Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumppani kieltäytyy testeistä

Ymmyrkäinen
15.04.2023 |

Kumppanin kanssa on erimielisyyttä testeissä käymisestä.

Itse olen tottunut siihen, että testeissä käydään uuden suhteen alussa ihan ilman eri komentoa. Ja varsinkin, jos asia tulee puheeksi, on kummankin osapuolen syytä hoitaa oma osuutensa kuntoon ilman mutinoita. Vaikka olisi käynyt "juuri ennen edellistä kumppania", "kuukausi sitten" jne.

Nyt uusi kumppani kieltäytyy käymästä testeissä. Olemme puhuneet tautiriskeistä, ja olen itse käynyt testeissä. Kumppani on käynyt edellisen suhteensa aikana, ja vetoaa siihen, että koska niissä ei ollut mitään, ei tarvitse. Edellisellä kumppanilla on kuitenkin ollut myös muita kumppaneita, samoin oma uusi kumppanini on tämän jo päättyneen suhteensa jälkeen tavannut aiempaa vakikumppaniaan (jonka muiden kumppanien tautitilanteesta hän ei tietenkään voi tietää). Eli tilanne ei ole ollut mitenkään suljettu hänen osaltaan.

Aloitimme seksisuhteen ja luovuimme jo ehkäisystä, kun arvioin, että tautiriski on pieni. Kuitenkin tilanne nyt perustuu arviointiin eikä faktoihin. En missään vaiheessa sanonut, että en tautitietoa halua. Annoin kumppanille tilaa selvittää oma tilanteensa, ja olen siitä kysynyt suhteen aikana (aikaa on kulunut noin kuukausi). Nyt uusi kumppani kuitenkin kehottaa minua itse käymään testeissä, jos epäilen, että olisin voinut häneltä jonkun taudin saada.

Itse koen tilanteen todella kummalliseksi: miksi kumppani kieltäytyy käymästä testeissä, vaikka pyydän ja perustelen?

Haluaisin saada näkökulmia puolesta ja vastaan. Onko toiveeni kumppaniani kohtaan todellakin sellainen, että siitä voi kieltäytyä? Kumppani kokee pyyntöni testeihin menemisestä pompottamisena. Hieman ikävästi myös vihjailee, että olen neuroottinen, kun haluan myös faktat arvioiden lisäksi.

Itse luonnollisesti koen tämän tilanteen hankalana. Miksi kukaan haluaisi toimia näin? Onko toiveeni / pyyntöni todella niin kohtuuton kuin kumppanini antaa ymmärtää? Olenko (ja millä perusteella) luopunut oikeudestani saada tietooni kumppanin tautitilanne suostumalla seksiin ilman ehkäisyä?

(PS: olemme erittäin aikuisia, ja asiasta on puhuttu ilman ratkaisua. Eli "puhukaa keskenänne"- ja "oletteko teinejä" - kommentit voi jättää ihan suoraan kirjoittamatta. :) )

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt ei kuulu kenellekään, tätä on hyvä kaikkien kunnioittaa.

Vierailija
42/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol tuo "olemme erittäin aikuisia" - ainakaan se jätkäsi ei ole, jos kieltäytyy menemästä testeihin. Se kertoo myös siitä, että jotain epäselväähän sieltä olisi mahdollisesti tuloksista selviämässä, kun ei halua mennä. En ikinä luota mieheen, joka ei piittaa omasta tai puolison terveydestä tuon vertaa.

Ainakaan muijasi ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen mennyt. Nykyisyyttähän se itse kunkin tautitilanne on. Ketju on ihan dillejä vastauksia tulvillaan. Tajuissaan oleva ihminen käy testeissä tuossa tuokiossa, eikä ämpyile. Eihän siinä ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
44/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käytä ehkäisyä, Ap.

No nyt en enää ihmettele yksinhuoltajien suurta määrää, jos kuukauden tuntemisen jälkeen jätetään ehkäisy kokonaan pois. Halloota onko kukaan kotona. Voit saada liudan sp tauteja ja lapsen. Sitten ukko jatkaa kiertoaan.

Vierailija
45/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä edes suostuit tuohon, että harrastatte seksiä ilman ehkäisyä, kun testeissä ei ole käyty?

Varsinkin miehillä monet sp-taudit voi olla täysin oireettomia ja sellaisen voi saada ihan parisuhteessakin, ei tarvitse olla mikään irtoseksin harrastaja.

