Onko uskonto hyödyllinen vai haitallinen ihmiskunnalle?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Näemmehän kaikki tässä ajassa mitä kauemmas ihminen menee Jumalasta, sen huonommin täällä voidaan.
.
Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä? Ihan joka ikinen tilasto ja mittari osoittaa että ihmiskunta ei ole koskaan voinut yhtä hyvin, ollut yhtä vauras tai yhtä onnellinen kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evolutiivisesti ajatellen siitä on täytynyt olla paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Muuten se ei olisi säilynyt niin pitkään.
Evoluutio ei "suunnittele" jatkuvasti parannuksia, siksi myös typerät asiat ovat osa evoluutiota. Onhan ihmismielen osana monesti myös kateus ja muita turhakkeita.
Alkuperäinen kirjoittaja ei siis sanonut, että kyseessä olisi suunniteltu piirre, vaan että taipuvaisuus uskonnollisuuteen olisi säilynyt, koska se olisi ollut jollain tapaa hyödyllistä. Samoin myöskään esimerkiksi kateutta tai muita tunteita ei varmaankaan pidetä evoluutiopsykologisesti hyödyttöminä tai mahdottomina selittää, vaan kateudella ajatellaan varmaankin olevan jokin hyödyllinen rooli joissain tilanteissa.
Vaikka itse olen alkuperäisen kirjoittajan kannalla, niin voinee ehkä kyseenalaistaa sitä, miten laajalle levinnyt ja pitkään säilynyt ilmiö nykyisenkaltainen uskonnollisuus oikeastaan on. Eli vaikka ihmisillä on ehkä ollut aina taipuvaisuutta taikauskoon yms., niin mitään oppikirja- ja pappisuskontoja ei ehkä ole ollut pitkään niin laajalti, kuin niitä nykyään on.
Kai minä sentään itse tiedän, mikä minä olen.
Ateismi ei ota kantaa vapaaseen tahtoon, vaan ainostaan jumalan olemassaoloon. Ateisti voi siis edelleen uskoa vaikka joulupukkiin.