Kuinka pääsen pois puutarha-alalta? Vertaistukea kaipaan!
Tällä palstalla kysellään usein, kannattaisiko lähteä puutarha-alalle. Oma kysymykseni on päinvastainen: kuinka rohkenisin lähteä entisestä unelma-ammatistani kohti jotain muuta?
Olen ollut alalla pian 20 vuotta ja tehnyt töitä lähinnä kesäkaudet. Talvisin olen palautunut rasituksesta, opiskellut tai tehnyt muun alan töitä. Nyt en enää jaksa tätä kuviota.
Haluan ympärivuotisiin, vakituisiin töihin mutta se tarkoittaa sitä, että menetän nykyisen kesätyöpaikkani. Pelkään, että jään täysin tyhjän päälle. Olen ajatellut, että puoli vuotta palkkatuloja on parempi kuin tuilla eläminen mutta pieni palkkani ei enää riitä elämiseen. Lisäksi viihdyn huonosti nykyisessä työpaikassani, jossa työtavat ja -tilat ovat viime vuosituhannelta. Vaihto alan sisällä ei auta asiaa, vaan tarkoittaisi huonompaa palkkaa ja lyhyempää sopimusta yhtä puutteellisissa olosuhteissa.
TE-toimisto on tarjonnut minulle mahdollisuutta kouluttautua elektroniikka-asentajaksi. Minulla ei ole alasta mitään käsitystä mutta fiksuna ja käsistäni kätevänä ihmisenä pärjäisin kuulemma hyvin.
Mistä saisin rohkeuden hypätä tuntemattomaan? Mitä jos vihaankin elektroniikka-alaa tai olen sille täysin sopimaton, ja minusta tulee pitkäaikaistyötön? Kaipaisin vertaistukea ja rohkaisua etenkin muilta alanvaihtajilta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta pelkissä kesätöissäkö ap on ollut?
Lukutaito?
Syksyllä kun työt loppuu niin muihin hommiin ja jatkat siellä sitten niin kauan kun voit tai sitten jos ei onnistu niin takaportista takaisin rikkaruohoja kitkemään
Elektroniikka-asentaja ei minusta kuulosta kovin hyvältä uravaihtoehdolta. Tuolka koulutuksella on ylitarjontaa.
Mutta jos olet ollut puutarha-alalla käsitöissä, miten olisi kouluttautuminen vaikka sähköasentajaksi? Sähköasennuksia on erilaisia, mutta töissä on aika paljon näpertämistä, varsinkin korjauspuolella. Työtilanne on myös sähköasentajilla hyvä jos osaa tehdä töitä edes kohtuullisen yrittäjähenkisesti.
Muuallakin rakennusalalla on erilaisia töitä, joissa kädentaidoille on kysyntää. Toki rakennusala on kovin miesvaltainen, mutta ei sen kannata antaa pelottaa. Rakennusalalla on myös ihan ok palkkataso.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan lue lähihoitajaksi, ojasta allikkoon
Talvet lähärinä ja kesät puutarha-alalla?
Vierailija kirjoitti:
Millaista palkkaa puutarha-alalla yleensä saa? Kysyn siksi, ettei ehdotella ainakaan mitään huonommin palkattua duunia.
Tällä työkokemuksella saan 13€/h ja olen alan palkkakehityksen huipulla, ikävä kyllä.
Hei ap
Toinen puutarhuri täällä kyselee onko sun suunnitelmat selkiytyny? Saitko täältä apuja?
Minkä ikäinen olet? Mietin vaan uusia työpaikkoja, kovasti varoitellaan ikäsyrjinnästä vaikka kuulema pulaa on tekijöistä...
Työkokeiluun ei kylläkään pitäisi koskaan vapaaehtoisesti suostua. Sehän on oikeasti vain orjatyötä 9 euron päiväkorvauksella. Turha sitten katua tai valittaa kun totuus paljastuu, eikä mitään ole enää tehtävissä. Kaikessa kamaluudessaankin kyllä se lähihoitajan koulutus on kuitenkin paljon järkevämpi vaihtoehto kuin joku elektroniikka-asentaja.