Kannanottoja puolesta ja vastaan, some-käytös parisuhteessa
Miehen kanssa näkemysero somekäytöksestä kumppanin näkökulmasta. Parisuhde alkanut jo liki 10 vuotta sitten. Mies tykkäili jo tuolloin kaikista herutuskuvista ja kauniista naisista. Minun kuvista jäyti tykkäämättä hyvin usein. Olen alusta asti sanonut, että ei tunnu minusta hyvältä. Riitatilanteessa kertonut, että on tykännyt ihan minua ärsyttääkseen ja myös minun kuvista jättänyt sen takia tykkäämättä. Minulla ei olisi todennäköisesti tätä some-onglemaa edes olemassa, ellen olisi havainnut, ettei mies tosiaan paina sydäntä minun kuville, vaan tekee sitä kaikille muille. Varsinkin entisille sänkykumppaneilleen.
Mies järjestikin kunnon vedätyksen minua kohtaan viime vuonna. Ilmoitti ykskantaan erosta, parin päivän päästä perui sen, mutta petti pitkäkestoisesti ja kohteli minua kuin roskaa kuukauden ajan jolloin itse päädyin muuttamaan pois. Erinäisten vaiheiden jälkeen olemme hetkellisesti palanneet tietyin ehdoin kokeilemaan uutta alkua. Olen viimeiset vajaa 10 vuotta tasaisin välein sanonut miehelle, ettei hänen ex-panojen herutuskuvien tykkäilyt tunnu minusta hyvältä. Tämä oli myös uuden alun sanomani, monien molemmin puolisten toiveiden lisäksi. Mies taas tykkäilee exien ja panojensa kuvista. Tänään sanoin, etten halua kumppania, joka ei tunnu minua arvostavan. Minulla ei ole yhtään exää, mutta yksi miehen tietämä entinen pano some-seuraajissani. En ole itse missään vaiheessa tykkäillyt kenenkään kuvista, joista en halua kunnioittaakseni kumppaniani.
Miehen mielestä asiassa ei ole mitään eroa, kun minulla on kaverilistalla yksi entinen pano versus se, että hän painaa sydäntä jokaisen exän kuvan kohdalla, ja niitä riittää. Eli hänen mielestään minulla ei ole mitään aihetta sanoa, että tykkäilyt minua haittaisi koska minkä takia minulla sitten on kaverilistalla joku entinen. Hänen mielestään tässä ei siis ole mitään eroa. Minun entinen pano on ollut kaverilistalla jo ennen panoa, yhdestäkään kuvasta en ole sen jälkeen tykännyt. Mies painaa kuitenkin konkreettisesti sitä hemmetin sydäntä jokaisen herutusämmän kohdalla. Hänen mielestään ei mitään eroa, sanokaa olenko hullu koska mielestäni tässä on isokin ero. Asia ei minua vaivaisi edes näin, ellei mies olisi käyttänyt somea ns. Henkisen väkivallan tekovälineenä suhteen alusta alkaen. Nyt kun kirjoitin tämän auki, tuntuu että todellakin olen hullu, mutta en sen takia että ajattelen näin vaan annan selvästikin miehen kohdella minua kuin roskaa. Miksi minä en arvosta itseäni vaan annan kohdella näin.
Kommentit (30)
Mä en kyllä tajua yhtään miksi ap olet vielä sen saman paskiaisen kanssa yhdessä? Kunnioittaisit edes itseäsi sen verran että hommaudut tuollaisesta eroon.
Niin, miksi olet tuollaisen miehen kanssa?
Pidän ihmistä lievästi vajaaälyisenä, jos hän selaa ja tykkäilee somekuvia.
Jos puolisoiden arvot eivät parisuhteessa kohtaa, on todella tarkkaan mietittävä, miksi jatkaisi suhteessa. On ihan sama, miten "naurettavasta" asiasta on kyse. Jos se on tärkeä, siitä on oikeus pitää kiinni.
Toki toista ei voi muuttaa. Toiveen voi esittää, mutta jos muutos ei toiselle sovi, on itse mietittävä, kuinka suuresta asiasta on valmis luopumaan. Mitkä asiat parisuhteessa ovat hyvin? Kuinka paljon joustaminen itseäni rikkoo?
Tässä ap:n tilanteessa tulkitsisin, että kyse on toisen arvostamisesta ja kunnioittamisesta. Selvästikään sinulla (tai ehkä naisilla ylipäätään) ei ole miehellesi arvoa. Olet ollut kärsivällinen ja olet antanut toisen tilaisuuden. Jättäisin hänet.
Ei kuulosta hyvältä suhteelta. Sinä ahdistelet miestä ja mies ei kunnioita ja arvosta sinua. En jaksaisi tuollaista.
Omituista ylipäätään että miehellä on kavereina kokoelma jotain heruttelu-instabeibejä. Ei mun eikä miehenkään tuttavapiiriin kuulu yhtään sellaisia, joten tosi vaikea edes kuvitella tuota tilannetta. 10v yhdessä eli ette voi ihan nuoria edes ollakaan.
Teidän ongelmat on ihan muualla kuin somessa. Jollain tykkäyksillä ei ole mitään merkitystä.
Sen sijaan se, että mies ärsyttää sinua tarkoituksella, on hälyyttävä merkki. Rakastavassa, tasapainoisessa suhteessa ei toimita noin.
Varmasti moni mies näitä herutuskuvia kuola poskella valuen katselee, mutta se, että tekee sen tietoisesti sinua loukaten, on asia, jota en ymmärrä. Ja se, että ne ovat vielä jotain ex-heiloja eikä mitään tuntemattomia böönia.
Oma mieheni katselkoot itsekseen, mitä katselee, mutta en sitä halua olla todistamassa, enkä nähdä mitään kuolauskommentteja tai tykkäyksiä.
Miehesi haluaa tieten tahtoen aiheuttaa sinulle pahan mielen? En katselisi tuollaista miestä, jos ei mitään kunnioitusta sinua kohtaan ei ole.
Ongelma ei ole miehen somekäytös, ongelmana olet sinä, joka kyttäät miehen somekäytöstä ja mies, joka sinua kiusatakseen ja pahaa mieltä aiheuttaakseen tykkäilee muista naisista.
Toista ei voi muuttaa, itseään voi, joten naps suhde poikki, jätä se sika. Sen jälkeen lähde kasvamaan aikuiseksi ja opettele ajattelemaan, että kenenkään tehtävänä ei ole miellyttää sinua eikä sinun tehtäväsi ole sietää tahallisia loukkauksia.
Jos sinä et kyttäisi miehen tekemisiä, ei hän voisi tykkäyksillä sinua loukata! Toki keksisi jonkun toisen keinon, mutta joka tapauksessa et ole ihan viaton sinäkään.