Autotallin purkaminen - Millainen homma?
Meillä on pihassa vanha, puurakenteinen ja maalattiainen autokatos / vaja, joka pitäisi purkaa. Koko ehkä noin 45 m2
Millainen homma tuollainen purkaminen on? Pystyisikö tekemään itse, jos tilaisi vaan siirtolavan pihaan? Raksakokemusta ei juurikaan ole, mutta kyllä mulla nyt sorkkarauta ja vasara pysyy kädessä.
Ja jos pyytäisi ammattimiehet paikalle, niin missä hinnoissa purkutyöt liikkuu. Oletuksena siis, että kuljettavat purkutavaran myös pois. Mitään käsitystä, puhutaanko satasista vai tonneista ja parista päivästä vai parista viikosta.
Kommentit (16)
Yks vaihtoehto laittaa eri firmoille tarjouspyyntöjä, jossa kysyt kauan purku kestää, rojun pois vienti. Paljon maksaa. Joko tulevat paikan päälle katsomaan, tai laitat kuvat. Mitään tarjousta ei ole pakko valita. Kilpailutettiin mekin kattoremontti kolmella firmalla. Yksi valittiin.
Tai sit voit purkaa itse ja kysyä tarjouksia romujen poisviennistä.
Voit myös vaikka tehdä ilmoituksen, jos joku haluaa siitä puutavaraa tai sen vanhan katon, saa käydä omavastuulla purkamassa niin paljon kun haluaa.
En rupeaisi itse tekemään, voi olla raskaampi ja isompi homma kuin luulisi - ainakin, jos ei ole talkooporukkaa tekemässä ja kokemusta entuudestaan.
Pyydä tarjouksia muutamalta firmalta, sillähän se hintataso selviää.
Ei kannata ryhtyä lauta kerrallaan purkamaan. Firma hoitaa homman muutamalla kauhakuormaajan kauhaisulla.
Jos rakennuksessa on sähköt (valaistus, lämmityspistorasiat), ne kannattaa kytkeä pois/irti ennen kuin aloitat purkamisen.
Helposti pystyy tekemään itse. Miksi ei pystyisi?
Riippuu miten se purettava on rakennettu.
Jos esim.kattopellit on ruuveilla kiinni, helppo irrottaa ja lahjoittaa pois.
Siirtolava pihaan ja katolle aloittamaan purkuhommia.
Eipä tuo nyt mitään rakettitedettä ole ja jokaisella senverran tervettä järkeä, että alkaa purkamaan ylhäältä alaspäin :-)
Ammattiapuun ei kannata turvautua, voivat hinnat vähän pomsahtaa.
Kyselin joitakin vuosia sitten omakotitalon kattoremonttien hintoja, rintamamiestalo ja toisen lappeen uusiminen huopakatteella.
Arviot liikkuivat 10 000 euron korvilla, joten ajattelin tehdä homman itse.
Telineet lainaksi ja homma tuli maksamaan b luokan kattopahveilla obaut 500 euroa.
Viikko siinä meni mutta pääsi kyllä tuntipalkoille :-)
Muista anoa ensin kunnalta/kaupungilta rakennuksen purkulupa. Jos on kevyet/yksinkertaiset rakenteet voi purku onnistua käsipelissäkin, mutta kova homma on lauta kerrallaan, ellei ole helposti esim. moottorisahalla paloiteltavissa isompiin palasiin, jotka kannetaan lavalle. Konepurku maksaa, ehkä satasia (pelkkä purku), mutta purku käy muutamassa tunnissa ja kone tasaa/siistii tarvittaessa myös pohjan. Hyvä on myös huomioida, että materiaalit (puu, kattopellit, kattohuopa, betoni, villat jne.) on lajiteltava eri kasoihin/lavoille. Jos on peltikatto, kannattaa ilmoitella pelleistä vaikka naapurustossa, että saa hakea paikaltaan. Niille on monella uusiokäyttöä.
bissee ja tiukkaa tarjolle reilusti + muutama kaveri mukaan.
Tämä on ehkä helpoin mahdollinen rakennus purkaa. Jätteenä vain puuta ja peltiä, eli ei eristeitä tms. työllistävää. Lonkalta sanoisin kahden päivän hommaksi. Itse tehtynä kustannukset n. satasen (konevuokrat + jätemaksut). Pimeänä teetettynä tönö saattaa niinikään hävitä ihan muutamalla satasella, maalla joku naapuri saattaisi purkaa pois ilmaiseksikin materiaaleja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä helpoin mahdollinen rakennus purkaa. Jätteenä vain puuta ja peltiä, eli ei eristeitä tms. työllistävää. Lonkalta sanoisin kahden päivän hommaksi. Itse tehtynä kustannukset n. satasen (konevuokrat + jätemaksut). Pimeänä teetettynä tönö saattaa niinikään hävitä ihan muutamalla satasella, maalla joku naapuri saattaisi purkaa pois ilmaiseksikin materiaaleja vastaan.
Maalla saa ainakin kattopellit menemään ku antaa ne purkupalkalla viedä. Aina löytyy Kake tai Sepi, joka rakentaa niistä koirankoppia tai venevajaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverin puulaakilätrkäporukka purki kolmella tonnilla jonkin vastaavan. 15 ukkoa paikalle ja tönö hävisi kahteen päivään
Vierailija kirjoitti:
Purkurauta, tikapuut, pistosaha/kaapparisaha/moottorisaha ja reilusti tiukkaa.
Mikä voisi mennä pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkurauta, tikapuut, pistosaha/kaapparisaha/moottorisaha ja reilusti tiukkaa.
Mikä voisi mennä pieleen?
Eka pari pulloo tiukkaa. Sitten alkaa purkutyöt. Ilman turvakenkiä, kypäriä jne
Kaivinkone ja siirtolava pihaan. Kaivurilla autotalli lavalle ja näkemiin. Helpoin ja kallein ratkaisum
Hinnoista ei voi sanoa mitään. Riippuu missä asut.
Puut voit antaa polttopuuksi, pellit halkopinojen päälle jne mutta vaatii vähän vaivaa.