Uskovat, miksei kuolleiden puolesta saisi rukoilla?
Katolilaisille ja ortodokseille kuolleiden puolesta rukoileminen on arkipäivää. Miksi esim. luterilaisten mielestä kuolleiden puolesta ei saisi rukoilla lainkaan? Omasta mielestäni on täysin selvää, että jos kerran Jumala ei ole sidottu aikaan ja paikkaan, hän voi vaikuttaa tulevaisuuden lisäksi myös siihen mitä menneisyydessä on tapahtunut. Siksi kuolleiden puolesta voi rukoilla siinä missä elävienkin. Mutta olenko väärässä tai jos en ole, mikä kuolleiden puolesta rukoilemisessa on niin kamalaa?
Kommentit (17)
Mistä Ap olet saanut päähäsi ettei kuolleiden puolesta voi rukoilla?
Esimerkiksi Pyhäinpäivänä muistetaan nimenomaan poismenneitä rukoilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä Ap olet saanut päähäsi ettei kuolleiden puolesta voi rukoilla?
Esimerkiksi Pyhäinpäivänä muistetaan nimenomaan poismenneitä rukoilemalla.
Se on yleinen opetus, ja esim. luterilaisessa katekismuksessa kielletään kuolleiden puolesta rukoileminen:
"214. Keiden puolesta meidän pitäisi rukoilla?
{1}Itsemme ja {2}kaikkien muiden ihmisten puolesta; {3}mutta ei kuolleiden puolesta."
https://www.luterilainen.net/katekismusselityksen-3-luku-herran-rukous/
Pyhäinpäivänä on tarkoitus muistella kuolleita, muttei rukoilla heidän puolestaan.
Luterilaisuuteen ei kuulu oppi kiirastulesta, jota voitaisiin lyhentää rukoilemalla kuolleiden puolesta. Kuolleet eivät tarvitse siis rukouksia mihinkään.
Mihinkään protestanttisuuteen ei liity usko kiirastuleen. Se on täysin epäraamatullinen.
Johtuu varmaan siitä, että protestantit ajattelee pelastuvansa yksin uskosta. Nekin, jotka myöntää että uskoontulo ei välttämättä tapahdu tietyssä hetkessä ikään kuin sormia napsauttamalla vaan uskoon voi kasvaa vähitellen, ajattelee mustavalkoisesti, että ihminen on kuolemansa hetkellä joko uskossa tai ei ja sen perusteella määräytyy, päätyykö kuollut taivaaseen vai helvettiin.
Vanhoissa kirkoissa pelastuminen nähdään prosessina, johon liittyy paljon muutakin kuin pelkkä usko. Rukoukset kuolleen puolesta voi vaikuttaa siihen, missä tai millä tavalla kuollut iankaikkisuutensa viettää.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuuteen ei kuulu oppi kiirastulesta, jota voitaisiin lyhentää rukoilemalla kuolleiden puolesta. Kuolleet eivät tarvitse siis rukouksia mihinkään.
Ortodoksitkaan ei usko kiirastuleen, mutta rukoilee silti kuolleiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitä, että protestantit ajattelee pelastuvansa yksin uskosta. Nekin, jotka myöntää että uskoontulo ei välttämättä tapahdu tietyssä hetkessä ikään kuin sormia napsauttamalla vaan uskoon voi kasvaa vähitellen, ajattelee mustavalkoisesti, että ihminen on kuolemansa hetkellä joko uskossa tai ei ja sen perusteella määräytyy, päätyykö kuollut taivaaseen vai helvettiin.
Vanhoissa kirkoissa pelastuminen nähdään prosessina, johon liittyy paljon muutakin kuin pelkkä usko. Rukoukset kuolleen puolesta voi vaikuttaa siihen, missä tai millä tavalla kuollut iankaikkisuutensa viettää.
Tapakristitty ei ole uskossa. Kirkkoon kuuluva ei ole automaattisesti uskossa. Pelastava usko on henkilökohtainen usko Raamatulliseen Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä ristillä, sekä tekemällä parannuksen tietoisista, tahallisista synneistä ( syntinen elämäntapa). Uudestisyntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Ap olet saanut päähäsi ettei kuolleiden puolesta voi rukoilla?
Esimerkiksi Pyhäinpäivänä muistetaan nimenomaan poismenneitä rukoilemalla.
Se on yleinen opetus, ja esim. luterilaisessa katekismuksessa kielletään kuolleiden puolesta rukoileminen:
"214. Keiden puolesta meidän pitäisi rukoilla?
{1}Itsemme ja {2}kaikkien muiden ihmisten puolesta; {3}mutta ei kuolleiden puolesta."
https://www.luterilainen.net/katekismusselityksen-3-luku-herran-rukous/
Pyhäinpäivänä on tarkoitus muistella kuolleita, muttei rukoilla heidän puolestaan.
Enpä ole tuota noin ajatellut. Olen kyllä rukoillut että Jumala pitäisi edesmenneistä vanhemmistani huolta siellä taivaan kodissa. Ehkä "huoleni" on ollut turhaa.
Minä rukoilen usein "pidä Isä hyvää huolta rakkaimmastani". Ikävä on kova.
Vierailija kirjoitti:
Minä rukoilen usein "pidä Isä hyvää huolta rakkaimmastani". Ikävä on kova.
Rukoileminen on yritystä vaikuttaa kaikkivaltiaan tahtoon ja sen vuoksi kapinointia, joka on tuomittu epäonnistumaan.
Liity ortodoksi kirkon jäseneksi. Helppoa.
Jos henkilö on taivaassa, kyllä hänestä huolta pidetään. En siis näe syytä rukoilla kuolleen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rukoilen usein "pidä Isä hyvää huolta rakkaimmastani". Ikävä on kova.
Rukoileminen on yritystä vaikuttaa kaikkivaltiaan tahtoon ja sen vuoksi kapinointia, joka on tuomittu epäonnistumaan.
Niin, rukoilu on syntiä, sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rukoilen usein "pidä Isä hyvää huolta rakkaimmastani". Ikävä on kova.
Rukoileminen on yritystä vaikuttaa kaikkivaltiaan tahtoon ja sen vuoksi kapinointia, joka on tuomittu epäonnistumaan.
Niin, rukoilu on syntiä, sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.
Häpä höpö. Jumalan tahdon saa kyllä kyseenalaistaa, kunhan noudattaa sitä.
Kuolleiden puolesta nimenomaan tulee rukoilla. Eivät elävät rukouksia tarvitse. Jumalahan on elävien Jumala ei kuolleiden.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleiden puolesta nimenomaan tulee rukoilla. Eivät elävät rukouksia tarvitse. Jumalahan on elävien Jumala ei kuolleiden.
Niin, vain elävät uskovat mielikuvitusolentoihin.
Kuvittelisin, että kuolleiden puolesta voi rukoilla, rukoillaanhan hautajaisissakin. Kuitenkin on ehkä tärkeämpää keskittyä enemmän eläviin kuin kuolleisiin.