei olisi työllistymisen mahdollisuuksia. 

Jos olet kätevä ja pidät itsenäisestä työstä, niin mikäettei?!

Olennaista tässä varmaan on se, kun luotat hiukan enemmän itseesi, niin itseluottamuksesi vahvistuu ja lähdet kokeilemaan avoimemmin mielin uutta. Koska kokemuksesi opettaa että pärjäät kyllä.

Onko sinulla tukena harrastuksia, esim jotain urheilullista ja liikunnallista jossa voit kokea onnistumisen elämyksiä? Mielestäni panostamalla itseluottamuksen nostamiseen moni muu asia sujuu luonnostaan. Elämässä on haasteita, mutta olet ennenkin pärjännyt. 

Kirjoituksestasi välittyy älykäs ja herkkätunteinen ihminen!

Voisitko käydä tutustumassa elektroniikka-alan töihin ihan paikanpäälle, että mitä ne valmistuneet sitten tekevät?

Mua vähän nolottaa myöntää mutta vastauksesi sai minut kyyneliin. Kiitos, sinä tajusit tilanteeni ja tarjosit oikeita ratkaisuja. Olen itse ollut ihan sekaisin kaikkia vaihtoehtoja pyöritellessäni.

Minulta tosiaan puuttuu tässä hetkessä itseluottamusta, enkä ole sitä näin konkreettisesti tajunnut aiemmin. Lähipiiri tarjoaa vain vaihtoehtoja jäämisen puolesta. Pelotellaan tyhjän päälle jäämisestä ja muistutetaan, että on sentään henkilökunta-alennus ja saa liikkua, ja eikös minä niin tykkää työstäni ja osaa niin hyvin kasveja hoitaa. Ehkä muutos pelottaa muita ihmisiä yhtä paljon kuin minua?

Liikunta on ollut minulle se suurin syy jatkaa puutarhurina. Mikään ei tuo minulle niin hyvää oloa. En vaan enää jaksa liikkua työpäivien jälkeen. Olen uupunut tilanteeseeni ja myös työn kuormittavuuteen. Voisin löytää liikunnan ilon vapaa-ajalla, jos en olisi aina näin väsynyt työstä. Kaikki muutkin harrastukseni ovat jääneet tämän työn myötä. Työpäivän ajan olen pirteä mutta kotona vain nukun. (Terveydentila on tarkastettu ja kaikki on ok työkausien ulkopuolella.)

Nuorempana tein hyvin rohkeita ja reippaita suunnanmuutoksia elämässäni. Jotkut veivät oikeaan suuntaan, jotkut olivat kiertoteitä. Ehkä tämäkin uranvaihto voi olla kiertotie sinne, minne todella haluan, jos en koe sopivani uudelle alalle.

Mun pitää nyt vaan kerryttää rohkeutta mennä työkokeiluun syksyllä, kun tämä työsopimus päättyy. Otan nyt yhteyttä TE-virkailijaani ja lyön lukkoon tämän, että lähden kokeilemaan uutta nykyisen paikan menettämisen uhallakin. Kiitos vielä sinulle! Toivon, että jatkat toivon valamista tällä palstalla, sitä ei ole liikaa tarjolla :) t. Ap

Työkokeiluun ei kylläkään pitäisi koskaan vapaaehtoisesti suostua. Sehän on oikeasti vain orjatyötä 9 euron päiväkorvauksella. Turha sitten katua tai valittaa kun totuus paljastuu, eikä mitään ole enää tehtävissä. Kaikessa kamaluudessaankin kyllä se lähihoitajan koulutus on kuitenkin paljon järkevämpi vaihtoehto kuin joku elektroniikka-asentaja.

Vierailija
22/27 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta pelkissä kesätöissäkö ap on ollut?

Lukutaito?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä kun työt loppuu niin muihin hommiin ja jatkat siellä sitten niin kauan kun voit tai sitten jos ei onnistu niin takaportista takaisin rikkaruohoja kitkemään

Vierailija
24/27 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elektroniikka-asentaja ei minusta kuulosta kovin hyvältä uravaihtoehdolta. Tuolka koulutuksella on ylitarjontaa.

Mutta jos olet ollut puutarha-alalla käsitöissä, miten olisi kouluttautuminen vaikka sähköasentajaksi? Sähköasennuksia on erilaisia, mutta töissä on aika paljon näpertämistä, varsinkin korjauspuolella. Työtilanne on myös sähköasentajilla hyvä jos osaa tehdä töitä edes kohtuullisen yrittäjähenkisesti.

Muuallakin rakennusalalla on erilaisia töitä, joissa kädentaidoille on kysyntää. Toki rakennusala on kovin miesvaltainen, mutta ei sen kannata antaa pelottaa. Rakennusalalla on myös ihan ok palkkataso.

Vierailija
25/27 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan lue lähihoitajaksi, ojasta allikkoon

Talvet lähärinä ja kesät puutarha-alalla?

Vierailija
26/27 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista palkkaa puutarha-alalla yleensä saa? Kysyn siksi, ettei ehdotella ainakaan mitään huonommin palkattua duunia.

Tällä työkokemuksella saan 13€/h ja olen alan palkkakehityksen huipulla, ikävä kyllä.

Vierailija
27/27 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap

Toinen puutarhuri täällä kyselee onko sun suunnitelmat selkiytyny? Saitko täältä apuja?

Minkä ikäinen olet? Mietin vaan uusia työpaikkoja, kovasti varoitellaan ikäsyrjinnästä vaikka kuulema pulaa on tekijöistä...