Miltä teidän keskivartalo tuntuu, joilla kertynyt vyötärölle ylimääräistä?
Mun vatsa ja keskivartalo tuntuu niin kummalliselta. Painon tunnetta, on kyllä vähän suolisto-oireitakin, vatsa toimii miten milloinkin. Oon lihonutkin lyhyessä ajassa tosi paljon. Mietin onko mulla joku kasvain tai saako vatsan turvotus ja suolisto jotenkin tän raskaan ja välillä ähkyn olon ja omituisen tuntuisen vatsan ja keskivartalon, vai onko se vaan ylimääräisestä vyötäröllä. Tuntuuko se koko ajan muillakin painon tunteena yms jos on vatsaa kertynyt? Ahistun jo mikä mulla on.
Kommentit (43)
Sattuu selkään kun syvähengittää. Ilmeisesti tila on niin vähissä että keuhkojen laajennuttuessa biomassaa on niin paljon että joku painaa hermoja ja on selkävaivoja. Myös tyrien kohdalta pullottaa ylimääräistä kun on tilasta puutetta. Kuorsaan myös kovaa. Ylipainoa on vain kymmenisen kiloa, mutta olen ollut 28kg laihempikin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri. Ja juuri tänään mietin samaa, että onkohan tämä normaalia. Vatsalla on liikakiloja ja tosiaan koko ajan jotenkin tukkonen oli, ummettaa ja sellainen paineentunne. Mulla vaikuttaa myös munasarjoihin ja kohtuun ja virtsarakkoon, joissa kipuja, jomotusta ja paineen tunnetta. Gynellä kävin jo ja hänen mielestään kaikki on kunnossa. Itsellä on sellainen oli, että vatsassa on jotain ylimääräistä, joka painaa. En tiedä voiko pelkkä ylipaino aiheuttaa tälläistä.
No onhan siellä ylimääräistä kun siellä on sitä ylimääräistä rasvaa sisäelinten ympärillä. Ja sitten kun paikat alkaa antaa periksi niin tottahan se tuntuu paineena ym.
Siis samalla tavalla mitä raskaudessakin nippailee, jomottaa ja vihloo sieltä täältä. Ei se kroppa tiedä onko se ylimääräinen tilanviejä kohdussa oleva vauva vaiko vain rasvaa vaan se tekee vaan tilaa.
Mielenkiintoinen ketju. Täälläkin vatsa roikkuu ja painon tunnetta. Varmaan olemattomat lihakset ei jaksa kannatella. Selkäkipuja on myös, lähinnä lihakset aivan jumissa koko matkalta. Ilmavaivoja, ummetusta, turvotusta. Kaikkee. Stressiäkin hirveesti ja unettomia öitä. Mistä tätä nyt lähtis parantelemaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri. Ja juuri tänään mietin samaa, että onkohan tämä normaalia. Vatsalla on liikakiloja ja tosiaan koko ajan jotenkin tukkonen oli, ummettaa ja sellainen paineentunne. Mulla vaikuttaa myös munasarjoihin ja kohtuun ja virtsarakkoon, joissa kipuja, jomotusta ja paineen tunnetta. Gynellä kävin jo ja hänen mielestään kaikki on kunnossa. Itsellä on sellainen oli, että vatsassa on jotain ylimääräistä, joka painaa. En tiedä voiko pelkkä ylipaino aiheuttaa tälläistä.
Siis just tämmöseltä mun olo tuntuu. Mietin onko tää vatsan ylimääräisestä painosta vaan, jotain kohdussa tai munasarjoissa, suolistossa vai mitä ihmettä. Oon miettinyt jopa oisko iän ja synnytysten mukana tullut jotain laskeumaa tms. Oon ajatellut kans tota gynekologilla käyntiä. Ja kans mietin, onko tää "tavallista" mun kunnolla ja ruumiinrakenteella kun on vatsaa vai onko jotain vialla oikeesti. Jos tää maha vaan painaa?? Vertaistukea sain sinulta, et jollain muullakin tämmöstä.
Mulla on myös ihan samanlainen maha. Olen monesti miettinyt että voiko siellä olla joku iso kasvain.
Sanopa muuta, sama täällä! Ihan samat oireet, kuin muillakin.
