Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hälytysajoneuvojen ohi päästämiseen liittyy ohjeita

Vierailija
17.04.2023 |

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/hatavilkun-kaytto/#2bcd3f1a
"Jos tien päällä havaitset taustapeilistä hälytysvalot, pidä oma vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Pidä pää kylmänä ja vältä nopeita jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä. Hätävilkuilla kerrot myös takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle, että tämä on havaittu. Kun hälytysajoneuvo on ohittanut, voit kytkeä hätävilkun pois päältä, ohjeistaa poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta."

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pysähtyisin ainakin keskelle tietä ja alkaisin itkemään.

Vierailija
2/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pysähtyisin ainakin keskelle tietä ja alkaisin itkemään.

Mut mä oonkin 18v blondi. 163cm89kg. Ja nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut tuollaista hätävilkkuohjetta. Ei taida olla oikeissa liikennesäännöistä, vaan yhden henkilön "suositus" ??

Vierailija
4/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hätävilkkuohje oli ihan uusi juttu, olisiko viime vuonna alettu tuosta puhua. Siinä oli jokin tietty tapaus kai taustalla.

Vierailija
5/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut tuollaista hätävilkkuohjetta. Ei taida olla oikeissa liikennesäännöistä, vaan yhden henkilön "suositus" ??

Se on aika uusi suositus, vasta rantautumassa Suomeen. Ei ole mikään sääntö.

Vierailija
6/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän väistäminen jos suinkin mahdollista riitä.

Vierailija
7/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut sitten on paljon kuskeja jotka ajaa kuulokkeet korvilla, eikä taustapeileihin ikinä katso. Jos laitat hätävilkut päälle ja vähän löysäät vauhtia, sieltä lähtee joku ohi, mut sehän ei oo mun vika.

Kerrankin vähän löysäsin vauhtia, takaa lähdettiin ohi. Ei tainnut huomata, että tien laidassa seisoi 3 hirveä.

Vierailija
8/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nykyään suositus käyttää hätävilkkua vähän missä tahansa tilanteessa, esim just tässä, tai ihan vain jos jono vaikka hidastaa. Oikeasti, silloin kun tämä ohjeistus tuli, niin sanottiin että ennemmin käyttää hätävilkkua turhaan kuin ettei käyttäisi vaikka ambulanssin nähdessään.

Mninta kertaa on tullut h-ajoneuvoja vastaan nähtyä, mutta edelleen olen mennyt ihan väistämällä turvallisesti ja vilkuttamalla oikealle.

Vierailija
9/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä huomaan hirviä tai kolarin tms. laitan toki hätävilkut päälle. Mutta että tiellä liikkuvan hälyajoneuvonkin takia...jaa a pitää miettiä.

Vierailija
10/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa pysähdytään tien oikeaan reunaan, paitsi motareilla ei tietenkään pysähdytä. Toimii hyvin.

Vierailija
11/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mä ymmärrän, et se on heille turvallisempaa kun autoilija viestittää vilkuilla, että takaa saapuva hälytysajoneuvo on huomattu ja eikun ohi vaan, katson peileistä että en tule eteen ja pääset jatkamaan matkaa.

Vierailija
12/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä huomaan hirviä tai kolarin tms. laitan toki hätävilkut päälle. Mutta että tiellä liikkuvan hälyajoneuvonkin takia...jaa a pitää miettiä.

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/hatavilkun-kaytto/#23d2f75d

Vierailija
13/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut sitten on paljon kuskeja jotka ajaa kuulokkeet korvilla, eikä taustapeileihin ikinä katso. Jos laitat hätävilkut päälle ja vähän löysäät vauhtia, sieltä lähtee joku ohi, mut sehän ei oo mun vika.

Kerrankin vähän löysäsin vauhtia, takaa lähdettiin ohi. Ei tainnut huomata, että tien laidassa seisoi 3 hirveä.

Takanatulijalle ilmoitetaan hirvistä/muusta mahdollisesti vaarallisesta painelemalla jarruvaloa vilkuttaen. Pelkästään se että nostat jalan kaasulta ei näy takanatulijalle muuten kuin epävarmuutenasi. Et ehkä tiedä pitääkö sinun kääntyä, tai ehkä puhut puhelimessa tai olet humalassa jos autosi vauhti seilaa.

Edestätulijoille välkytetään pitkiä valoja.

Vierailija
14/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takanatulijalle ilmoitetaan hirvistä/muusta mahdollisesti vaarallisesta painelemalla jarruvaloa vilkuttaen. Pelkästään se että nostat jalan kaasulta ei näy takanatulijalle muuten kuin epävarmuutenasi. Et ehkä tiedä pitääkö sinun kääntyä, tai ehkä puhut puhelimessa tai olet humalassa jos autosi vauhti seilaa.

Edestätulijoille välkytetään pitkiä valoja.

Olen kerran jarruvaloja vilkuttanut. Edestä meni n. 5 peuraa tien yli. Hidastin, jos tulee lisää. Eikun muut porhaltaa ohi. Siinä oli vielä puskaa molemmin puolin tietä,että ei ois näkyny peurat kun vasta konepellillä.

Vierailija
15/15 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni toimii näiden ohjeiden mukaan? Itse kyllä meinasin törmätä pylvääseen kun väistin äkkinäisesti ambulanssia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän