Oletteko huomanneet lestadiolaisvideoista?
Esim Oliver ja Eeva. Kuinka Eeva melkein karttelee, kun Oliver tulee lähelle? Vissiin pelkää, että kohta on kolmas lapsi tulossa
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavatko uskonnon edustajat itse katsoa videoitaan?
Saa vissiin tuollaisia youtube videoita katsoa. Kunhan ei televisiota katsele.
Tuo pitäisi nimetä "naisenlogiikkadiolaiset" nimiseksi.
Paitsi että miehet siellä nuo säännöt keksii ja naiset vain noudattaa
Ööh, itsenäänkö naiset muka raskaiksi tulee?
Mitä sääntöjä siellä on miehille? Ei kumia, ei alkoholia, ei partaa. Onko muita?
No jos on ihan pakko tuota ilmaisua käyttää niin ei miehetkään kuuntele ns. nyky- tai populaarimusiikkia, tanssi, ammattiurheile, harrasta seksiä ennen avioliittoa, mene parisuhteisiin toisten miesten kanssa jne.
Ja kyllä isötkin lapsia hoitavat.
Partoja on nuorillq. Siihen ei liity enää arveluttavia mielleyhtymiä kuten ennen.
Outoa, että nyky-Suomessa sallitaan tällaisten lahkojen olemassa olo. Monella lestadiolaislapsella ja -nuorella on traumatausta johtuen liian tiukasta maailmankuvasta ja kasvatuksesta. Ihmisoikeudet ja lapsen oikeudet eivät toteudu tiukoissa lahkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Oli se Oliver jotenkin hermostunut ja huolestunut tuossa videossa. No kohta tulee video jossa ilmoittavat raskaudesta.
Minusta kuulostaa että olet itse lapseton ja kateellinen. No onneksi noin ilkeät ei voi lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että nyky-Suomessa sallitaan tällaisten lahkojen olemassa olo. Monella lestadiolaislapsella ja -nuorella on traumatausta johtuen liian tiukasta maailmankuvasta ja kasvatuksesta. Ihmisoikeudet ja lapsen oikeudet eivät toteudu tiukoissa lahkoissa.
Ehkä se sallitaan siksi, etteivät kaikki traumatisoidu ja oikeudet toteutuvat. Minä elän ihan normaalia elämää, opiskelen, saan hoitoa gynekologiseen sairauteeni ja harrastan. Ja olen lestadiolainen.
Ei alkoholiakaan kokonaan kielletä, vaikka se aiheuttaa monille ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut tuon pariskunnan videoita. Eeva vaikuttaa usein väsyneeltä ja surumieliseltä, kuin ei oikein viihtyisi videoilla. Hänellä on masennustaustaa. Toivottavasti uskaltaa sanoa uudelle raskaudelle ei, jos lasten tulo käy liian uuvuttavaksi.
Tuskinpa uskaltaa sanoa. Oliver on niin vahva uskossaan että varmaan hänen mukaansa menevät.
Ei meidän lestadiolaistenkaan odoteta terveyden kustannuksella lisääntyvän!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se Oliver jotenkin hermostunut ja huolestunut tuossa videossa. No kohta tulee video jossa ilmoittavat raskaudesta.
Minusta kuulostaa että olet itse lapseton ja kateellinen. No onneksi noin ilkeät ei voi lisääntyä.
Kyllä minulla on kaksi lasta.
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sääntöjä siellä on miehille? Ei kumia, ei alkoholia, ei partaa. Onko muita?
No jos on ihan pakko tuota ilmaisua käyttää niin ei miehetkään kuuntele ns. nyky- tai populaarimusiikkia, tanssi, ammattiurheile, harrasta seksiä ennen avioliittoa, mene parisuhteisiin toisten miesten kanssa jne.
Partoja on nuorillq. Siihen ei liity enää arveluttavia mielleyhtymiä kuten ennen.
Miksi parta oli edes sopimaton entisaikaan? Onko siitä tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi parta oli edes sopimaton entisaikaan? Onko siitä tietoa?
Ainakin 60/70 -luvuilla vaan hipeillä oli risupartoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on kaksi lasta.
Lapsiparat kun tuollauset lähtökohdat saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se sallitaan siksi, etteivät kaikki traumatisoidu ja oikeudet toteutuvat. Minä elän ihan normaalia elämää, opiskelen, saan hoitoa gynekologiseen sairauteeni ja harrastan. Ja olen lestadiolainen.
Ei alkoholiakaan kokonaan kielletä, vaikka se aiheuttaa monille ongelmia.
Alkoholi on vähän erilainen asia kuin tiukassa uskonnollisessa lahkossa eläminen. Alkoholiin liittyen lapsille ei opeteta, että vain alkoholin avulla pelastut. Sen sijaan uskonnollisissa yhteisöissä lapsille opetetaan pienestä pitäen, että kun ajattelet ja toimit näin (ja vain näin), pelastut. Lapsi asetetaan ahtaaseen muottiin josta on vaikea pyristellä irti. Oikeastaan lapsi ei välttämättä tule edes huomanneeksi sitä, että olisi muunlaisiakin mahdollisuuksia elää ja ajatella, ja että ne muut tavat saattaisivat olla joskus jopa parempia ja tervehenkisempiä kuin se omassa lahkossa vallitseva tapa.
Vierailija kirjoitti:
Viime videolla tuli ihan sellainen olo, että Eeva olisi jo raskaana. Nukkui illalla päikkäreitä.
Tai sitten hän on niin väsynyt kahden pienen äitinä ja kroppa kovilla.
Kyllä on lapsetonkin ihminen umpiväsynyt pitkin päivää silloin, kun rautavarastot on liian matalalla. Vaikka ei ole edes niin matalalla että saisi rauta infuusion. Silloin ei koe olevansa työkykyinen eikä opiskelukykyinen. Ja kestää enemmän kuin 2 kuukautta tilanteen korjaantumiseen. Toivottavasti Oole ja Eeva saavat tarpeeksi apua kotiin tässä tilanteessa.
Miten niin karttelee? En nähnyt mitään siihen viittaavaa videoissa.