Työmatkalla pitkä odotusaika - ottaisitko työn vastaan?
Ottaisitko vastaan tarjotun kokopäivätyön (olettaen että etsit kokoikaista työtä) jos et omista autoa, ja kävisi ilmi, että työpaikalle pääsee julkisilla sen verran huonosti, että käytännössä joutuisit odottelemaan työvuoron jälkeen iltamyöhällä bussia/junaa tunnin, pisimmillään lähemmäs kaksi, ennenkuin pääsisit kotiin (matka on sen verran pitkä, että kävely tai pyöräily ei ole realistinen vaihtoehto.)
Siitä ei ole täyttä varmuutta, että voiko odotusajan viettää työpaikalla sisätiloissa, vai täytyisikö sieltä lähteä. Alueella ei ole sellaisia paikkoja mihin pääsisi sisään odottamaan, jos edellämainittu ei onnistu
Kommentit (62)
Olin aikoinaan kesätöissä. Joka 2 vuoro oli iltavuoro ja silloin odottamista oli 1,5 h.
Kesätyö oli pesula. Iltavuorossa pesin aina omat pyykit ja töiden jälkeen silitin tai prässäsin ja viikkasin.
Sitten vaihtuu kk ja innokas vartija heitti mut ulos, tarkisti ei ole ketään jäänyt yöksi. Tässä vaiheessa oli 2 viikkoa enää töitä.
En hakenut seuraavana kesänä
Vartijakin olisi voinut aloittaa talon toisesta päästä, mutta kun huomasi joku on jäämässä, päätti aloittaa aina siitä ovesta. Esimies oli kysynyt ja hänelle oli vastattu vartija itse päättää reitin. Mun TA ei haitannut tämä
Kuinka lyhyt se matka olisi? Taitaa olla aika lyhyt kun useampi kysynyt sitä mutta et suostu vastaamaan
Älä ajattele lyhytjänteisesti. Montako kilsaa se kotimatka on yömyöhällä? Voiko kainaloon napata esim. sähköpotkulaudan ja jatkaa loppumatkaa sillä? Löytyykö ajokorttia?
Sanotaanko näin, että siihen duuniin ei ole pakko jäädä. Eli ottaisin vastaan edes muutamaksi kuukaudeksi. Kun alkaa tulla talvi ja kylmät säät, niin....sitten se odottelu on yhtä tuskaa ja ymmärrän hyvin ettei yöllä ja pakkasessa ole kiva täristä ja odottaa. Mutta ehkä olet saanut syksyllä sen verran ylimääräistä rahaa kasaan, että voit ostaa katsastuksesta läpi päässeen toimintakuntoisen vanhan auton tai olet päässyt jo ihan toiseen työpaikkaan. (Itse ajelen vuoden 2005 Toyotalla ja korjautin sen nuukana ammattikoululla.....) Ihan viimeisenä vaihtoehtonahan voi sitten mennä pomon koppiin ja selostaa tilanne. Ehkä tulee tarjous työsuhdeautosta tai sitten ei, ja otat lopputilin.
Se on nimittäin fakta, että työssä olevana työllistyt parempaan paikkaan helpommin. Olen itse istunut siellä rekryhaastattelun vastapuolena, ja omalle pomolleni, joka on päähaastattelijana, työttömänä olo on jostain syystä ihan ei-ei-ei, ja sellaista ei sitten palkata. En ymmärrä tosin miksi, koska on ollut melko hyviä hakijoita, joiden asenne ja kokemus varsinkin on miellyttänyt meitä kahta muuta haastattelijaa. Mutta kun hakija sattuu olemaan edellisen projektipestin jälkeen vuoden työttömänä, niin se on pomolle mappi ö, vaikka me kaksi muuta sanomme mielipiteemme.
Tsemppiä sulle kuitenkin ja toivotaan että töitä pian löytyy.
Olisiko sähköpyörä hyvä vaihtoehto?
En ottaisi. Työvoimapula-ala, löytyy lähempääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä matka työpaikalla todellisuudessa on kun sanot että kävely tai pyöräily ei ole realistinen vaihtoehto?
Matkaa on noin 35 km/suunta. (No, kaitpa seuraavaksi joku tulee ilmoittamaan, miten he olisivat täysin valmiita kulkemaan tuollaisen matkan töiden takia päivittäin pyörällä tai kävellen, olipa sitten kaatosade tai 30 asteen pakkanen tai saman verran hellettä, tai millainen sää tahansa)
ap.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin auton. Tai mopon. Niitäkin saa halvalla. Kunhan kulkee paikasta a paikkaan b. Niitäkin kun saa halvalla. Itse ajoin vuoden 600e maksaneella Kialla. Pääsin töihin ja töistä pois. Ennen seuraavaa katsastusta meni romuttamolle.
Muuten hyvä ajatus, mutta autoon ei minulla tällä hetkellä oikein ole varaa- ainakaan mihinkään sellaiseen, minkä uskaltaisin ostaa. En tiedä autoista ja ainakaan siitä miten niiden kunto tarkistetaan, oikeastaan mitään, ja onnistuisin mitä todennäköisemmin ostamaan jonkun kotteron mikä hajoaa alta.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan kesätöissä. Joka 2 vuoro oli iltavuoro ja silloin odottamista oli 1,5 h.
Kesätyö oli pesula. Iltavuorossa pesin aina omat pyykit ja töiden jälkeen silitin tai prässäsin ja viikkasin.
Sitten vaihtuu kk ja innokas vartija heitti mut ulos, tarkisti ei ole ketään jäänyt yöksi. Tässä vaiheessa oli 2 viikkoa enää töitä.