Mulla aistiyliherkkyyttä ja kyllä toi vatsa tuntuu ja ahdistaa. Mulla myös venynyttä ihoa niin se varmaan ahdistaa eniten mutta makkarat istuessa tuntuu ja ahdistaa.
Minulla painon tunne tuntuu ylävatsalla.
Lenkillä kävellessäkin tuntuu ylävatsassa niin ahdistavan paineen (ilman???) tunnetta.
Melkein kuin 1 litran pussiin olisi laitettu 2 litran edestä jotain ...
Tai kuin 5kg:n kahvakuula olisi ylävatsalla 🙄....
Mulla on kyllä paljon Ärtyneensuolen oireitakin.
Luulen että se johtuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
kun oli ylipainoa,niin mulla oli turvotustakin,mutta kun olen saanut painoa pudotettua ja liikuntaa lisättyä,niin vyötärö on alkanut löytyä ja vatsa pienentyä,sokeria vähentänyt ja epäterveellisiä herkkuja eli pakastepitsat,valmisruuat poistanut kokonaan,,niin olokaan ei ole enää turvonnut ollenkaan,vaan parempi..nyt tosiaan mulla on kokeilu painonpudotuksen yhteydessä,et ei valmisruokia,ei pakastepitsoja,en tiedä,palaako ne koskaan ruokavalioon vähäisissäkään määrissä
lisäys: joskus nuoruudessa muistan,kun kylkiluut tuntuivat tunnusteltaessa,mutta nyt ne ovat tuolla jossain rasvan alla piilossa,eli sitä ylimääräistä rasvaa on,nyt sitä sitten tässä yritetään vähentää ja kiinteyttää roikkuvaksi jäävää nahkaa :)
Jos on noin huono olo, niin kannattaa ehdottomasti laihduttaa ihan itsensä takia. Muistan kun raskausaikana loppuvaiheessa istuessa alavatsa osui reisiin ja olin ihan kauhuissani, että tältäkö isomahaisista tuntuu istua. Itsellä kaikki suolistovaivat hävisivät vähähiilarisella ruokavaliolla ja olo on kevyt ja hoikka. Rintojen alapuolella maha on sileä ja litteä. Alavatsalla makkara, mutta sekin pienentynyt pikku hiljaa. Liikunta nykyään mukavaa. Käyn reippailla kävelyillä ja uimassa. Pian uskallan ehkä jo metsäteille hölkkäilemäänkin. Elämäni paras päätös. Mieliala on hurjan hyvä kun vaatteet ei purista.
N48
Voisi olla jokin puhjennut suolistosairaus. Ne voivat puhjeta missä tahansa elämänvaiheessa eri syistä. IBS nyt ensimmäisenä tulee mieleen, mutta voi olla jokin muukin. Lääkärille kannattaa mennä.
Kannattaa käydä lääkärissä.
Minulla on osittain samanlaisia tuntemuksia. Maha tuntuu raskaalta ja paineen tunnetta ylhäällä. Ja kun istuu jalat yhdessä eikä maha pääse roikkumaan alas niin tuntuu raskaalta ja myös turvottaa nykyään enemmän. Näitä tuntemuksia ei vielä ollut 90-kiloisena, mutta nyt painoa on 112 kiloa ja alkanut tuntua epämukavalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin huono olo, niin kannattaa ehdottomasti laihduttaa ihan itsensä takia. Muistan kun raskausaikana loppuvaiheessa istuessa alavatsa osui reisiin ja olin ihan kauhuissani, että tältäkö isomahaisista tuntuu istua. Itsellä kaikki suolistovaivat hävisivät vähähiilarisella ruokavaliolla ja olo on kevyt ja hoikka. Rintojen alapuolella maha on sileä ja litteä. Alavatsalla makkara, mutta sekin pienentynyt pikku hiljaa. Liikunta nykyään mukavaa. Käyn reippailla kävelyillä ja uimassa. Pian uskallan ehkä jo metsäteille hölkkäilemäänkin. Elämäni paras päätös. Mieliala on hurjan hyvä kun vaatteet ei purista.
N48
Tuo on tosiaan totta, että keskivartalolla se extra on kaikista hankalin ja inhottavin. Kaikki tekeminen tuntuu inhottavalta kun tuo punkero maha on tiellä ja ekana menossa. Kumartuessa tulee ilmat pihalle ja pitkäksi aikaa sellainen hengästynyt olo kun esim just solmii kengännauhat. Autoon mennessä se änkeytyy rattiin kiinni. Kaikki vaatteet kiristää ja tuntuu hankalilta, kun vyötäröltä/rinnoista ne kiristää ja sitten muualta ne on jonkun 3-4 numeroa liian väljiä eikä se väljyys tunnu hyvältä eikä varsinkaan ole tarpeen..
