Mitäs nyt kun toista avainta ei löydy?! Ei edes omistajalla ole.
Olen muuttamassa pois yksityisen omistamasta osakkeesta. Omistaja vaatii kahden avaimen palauttamista vaikka en ole saanut kuin yhden avaimen?! Vuokrasopimuksessa ei mainita avainten lukumäärä ja kun soitin isännöitsijälle niin hänkään ei tiennyt että montako avainta asuntoon on. Koko taloon oli tehty uudet sarjotukset juuri ennen kuin muutin tähän asuntoon. Voinko joutua korvaamaan sarjotuksen itse vaikka mitään todisteita ei ole siitä että olisin kaksi avainta saanut?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Avaimet ain akuitatan saaduksi. Vaika asut yksin kasioihin luovutetaan 3 kpl avainta ja emänän avaimia 1kpl- Joten yksiöön luovutetaan 2kpl avainta vaikka et tarvitsisi kuin 1kpl ja se emmänän avain. Luovutetuista avimista on tieto kinteistön isänöitisä toimisto ja sinne palautetan avaimet kuin saa kuitin palatettu. Jos puutu avaimia listan mukaan luovutetuista? Sinä maksat.
Mitään kiinteistön toimistoja ei ole yksityisten omistamissa asunto osakeosake yhtiöissä.
Isännnöitisijäkin tekee usein työtään, omassa kotitoimistossaan.
Mutta eipä sinulla ole todisteita, että sait vain yhden avaimen. Kumman luulet olevan vahvemmilla, vuokranantajan ja normikäytännön kahdesta avaimesta vai oma väitteesi että sait vain yhden?
Mihinkään vuokraloordin vaatimuksiin ei kannata KOSKAAN lähtökohtaisesti suostua. Aina kannattaa kyseenalaistaa ja tarvittaessa riitauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Avaimet ain akuitatan saaduksi. Vaika asut yksin kasioihin luovutetaan 3 kpl avainta ja emänän avaimia 1kpl- Joten yksiöön luovutetaan 2kpl avainta vaikka et tarvitsisi kuin 1kpl ja se emmänän avain. Luovutetuista avimista on tieto kinteistön isänöitisä toimisto ja sinne palautetan avaimet kuin saa kuitin palatettu. Jos puutu avaimia listan mukaan luovutetuista? Sinä maksat.
Mitä helvetin mökellystä tämä on? Sain päänsäryn kun yritin lukea.
Uskomaton ajatus että vuokrasopimuksessa ei lue montako avainta on luovutettu vuokralaiselle. Tosi tökeröä menoa molemmilta osapuolilta, olen itse vuokralla asuja ja muuttanut todella monta kertaa vuosien aikana, ja joka ikisessä sopimuksessa on lukenut avainten lukumäärä josta se on voitu tarkistaa.
Yhden kerran tosin VVO:n kämpässä yksi avain oli hukkunut ja koetin kysellä miten sen muuton yhteydessä korvaan. VVO sanoi että huoltoyhtiö vastaa asiasta ja huoltoyhtiö sanoi että VVO vastaa. Kummastakaan ei kuulunut mitään joten ei tullut satojen eurojen sakkoa vaikka olisi todellakin pitänyt tulla, näin luki sopimuksessa jossa avainten määrä oli kirjattuna.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton ajatus että vuokrasopimuksessa ei lue montako avainta on luovutettu vuokralaiselle. Tosi tökeröä menoa molemmilta osapuolilta, olen itse vuokralla asuja ja muuttanut todella monta kertaa vuosien aikana, ja joka ikisessä sopimuksessa on lukenut avainten lukumäärä josta se on voitu tarkistaa.
Yhden kerran tosin VVO:n kämpässä yksi avain oli hukkunut ja koetin kysellä miten sen muuton yhteydessä korvaan. VVO sanoi että huoltoyhtiö vastaa asiasta ja huoltoyhtiö sanoi että VVO vastaa. Kummastakaan ei kuulunut mitään joten ei tullut satojen eurojen sakkoa vaikka olisi todellakin pitänyt tulla, näin luki sopimuksessa jossa avainten määrä oli kirjattuna.
Ei siitä mitään sakkoa tulekaan.
Vain ne kulut, mitä lukon uudelleen sarjoittaminen maksaa.
Maksaa jotain 240 € kaikkine kuluineen.
Riippuen millainen lukko on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin mökellystä tämä on? Sain päänsäryn kun yritin lukea.
Sama kirjoittaja on pyörinyt täällä jo kohta vuoden. Kommentit ovat aina tuollaista siansaksaa, mitään tolkkua ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eipä sinulla ole todisteita, että sait vain yhden avaimen. Kumman luulet olevan vahvemmilla, vuokranantajan ja normikäytännön kahdesta avaimesta vai oma väitteesi että sait vain yhden?
Mikä ihmeen normikäytäntö? Minulta kysyttiin monta avainta tarvitsen kun muutin nykyiseen asuntooni. Missään ei mainittu etukäteen mitään lukumääriä.
Kyllä näyttövelvollisuus tässä on vuokranantajalla eli jos hänellä ei ole kuittausta kahdesta avaimesta niin ei voi vaatia palautettavaksi kahta avainta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kuitenkin olla yllättävän yleistä, ettei mainintaa ole. Minäkin olen nimittäin asunut monessa eri asunnossa, eikä yhdessäkään vuokrasopimuksessa ole ollut mainintaa avainten määrästä. Joissain paikoissa on saattanut saada erillisen kuitin avainten hakemisen yhteydessä, mutta useimmiten ei tätäkään. Jatkossa olen kyllä itse tarkempi tämän suhteen, vaikkei koskaan ole ollut ongelmia asian kanssa. Kerran mulle jopa unohtui vuokrayhtiönkin avainkappale pöytälaatikkoon (edellinen vuokralainen oli jättänyt omat avaimensa kämppään sisään), eikä tästäkään tullut mitään sanomista, kun vuoden päästä muutin pois ja vein kaikki avaimet kerralla takaisin.
Olet näköjänsä asunut ikäsi vuokralla.