Vartijakin olisi voinut aloittaa talon toisesta päästä, mutta kun huomasi joku on jäämässä, päätti aloittaa aina siitä ovesta. Esimies oli kysynyt ja hänelle oli vastattu vartija itse päättää reitin. Mun TA ei haitannut tämä
Sit taas, onko vartijalla valtuuksia potkia työntekijöitä pellolle? Mistä se tietää onko sulla vielä työasiat kesken?
Onko auton hankinta ihan poissuljettu ajatus? Joissakin yksityisleasing-autoissa voi olla ihan ok kuukausikulu, joten tällainen voisi olla hyvä vaihtoehto vrt. siihen, että ostaa "edullisen" käytetyn, josta ei tiedä miten toimii loppupeleissä.
Jos työpaikka ja toimenkuva vastaa omaa osaamista / koulutusta, niin silloin voisi olla järkevää ottaa paikka vastaan, etenkin jos pystyt hankkimaan auton. Aina voi sitten hakea muita töitä jonkun ajan päästä.
Ottaisin, ainakin nyt kesäksi. Kävisin odotusaikana kävelylenkillä ja kuuntelisin äänikirjaa. Ja kävisin ruokakauppassa, jos sellainen on lähettyvillä.
Löytyykö muita, paremmin kulkevia julkisia yhteyksiä, jos osan matkasta voi pyöräillä? Eli voitko esim. jäädä pois jollain asemalla, josta on siedettävä matka (esim. 7 km) työpaikalle, ja ostaa sitä varten halvan pyörän, jonka uskaltaa jättää sinne asemalle parkkiin?
Samaa mieltä siitä, että 35 km on liian pitkä pyöräiltäväksi kahdesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas nuorena sovin pomoni kanssa omasta tahdostani (olin siivooja), että jään vielä illalla siivoamaan firman mentyä kiinni perjantain työt valmiiksi pois alta, jotta saan pitkän viikonlopun vapaaksi. Pomolle sopi, minulle sopi. Menin infotiskin taakse pyyhkimään pöytää ihan työvaatteet päällä, kun vartija jostain juoksee sinne kun viimeistä päivää kuka olen ja mitä teen. Selitin, että teen alta pois ja pomon kanssa sovittu. Eikä siellä vielä hälyjä ollut päällä, talossa oli vielä väkeä. Kello vasta about 16.00 nurkilla.
Yksityisleasing: halvimmat autot lähtee noin 200 €/kk.
Näissä on sekä uusia, että vähän käytettyjä autoja. Katso vaikka autoverkkokauppa.fi
Jos henkilö ei ole ainoa hakija, niin työnantajaakin kiinnostaa, miten pitkään hän aikoo olla heillä töissä. Miksi palkata sellainen, joka etsii koko ajan uutta työtä lähempää kotia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin auton. Tai mopon. Niitäkin saa halvalla. Kunhan kulkee paikasta a paikkaan b. Niitäkin kun saa halvalla. Itse ajoin vuoden 600e maksaneella Kialla. Pääsin töihin ja töistä pois. Ennen seuraavaa katsastusta meni romuttamolle.
Muuten hyvä ajatus, mutta autoon ei minulla tällä hetkellä oikein ole varaa- ainakaan mihinkään sellaiseen, minkä uskaltaisin ostaa. En tiedä autoista ja ainakaan siitä miten niiden kunto tarkistetaan, oikeastaan mitään, ja onnistuisin mitä todennäköisemmin ostamaan jonkun kotteron mikä hajoaa alta.
ap.
Ostaa liikkeestä alle parin tonnin auton, ja sanoo, että vaihtaa vastaavaan, jos heti porsii, ja korjaus olisi muuten kallis.
Paukkupakkasilla ja kaatosateessa ei todellakaan tee mieli seisoskella ulkona 2 tuntia illassa rankan(?) työpäivän jälkeen. Sitä paitsi tuollaisiin hankaliin työmatkoihin liittyy aina se riski, että julkisten aikatauluja rukataan vielä huonompaan suuntaan, jolloin kahdesta tunnista voikin tulla vaikka kolme tuntia.
Voisin ottaa työn vastaan, jos kyse olisi sopivan lyhyestä määräaikaisuudesta tai suurin piirtein lottovoittoon verrattavasta, ainutlaatuisesta tilaisuudesta päästä käsiksi oman alan unelmatöihin. Tuskin muuten.
Siis miten voi joutua odottamaan tunnin-kaksi?
Ostaisin 2000€ auton rahoituksella, joka äskettäin katsastettu. Ei 35km matka ole juuri mitään autolla.
No siis katsot ne aikataulut sopiviksi ja teet töitä niiden välissä. Jos vaikka sun juna tai bussi lähtee 16:15, sä lähdet sillä kotiin ja piste.
Missä juna tai bussi kulkee tunnin välein ja silloin tällöin kahden?
Vierailija kirjoitti:
Siis miten voi joutua odottamaan tunnin-kaksi?
Syrjäseuduilla voi joutua odottamaan pidempäänkin, kun bussit kulkee ehkä kerran tai 2 päivässä.
Mä ostin rahoituksella reilun 2000 euron auton. Joo ei ollut säästöjä ja auto oli pakko saada työllistymisen takia. Auto vuosimallia -02, ostin -16 ja edelleen mulla käytössä. Kuluvaa osaa on pitänyt vaihtaa, että hyvin on toiminut. Ajettu n.230 000 tähän mennessä.
Toki voi käydä niinkin, että se vanha ja halpa auto on täysi pommi. Vaikka voihan uudemmankin auton kanssa olla ongelmia. Kyllä autoon saa rahaa menemään jos oikein huono tuuri käy. Tuttavan yhtä autoa piti koko ajan korjata ja tuntuu, että lopulta kuoret oli alkuperäistä kun kaikki piti vaihtaa moottoria myöten.