Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys äideille

Vierailija
20.04.2023 |

Isille löytyy niukanlaisesti ohjeistusta joten kysytään täältä: mitä olisitte toivoneet isältä synnytyksen aikana? Tekikö joku jotain erityisen hyvin/huonosti? Mitä asioita isän kannattaisi ottaa huomioon synnytyksen aikana ja heti sen jälkeen (seuraavat n.24-48h)?
Kiitos etukäteen!

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen ison verenhukan takia ja mies hoiti vauvan pesut, vaihtoi lakanat sairaalassa, toi ruuat käytävältä, auttoi minut suihkuun ja haki sinne suihkutuolin, toi puhtaita vaatteita, haki kaupasta herkkuja yms

Vierailija
22/25 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidin siitä, kun mieheni oli koko ajan tukena synnytyksessä. Piti kädestä ja välillä hieroi selkää. Leikkasi napanuoran ja kylvetti vauvan. Heti näki, että vauva oli hänelle rakas ja auttoi hyvin minua äitinä. Nyt lapsi on 15v ja heillä on isänsä kanssa hyvä ns tiimi.

Kiitos vinkeistä. Suomessa siis isä voi leikata napanuoran? Saiko hän odottaa että napanuora ensin tyhjenee (kunnes näyttää vähän läpikuultavalta/valkoiselta) ja mainitsiko henkilökunta mitään asiasta? Käsittääkseni nuoraa ei pitäisi leikata ennen kuin se on tyhjentynyt että lapsi saa nuoran kautta kaiken veren, kantasolut jne.

Koitan lukea mahdollisimman paljon aiheesta nyt kun on esikoinen hollilla ja pelkään tekeväni jotain väärin.

Etkö osallistunut synnytysvalmennuksiin? Niihin saa (ja kuuluu) puoliso/tukihenkilö liittyä. Ja Satasairaalassa (Pori, Satakunta) on synnytysvalmennuksesta videoita ja ohjeita, myös tukihenkilölle erikseen.

En ole vielä synnyttänyt mutta jouduin ulkomaalaiselle miehelleni selittää mitä odottaa:

Ota itsellesi eväitä mukaan, sairaalassa saattaa joutua odottamaan (tulevalle äidillekin voi ottaa jotain pientä, mutta pyritään siihen että syntyvän vauvan tiellä ei olisi mitään ylimääräistä)

Ota myös tulevalle äidille vettä ja vaikka lempparimehua mukaan (nesteytys on tärkeää ja tukihenkilön on pidettävä huolta että hengitetään ja nesteytetään tarpeeksi)

Kannattaa keskustella myös yhdessä mitä tuleva äiti sinulta haluaa. Sanoin suoraan etten esimerkiksi halua, että mieheni olisi minussa kiinni tai halailisi synnytyksen ajan. Minulle tulee kuuma ja hikoilen helposti, enkä halua ketään lähelleni nihkeänä ja haisevana (no, itse vauva eri asia)

Sairaalaan tullessa teidät pitäisi ensiksi viedä tarkastukseen jossa käydään myös synnytyksen toivomukset läpi. Voit kertoa jo siinä että haluat napanuoran leikata, kyllä henkilökunta sitten sanoo milloin se tehdään (ainakin luulen niin?)

Monet sanoikin jo että ole läsnä ja mukana vauvasi hoidossa. Oman lapsen hoitaminen ei ole "lastenvahtina" oloa vaan vanhemmuutta

Ei tule tässä nyt muita pointteja mieleen, ehkä sitten jälkiviisaana myöhemmin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvoja sen kummemmin. Itse sanoin, että sektioon voi tulla jos haluaa. Kolmannen kohdalla voivotteli, että hitsi kun just alkoi joku jalkapallomatsi, mut tuli kuitenkin kun sanoin, että nyt olisi se H hetki.

Vierailija
24/25 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toivonut että lapsen isä ei olisi synnytyksen aikana selostanut kätilöille omia vaivojaan. Tärkeitä nekin, mutta olisi voinut sen aikaa keskittyä siihen mitä oli oikeasti tapahtumassa.

Myös synnytyksen jälkeen olisi voinut huomioida vauvaa ja minua enemmän mutta koen miehen käytöksen muuttuneen jotenkin vihamieliseksi ja inhoavaksi koko loppu sairaalassaolon ajaksi. Enemmän kiinnosti tuijottaa puhelinta kuin uutta vauvaa. Ja arvosteli minua kaikesta mitä uutena äitinä tein, luuli tietävänsä kaiken paremmin koska miehellä lapsia edellisestä suhteesta.

Vierailija
25/25 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin toivonut että lapsen isä ei olisi synnytyksen aikana selostanut kätilöille omia vaivojaan. Tärkeitä nekin, mutta olisi voinut sen aikaa keskittyä siihen mitä oli oikeasti tapahtumassa.

Myös synnytyksen jälkeen olisi voinut huomioida vauvaa ja minua enemmän mutta koen miehen käytöksen muuttuneen jotenkin vihamieliseksi ja inhoavaksi koko loppu sairaalassaolon ajaksi. Enemmän kiinnosti tuijottaa puhelinta kuin uutta vauvaa. Ja arvosteli minua kaikesta mitä uutena äitinä tein, luuli tietävänsä kaiken paremmin koska miehellä lapsia edellisestä suhteesta.

Tuostapa tuli mieleen, ettei sittenkään ollut täysin huono juttu, ettei mieheni ollut toisessa synnytyksessä mukana lainkaan. Oli jo ensimmäisessä kuin itse päätähti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä