Kuinka kauan taloa saa rakentaa?
Meidän naapuriin rakentaa ns. tee se itse mies hirsitaloa. Rakentaminen on todella hidasta ja kaikki illat sekä viikonloput kauhea pöly ja koneiden jyrinä, kun herra touhuaa. Ei siis todellakaan ole rakentaja ja nyt on rakentanut 1.5 v, ja varmaan menee ainakin saman verran lisää.
Alkaa rassaamaan täällä tiiviillä omakotitaloalueella ja 500 m2 tontilla Hki:ssä, mutta ei kai mitään voi tehdä? Rakennuslupahan on kai 5 v voimassa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut rakentavat oikean talon paikanpäällä, eikä elementeistä.
Vielä 90-luvulla okt rakentaminen saattoi kestää useamman vuoden ja rakennettiin säiden mukaan. Nyt ei ole lainkaan harvinaista, eristeitä laitetaan sateella tai pohjat tehdään talvella ja talo on märkä jo rakennusvaiheessa.
Sama rivi- ja kes-taloissa.
Ja sitten ihmetellään kun joka toisessa mökissä kosteusongelmia tai perustukset sortuvat.
Aika usein ne nykyään on valmistaloja, jotka rakennetaan tehtaalla vessanpöntön asennuskuntoon. Omistaja tekee tontilla valmistelevat työt, jos ei teetätä muilla ja talo tuodaan rekoilla tontille ja nostetaan paikoilleen. Katselin naapurissa, kun loppukeväällä purettiin lastentarha (70-luvun, homeessa) ja sen pohjatyöt kesti syksyn, sitten marraskuussa tuli tarharakennus paloina rekoilla pihoille ja asennettiin. Vessanpöntötkin oli sisällä jo paikoillaan, kun nostivat niitä kuin legopalikoita paikoilleen. Tammikuussa se oli valmis.
Kerrostalot on sitten ihan toinen juttu. Faija on kertonut kauhutarinoita....
Vierailija kirjoitti:
Naapurustossa on varmaan 15 vuotta ollut talon rakentaminen meneillään. Tuskin tulee koskaan valmista.
Tekee vain hyvää rakenteille ja perustukselle olla sään armoilla muutaman vuosikymmenen.
Todellakin pölyää rälläköinti, poraaminen, sahaaminen, betonin sekoitus(sekoittivat siis itse myllyllä).
Ja meluaa myös ihan kiitettävästi.
Ymmärrän kyllä itse ja hitaasti rakentamisen pointit, mutta todella tiiviillä omakotitaloalueella kaikki naapurit ovat jo nyt aivan kypsiä tähän perinnerakentajaan.
Mitä ihmeen pölyhaittaa tulee rakentamisesta naapureille? Eihän puu pölise.
Et kait vain katupölyyn sotke?