Tekemistä lapsen kanssa
Kaipailisin vinkkejä arki tekemiseen lapsen kanssa. Vähän taustatietoja. Mies reissuryössä ma-pe. Ei tukiverkostoa eikä kavereita itsellä. Lapsi ei ole koskaan ollut hoidossa, ei ole ketääm joka katsoisi. Ei myöskään ketään joka tulisi kylään tai jolle menisi. Lapsi herää yhä 2 v iässä noin 10 kertaa yö. Nyt syyksi epäillään matalia rauta-arvoja ja allergioita.
Olen hieman väsynyt ollut viime aikoina, kun lapsi on uhmassa. Ruoanlaiton ja muun joudun tehdä hänen päiväuniensa aikaan, en voi silloin nukkua. Yöllä en myöskään nuku, koska lapsi itkee ja valvoo yöt. Tänään koitin nopeasti tehdä lounaan lapsen ollessa hereillä. Kiipesi koko ajan johonkin ylös ja oli syöksymässä pää edellä alas, ehdin napata kiinni. Aiemmin.2 x jo tullut nenälleen. Ruokaillessa alkanut heittää ruoat lattialle ja seinille, kaupassa ja ulkona karkaa ellen ole käyttänyt vaunuihin. Sellainen vaihe siis, että on aika villi ja vallaton.
Vinkatkaa jotain aktiviteettia kotiin ja muualle, jota lapsi voisi tehdä suht itsekswwn ja väsynyt äiti saisi vain olla mukana katsomassa. Palapelit lentää seinään ne nähdessään, samoin palikat. Autoilla leikkii, mutta äidin pitää olla mukana. Muutkaan lelut ei kiinnosta. Piirtämisestä ei pidä, saa raivarit jos edes näkee kyniä. Kaikki mitä ei osaa heti, saa hillittömän raivon ja huudon. Olen itse rauhallinen, mutta ei auta. Ekat 12 kk hakusi olla sylissä koko ajan, nyt 2i onneksi enää, mutta vaatii vieläkin viihdykettä 24/7.
Kommentit (6)
Itselleni perhekerhot oli mahtava juttu. Kävin mll:n ja seurakunnan kerhoissa lasten kanssa. Puistoissa oltiin usen. Ulos purkamaan energiaa muiden lasten sekaan
Siinähän sitä tekemistä teillä tuntuu olevan, väsyksiin asti.
2-vuotias pyörittää (kohta) koko kotia.
Laitoin usein lievästi autistisen taaperon lasten kylpyaammeeseen leikkimään niin, että vahdin tai käytiin yhdessä isossa kylvyssä tai uimassa. Ostin myös hiekkalaatikon sisäleikkeihin ja täytin taikahiekalla. Sen parissa viihtyi. Työnsin paljon rattaissa lenkeillä.
Isänsä oli rohkeampi ja vei myös paljon uimaan, ajelemaan veneellä tai lasten sähkömopolla. Usein myös hoploppiin tai sen tapaiseen ilmaisleikkipaikkaan ja laski vapaaksi n. tunniksi. Lopuksi vei hampparille.
Niin ja käydään leikkipuistoissa, avoimessa päikyssö 2 x viikko. Silti jää kello aamu 7 ja ilta 22 välille monta tuntia, joissa pitää olla ohjelmaa