Osaako kaikki linnut uida? Esim jos talitintti tms joutuu veden varaan, lähteekö se automaattisesti uimaan?
Vai rupeaako panikoimaan?
Välillä tulee tällaisia hassuja juttuja mietittyä. 😄
Kommentit (16)
Ei osaa. Olen onkinut hukkumaisillaan olleen talitintin sadevesitynnyristä. Komensin asianomaisen tynnyrin omistajaa laittamaan kannen päälle, sillä niihin voi hukkua lapsetkin. Riittää kun kurkottaa ja putoaa pää alaspäin. Siihen tynnyrin kanteen voi tehdä reiän, mihin veden ohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa. Olen onkinut hukkumaisillaan olleen talitintin sadevesitynnyristä. Komensin asianomaisen tynnyrin omistajaa laittamaan kannen päälle, sillä niihin voi hukkua lapsetkin. Riittää kun kurkottaa ja putoaa pää alaspäin. Siihen tynnyrin kanteen voi tehdä reiän, mihin veden ohjaa.
Sillon kun mun lapset oli taaperoita, tyhjensin aina pihatynnyrin. Nyt lapset kasvaneet ja siellä saa olla vettä.
Ei kaikki linnut kellu sillä lailla kuin vesilinnut, joilla on höyhenten rakenne vettä hylkivä ja ilmava. Hetken aikaa kaikki pystyvät räpiköimään, mutta se vaatii tosiaan paljon energiaa ja ne jaksavat rajallisen ajan. Siksi lintuja hukkuu mm. jyrkkäreunaisiin piha-altaisiin, avoimiin sadevesitynnyreihin yms. Meillä onkin piha-koristealtaassa siksi sellainen vino lauta, jota pitkin niin linnut kuin vaikka pikkujyrsijät voi kiivetä pois altaasta jos sinne päätyvät. Sen laittamisen jälkeen ei ole enää raatoja löytynyt.
Ainakaan haukka ei kovin pitkälle ui: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/15/tuulihaukka-merihadassa-pelast…
Mietipä vaikka sitä talitintin jalkaa ja sitten jonkin vesilinnun jalkaa. Aika erilaisia rakenteeltaan, tuskin se vesilintu puolestaan pysyisi puun oksalla.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä vaikka sitä talitintin jalkaa ja sitten jonkin vesilinnun jalkaa. Aika erilaisia rakenteeltaan, tuskin se vesilintu puolestaan pysyisi puun oksalla.
Joo totta. Eipä tullut tuotakaan ajateltua. 🙈 Kiitos, nyt olen taas vähän viisaampi. Eli kaikki linnut eivät osaa uida. 👍🏼 Ap
Minä olen nähnyt kun lapsi kipsahtaa sadevesitynnyriin sinne kurkkiessaan. Painava pää edellä kun putoaa ei olisi mitään mahdollisuuksia pelastautua. Onneksi olin lähellä! Olkaa tarkkana noiden saavien kanssa jos pieniä lapsia pihapiirissä, ja eläimiä ja lintuja varten kannattaa joku keppi laittaa sinne.
linnut eivät osaa uida varsinkaan pikkulinnut
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyvin monetkin linnut osaavat. Sorsat, joutsenet, uikut, härkälinnut jne. jne. Niitä kutsutaan yleisnimellä vesilinnut.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukalat osaavat uida!
Ei ne ui. Ne kelluu kunnes höyhenpeite tulee liian märäksi ja raskaaksi.
jes linnun jalat paljastaa jos se kykenee uimaan. Saaveihin ja piha-altaisiin hukkuu uimakyvyttömät linnut kun eivät pääse reunan yli ja voimat loppuu nopeaan räpiköidä pinnalla.
Ei ainakaan tintti kellu kuten sorsat tekee.
Osaa käydä pesulla.Ei hätää mitään))
Hautauamaalla oli kesällä lintu vesialtaassa hukkuneena.
Osaavat uida siinä kuin ihminenkin.
Kaikki linnut räpiköivät rantaan, jollei matka ole liian pitkä. Sitä kutsutaan uimiseksi!
Ei taida osata. Siellä ne räpiköi, pääsee kuivalle maalle tai ei.