Vierailija kirjoitti:
Nyt toiselle gynelle ja mahdollisimman kokeneelle. En halua pelotella, mutta tiedän, että kun valittaa noita oireita, ollaan, että joo joo lihonut olet mikä voi hyvinkin olla totta.
MUTTA: monet ovat valittaneet juuri tuota, että siellä on jotain ylimääräistä, mikä painaa, ja lopputulos on ollut munasarjasyöpä, jonka kuolleisuusluvut on hurjat. Eli te, joilla on näitä omituisia tunteita, VAATIKAA tarkkoja tutkimuksia.
Ja ei voi pelkkä ylipaino aiheuttaa tuota. Mulla on tullut nimenomaan keskivartaloon suht vähäisellä ajalla kunnon pömppä, mikä vtuttaa sairaasti, mutta itsehän sen olen siihen syönyt/juonut ja tiedän täsmälleen, mitkä laiskat huonot tavat sen on aiheuttaneet.
Jos gyne ei auta, mene sisätautien lääkärille. Vaadi tutkimuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun maha on pehmeä ja löllyvä, taikinamainen. Mietin, onko osa löysää nahkaa.
Mun ei tarvitse enää miettiä kun olen laihtunut reilun 10kg. Ja suurinosa lähti just vatsasta.
Muuten olisi ihan tosijees, mutta kun nyt keskivartalossa onkin kuin jokin vajaatäyttöinen ja topattu nahkasäkki ja vähän samanlainen kuin vaikka pizzapohja tai korvapuustitaikina leivinpaperin päälle kaulittuna..
No eikä! Itse sain vihdoin muutama kk sitten itseäni niskasta kiinni ja tein elämäntapamuutoksen jonka "maalina" ja pääpalkintona mulla on vihdoinkin sellainen littanan sileä vatsa ja timmi keskivartalo. Siis joskus vuoden päästä koska pudotettavaa on vielä +20 kg
Kiva jos nyt sitten jääkin tuollaista lölleröä vaikka laihtuukin normipainoon niin eihän vatsa vieläkään ole sellainen littana ja sileä vaan tuohan tekee edelleen siihen turhaa muhkuraa ja sellaista velttoutta joka sitten jää makkaralle?
Eikö tuo ole vasta sellaisten sairaalloisen lihavien ongelma? Siis näiden jotka painaa reilusti toista tai kolmatta sataa kiloa? Mä en sentään painanut edes sataa vaikka liikaa olikin alunpitäen liki 30 kiloa..
Nyt ärsyttää jos tuo on totta.
Mulla on paino noussut viime vuodesta 7-8kg ja alavatsa on muodoltaan kuin kenkä tai L kirjain. Munasarjojen päälle on tullut rengas. Unettomuus vaivaa ja tietysti väsymys/uupumus. Nyt on ollut ihmeellistä alakuloa vaikka ei ole ovulaatiota tulossa ja kuukautiset meni jo.
Kyllä tuntuu. Erityisesti sillon kun on ummetusta. Tämä on varmaan omenavartaloisten juttu. Painan 60 kg ja on vatsalihaksia. Silti on toi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu. Erityisesti sillon kun on ummetusta. Tämä on varmaan omenavartaloisten juttu. Painan 60 kg ja on vatsalihaksia. Silti on toi.
Onhan tuokin lohtu että muillakin ompuilla samaa.
Tai sitten se on just tuo se ero että sulla on ne tukilihakset kunnossa ja rasva sitten siinä ihon alla.
Sitten taas jos tukilihakset ei tosiaan ole kunnossa ja rasvaa on kaikkien sisäelinten ympärillä niin tottakai ne siellä "hakee paikkaansa" uudelleen ja se ylimääräinen rasva painaa sieltä ja täältä. Sen takiahan keskivartalolihavilla koronakin on herkästi vakavaoireinen, kun se rasva painaa palleaa eikä keuhkoillakaan ole tilaa toimia normaalisti. Siis silloinkaan kun ei ole koronatartuntaa.