Minusta on vaan reilua toinen toistaan kohtaan, että kumpikin käy testissä, niin asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. Eikä silloin tarvitse edes käydä mitään keskustelua toisen seksuaalimenneisyydestä tämän asian tiimoilta, vaan voidaan aloittaa ns. puhtaalta pöydältä puhtain testituloksin. Se on loppujen lopuksi aika pieni vaiva mielenrauhasta ja on lopunelämän terveydestä ja lisääntymisterveydestä kumminkin kyse.

Vierailija
46/51 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumppanin menneisyys ei kuulu toiselle.

Kyllä kuuluu. En seurustele miehen kanssa, jos on mm. käynyt maksullisissa, värikäs menneisyys tai esim. käyttänyt runsaasti alkoholia

Vierailija
47/51 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit tuntea ihmisen jos et saa tietää mitään hänen menneisyydestään? Ei toki tartte käydä läpi intiimielämän yksityiskohtia, mutta kyllä suhdehistoria ja seksuaalikäyttäytyminen kertovat ihmisestä jotain siinä missä opiskelu, asuinpaikan vaihdokset sekä yhteisen säilyminen tai katkeaminen lapsuudenperheeseen. Erityisesti jos ihminen kertoo miksi lähti opiskelemaan ensin kokiksi mutta onkin nyt insinööri, miksi ei pidä mitään yhteyttä siskoonsa, miksi asui vuoden Berliinissa, miksi edellinen pitkä suhde päättyi ja miksi seksi kumppaneita on ollut elämän aikana vain kaksi. Hyvin outoa olisi tutustua kahden aikuisen ihmisen kesken niin että keskittyisi tasan tähän päivään. Ei niistä toki kuulustella pidä, mutta ihminen on kokemustensa tulos, ja toisen tunteminen edellyttää että tuntee vähän tarinaa.

Vierailija
48/51 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit tuntea ihmisen jos et saa tietää mitään hänen menneisyydestään? Ei toki tartte käydä läpi intiimielämän yksityiskohtia, mutta kyllä suhdehistoria ja seksuaalikäyttäytyminen kertovat ihmisestä jotain siinä missä opiskelu, asuinpaikan vaihdokset sekä yhteisen säilyminen tai katkeaminen lapsuudenperheeseen. Erityisesti jos ihminen kertoo miksi lähti opiskelemaan ensin kokiksi mutta onkin nyt insinööri, miksi ei pidä mitään yhteyttä siskoonsa, miksi asui vuoden Berliinissa, miksi edellinen pitkä suhde päättyi ja miksi seksi kumppaneita on ollut elämän aikana vain kaksi. Hyvin outoa olisi tutustua kahden aikuisen ihmisen kesken niin että keskittyisi tasan tähän päivään. Ei niistä toki kuulustella pidä, mutta ihminen on kokemustensa tulos, ja toisen tunteminen edellyttää että tuntee vähän tarinaa.

Tuollainen utelu olisi kyllä hei, hei ja se on moro.

Vierailija
49/51 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumppanin menneisyys ei kuulu toiselle.

Kyllä kuuluu. En seurustele miehen kanssa, jos on mm. käynyt maksullisissa, värikäs menneisyys tai esim. käyttänyt runsaasti alkoholia

Ethän sinä sitä tule kumppanista ikinä saamaan selville.

Vierailija
50/51 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä täysin selvään asiaan sotketaan jotain menneisyys ei kuulu muille -horinoita. Kyllä nyt jokainen järjissään oleva ihminen haluaa tietää, onko testitulokset puhtaat. Ei siihen ole tarvis liittää mitään ja sitten vielä viime elokuussa kairasin naapurin Pirjoa kunnolla takaapäin -litanioita. Testeistä kieltäytyminen kertoo kyllä jotain outoa.

Vierailija
51/51 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyisi olevan tarvetta ihan sähköiselle järjestelmälle johon kukin joutuu merkitsemään kaikki sexikumppanit ja taudit yms.

Sitten tavatessa ennen kuin edes kiinnostuu toisesta voi katsoa toisen tiedot tälläisestä järjestelmästä, että onko kumppani sellainen jonka kanssa haluaa elämää jakaa.

Mitä jos siellä on tautia ja rikollista, tai ihan vain jokin liian ällöttävä väliaikaiskumppani, ei jatkoon jos sellainen ei innosta itseä.

Kaikki ratkaistu eikä asioista tarvitse edes puhua.