Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen keskituloinen mutta olen päättänyt olla ostamatta asuntoa - mitä mieltä?

Vierailija
16.04.2023 |

Asun Tampereella vuokralla.

Tällä hetkellä minun on vaikea perustella asunnon ostamista. Minun pitäisi laittaa vastaavan asunnon käsirahaan kaikki säästöni, jolloin menettäisin pari-kolme tonnia pääomatuloja vuodessa. Sitten pitäisi ottaa laina jonka korko ja yhtiövastike olisivat melkein yhtä paljon kuin nykyinen vuokra.

Tällä matematiikalla asunnon ostaminen tulisi kalliimmaksi, enkä näe syytä uskoa mihinkään arvonnousuun kun nollakorot eivät ole palaamassa.

Tietysti voisin hankkia edullisemman asunnon joka ei ole tosi hyvällä paikalla (hyvästi järvinäkymät ikkunasta!), mutta sitten asuisin pitkään huonommalla sijainnilla, vain siksi että omistaisin sen asunnon.

Lisäksi olisi vaara työttömyydestä. Työpaikka on sinänsä vakaa, mutta ala ei ole niinkään. Aina voi käydä niin että jotain ulkoistetaan Intiaan, tai firmalle tulee vaikeuksia ja lomautetaan väkeä. Vuokralla asuessa pärjäisin työttömyyskorvauksillakin, ja auton myymällä vaikka KELAn peruspäivärahalla. Ja säästössä olisi käytettävissä olevaa rahaa.

Koska rahaa jää vuokran jälkeen säästöön 500+ euroa, olen päättänyt että laitan korttini säästöjen ja sijoitusten varaan. On siinäkin riskinsä mutta hajautan hyvin ja uskon siihen että pääomatulot kasvavat, ja kenties jossain vaiheessa kuittaavat asumiskulut.

Mitä mieltä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään, paitsi että jos lainaa tarvitsee, niin se aika meni jo. Viimeiseen kahteen vuoteen ei ole enää kannattanut ottaa asuntolainaa.

Höpö höpö. Kannatti jopa ysärin laman aikana, jolloin korot oli 12%.

Ysärin laman aikana kannatti ostaa asunto JOS oli töissä. Asuntojen hinnat olivat silloin samat mutta rahat olivat markkoja. Asunnot olivat erittäin halpoja.

Vierailija
22/25 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on niitä kaupunkeja, josta voisin ostaakin asunnon. Saa aina vuokrallekin jos itse pitää muuttaa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ett vettigt beslut. Då man är okänslig för ägarförhållanden går det bäst. Köpte i yngre dagar bostadsaktier, sålde dem då man flyttade utomlands. Bodde där på hyra då hyran var lägre än lånets ränta + vederlag skulle ha varit och bor nu igen i eget då vinden vände.

Skulle man ha varit riktigt fiffig, hade man sålt igen och flyttat på hyra, men jobbet med att tömma allt avskräckte.

Gratulerar till ett övervägt resonemang.

Vierailija
24/25 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viimeisen 10v maksanut asuntolainaa ja sijoittanut kuukausittain saman summan. Nyt kun korot nousi, maksoin lainan pois noilla sijoituksilla. Mutta ei se sijoittaminen ole viimeiseen kahteen vuoteen mikään onni ja autuaaksi tekevä ole ollut. Onneksi ekat 8 vuotta oli hyvä tuotto, koska nyt kahdessa vuodessa kurssit romahtaneet niin paljon, että hädin tuskin ollaan enää plussan puolella. Sitä vastoin asunnon arvo, nimenomaan Tampereella, on noussut. Ostin 168k eurolla ja pari viikkoa sitten naapuriasunto myytiin hintaan 232k.

Minä olen sijoittanut vähän isommin viimeiset 15 vuotta. Sitä ennen ihan pikkurahoilla. Kurssit eivät todellakaan ole romahtaneet viime aikoina. Koronassa tultiin alas että rytisi mutta kun paniikki oli pahimmillaan niin lähdettiin lujaa ylös.

Vierailija
25/25 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa järkevältä etenkin tässä suhdanteessa. Ja jo 100 k:n salkun tuotoilla kattaa melko suuren osan asumiskuluista.