Mistä nipistäisit näillä tuloilla?
Käteen jää verojen ja liiton maksun jälkeen 2230 euroa. On puoliso. Säästöön menee 500 euroa, mutta minusta se on liian vähän näistä tuloista. Aiemmin oli pienemmät tulot, mutta johonkin se raha vaan menee. Asumiseen menee 500 euroa, ruokaan 350 euroa, vakuutuksiin 120 euroa, puhelinlaskuihin 70 euroa (määräaikaiset, kolme henkeä), harrastuksiin 80 euroa, polttoaineeseen 100-150 euroa. Lisäksi tupakoin. En hirveämmin ostele vaatteita, käy ulkona tms. Tietenkin toisinaan. Onko teidän mielestä 500 euroa hyvä säästösumma vai pitäisikö näillä tuloilla tinkiä vielä enemmän ja säästää runsaammin? Kiinteistä kuluista ei voi tinkiä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vakuutuksia teillä on, jos niihin menee 120€ joka kuukausi?
Auto ja osakasko. Henkivakuutus, kotivakuutus, tapaturmavakuutukset.
Ainakin kasko pois.
Tätä ei ole minusta mitään järkeä ottaa pois. Kattaa kuitenkin eläinvahingot ja hinauksen ainakin. Tarkkaa summaa en muista mutta maksu taitaa vuositasolla olla pikkasen päälle satasen.
Minulla on ollut auto 30 vuotta enkä ole tarvinut kaskoa kertaakaan. Etkä varmasti saa kaskoa satasella per vuosi. Yleensäkin nämä vakuutukset ovat köyhien kusetusta.
Niin no sehän riippuu ihan haluatko itse maksaa vaikka peurakolarin vauriot itse kerralla vai osissa vakuutuksen kautta. Siinä kun menee puskuria, valoja, tutkaa yms keulasta rikki niin se ei ihan halpaa ole.
Juurikin näin! Pikkuinenkin osuma esimerkiksi eläimeen maksaa useita satasia, jopa tonnin korjaamolla. Toki vanhaan autoon kertakorvaus järkevämpi ja näin tehtiinkin.
Minä osuin rusakkoon ja korjaus varaosineen 980. Parhaimmillaanhan osuma rusakkoon ei tee mitään mutta pahimmillaan käy kuten minulle kävi...
Meillä kävi myös näin. Kertakorvaus taisi olla 800 euron luokkaa. Kerran piti auto hinauttaa keskeltä korpea. Vuosimaksu tosiaan 91 euroa niin jo noilla sai aika monen vuoden maksut takaisin. Toki vakuutukset on aina vähän sellaisia, ettei tiedä tuleeko niille käyttöä, mutta kokonaisuutena meillä on mielestäni suht edulliset vakuutukset.
Itse säästän sellaisen 200-300/kk. Tulot minulla on noin 1200/kk joten aika linjassahan tuo 500€ on. Lopeta se rööki niin saat helposti vielä satasen lisää. Hyvin kuitenkin näyttää muuten olevan hommat hallussa.
Mihin säästät ?
Mun, kun säästin omaa asuntoa varten, olin tosi pienellä budjetilla lopulta 5 v.
Jos säästät vaan säästämiseksi, eiköhän toi riitä
Vierailija kirjoitti:
Mihin säästät ?
Mun, kun säästin omaa asuntoa varten, olin tosi pienellä budjetilla lopulta 5 v.Jos säästät vaan säästämiseksi, eiköhän toi riitä
Esimerkiksi remontteihin ja uudempaan autoon. Pienituloisten vuosien jälkeen kyllä rahareikiä löytyisi.
Puristaisin perseestä ja tarjoisin röökin
Käteen jää verojen ja liiton maksun jälkeen 2230 euroa. On puoliso. Säästöön menee 500 euroa, mutta minusta se on liian vähän näistä tuloista. Aiemmin oli pienemmät tulot, mutta johonkin se raha vaan menee. Asumiseen menee 500 euroa, ruokaan 350 euroa, vakuutuksiin 120 euroa, puhelinlaskuihin 70 euroa (määräaikaiset, kolme henkeä), harrastuksiin 80 euroa, polttoaineeseen 100-150 euroa. Lisäksi tupakoin. En hirveämmin ostele vaatteita, käy ulkona tms. Tietenkin toisinaan. Onko teidän mielestä 500 euroa hyvä säästösumma vai pitäisikö näillä tuloilla tinkiä vielä enemmän ja säästää runsaammin? Kiinteistä kuluista ei voi tinkiä.
Kyllähän tuo röökäys heti nousee esiin, jos sitä voi vähentää tai jopa lopettaa niin kaikki se on säästöä.
Toinen mitä mietin on nuo puhelinlaskut. Kenen kaikkien laskut on mukana? Itselle saa hyvinkin 10 - 20 euroa kaikenkattavan liittymän.
Jos en väärin laskenut mainitsemiasi menoja, ennen tupakointia sinulta kuluu noin 1220 euroa. Se on oma valinta haluaako sen toisen 500 euroa kuussa käyttää tupakointiin vai säästää hieman lisää.
Tupakkakuluilla aluksi jotain sitä korvaavaa, niin pidemmällä aikavälillä ne rahat säästyvät. Kunnon riippuvuuksia saa kyllä pois jos tilalle laitetaan jotain sopivaa. Aikaa siihen voi mennä.