Miksi meidän yhteiskunnassa keskitytään niin paljon omaan itseensä, eikä toisiin?
Monesti kuulen ihmisten puhuvan, että nyt "keskityn itseeni". En sano, että siinä olisi mitään väärää, mutta itse olen ainakin niin tylsä ihminen, etten jaksaisi keskittyä itseeni ja jos niin tekisin, varmasti masentuisin. Se, että näen muita ihmisiä, keskityn heihin ja heidän maailmaansa, taas puolestaan piristää. Aito vuorovaikutus, tunteiden jakaminen ja sen sellainen. Miksei koskaan sitten sanota, että "nyt keskityn muihin ihmisiin". Ainakin itselläni se lisää onnellisuutta enemmän, kuin itseeni keskittyminen. Yksin kun on paljon kurjempaa kuin yhdessä.
Kommentit (7)
Kilpailusta johtuu.
Muutos yhteisöllisyydestä yksilökeskeiseen kulttuuriin johtuu siitä, että sinun tulee kaivata jotain kulutettavaa ollaksesi onnellinen. Muutos näkyy vauvasta alkaen. Vauvat opetetaan hakemaan mielihyvää jostain objektista, kuten helistin tai muu, eikä niinkään äidin tai läheisen lämmöstä. Kun vauvasta tulee aikuinen, kaipaa hän jotain kulutettavaa saadakseen onnellisuuden tunnetta.
Samaan aikaan poliitikot ja erityisesti poliittisesti ja busineksellä ohjatut tieteet tuottavat tietoa, jotka ohjaavat sinua kuluttamaan. Terveystieteissä tämä tarkoittaa lähinnä pelottelua, muissa leimaamista ja kategorisoimista. Tällä hetkellä menemme entistä enemmän yksilökeskeiseen kulttuuriin, jossa ihmisten omaa vastuuta tullaan korostamaan entistä enemmän. Kehityksen voi katsoa johtavan sotiin.
Minä olen omasta mielestäni hyvinkin kiinnostava ihminen. Ajattelen paljon kiinnostavampia asioita kuin mitä useimmat keskustelut olisivat. Teen itsekseni mukavia juttuja ja usein joku toinen vain hidastaa/häiritsee minua.
Lähes kaikki ihmiset ovat mielestäni yhdentekeviä.
Uskoisin esim. USA:ssa tällaisen kilpailun olevan vielä verisempää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omasta mielestäni hyvinkin kiinnostava ihminen. Ajattelen paljon kiinnostavampia asioita kuin mitä useimmat keskustelut olisivat. Teen itsekseni mukavia juttuja ja usein joku toinen vain hidastaa/häiritsee minua.
Lähes kaikki ihmiset ovat mielestäni yhdentekeviä.
Näin juuri. Tutkimusten mukaan joka viides ihminen on sekopää. Mikäli ympärilläsi on neljä terveeltä vaikuttavaa ihmistä, se ei ole hyvä juttu.
Saat keskittyä muihin ihan vapaasti. He ottavat vastaan työpanoksesi tyytyväisenä mutta turha odottaa vastapalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin esim. USA:ssa tällaisen kilpailun olevan vielä verisempää.
On varmasti, mutta et pääse maahan ellei sinulla ole sponsoria, joka elättää sinut. Näin on monessa muussakin maassa. Jostain ihmeen syystä tätä ei saisi vaatia Suomessa.
Olen samaa mieltä.