Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumppani kieltäytyy testeistä

Ymmyrkäinen
15.04.2023 |

Kumppanin kanssa on erimielisyyttä testeissä käymisestä.

Itse olen tottunut siihen, että testeissä käydään uuden suhteen alussa ihan ilman eri komentoa. Ja varsinkin, jos asia tulee puheeksi, on kummankin osapuolen syytä hoitaa oma osuutensa kuntoon ilman mutinoita. Vaikka olisi käynyt "juuri ennen edellistä kumppania", "kuukausi sitten" jne.

Nyt uusi kumppani kieltäytyy käymästä testeissä. Olemme puhuneet tautiriskeistä, ja olen itse käynyt testeissä. Kumppani on käynyt edellisen suhteensa aikana, ja vetoaa siihen, että koska niissä ei ollut mitään, ei tarvitse. Edellisellä kumppanilla on kuitenkin ollut myös muita kumppaneita, samoin oma uusi kumppanini on tämän jo päättyneen suhteensa jälkeen tavannut aiempaa vakikumppaniaan (jonka muiden kumppanien tautitilanteesta hän ei tietenkään voi tietää). Eli tilanne ei ole ollut mitenkään suljettu hänen osaltaan.

Aloitimme seksisuhteen ja luovuimme jo ehkäisystä, kun arvioin, että tautiriski on pieni. Kuitenkin tilanne nyt perustuu arviointiin eikä faktoihin. En missään vaiheessa sanonut, että en tautitietoa halua. Annoin kumppanille tilaa selvittää oma tilanteensa, ja olen siitä kysynyt suhteen aikana (aikaa on kulunut noin kuukausi). Nyt uusi kumppani kuitenkin kehottaa minua itse käymään testeissä, jos epäilen, että olisin voinut häneltä jonkun taudin saada.

Itse koen tilanteen todella kummalliseksi: miksi kumppani kieltäytyy käymästä testeissä, vaikka pyydän ja perustelen?

Haluaisin saada näkökulmia puolesta ja vastaan. Onko toiveeni kumppaniani kohtaan todellakin sellainen, että siitä voi kieltäytyä? Kumppani kokee pyyntöni testeihin menemisestä pompottamisena. Hieman ikävästi myös vihjailee, että olen neuroottinen, kun haluan myös faktat arvioiden lisäksi.

Itse luonnollisesti koen tämän tilanteen hankalana. Miksi kukaan haluaisi toimia näin? Onko toiveeni / pyyntöni todella niin kohtuuton kuin kumppanini antaa ymmärtää? Olenko (ja millä perusteella) luopunut oikeudestani saada tietooni kumppanin tautitilanne suostumalla seksiin ilman ehkäisyä?

(PS: olemme erittäin aikuisia, ja asiasta on puhuttu ilman ratkaisua. Eli "puhukaa keskenänne"- ja "oletteko teinejä" - kommentit voi jättää ihan suoraan kirjoittamatta. :) )

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään oikeutta vaatia mitään.

Kumppanin menneisyys ei myöskään kuulu sinulle.

Vierailija
2/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus vaatia testejä. On kyse terveydestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kumppanisi sellainen, johon voit luottaa? Kunnioitus ja tietty avoimuus menneisyydestä. Ei testejä, ei seksiä. Tosin en muutenkaan ole vapaiden sukupuolisuhteiden kannalla.

Vierailija
4/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanin menneisyys ei kuulu toiselle.

Vierailija
5/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mennyt tärkeämpi kuin yhteinen tuleva?

Vierailija
6/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen kumppanin tarvinnut mennä testeihin, kun aloititte seksielämän ilman testejäkin.

Vierailija
7/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen kumppanin tarvinnut mennä testeihin, kun aloititte seksielämän ilman testejäkin.

Mutta lupauksella ja ymmärryksellä, että testit tehdään ilman komentoa.

En olisi muuten ottanut kakkoseen.

AP.

Vierailija
8/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarttuvat seksitaudit ovat nykyaikaa eikä menneisyyttä.

Vierailija
9/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttuvat seksitaudit ovat nykyaikaa eikä menneisyyttä.

No ne on hankittu menneistä suhteista. Tämä ei kuulu nykyiselle kumppanille mitenkään.

Vierailija
10/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi mie en harrastaisi mitään kirtopalkintojen kanssa. Pöpöpesiä.

Vierailija
11/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertopalkintojen.

Vierailija
12/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytä ehkäisyä, Ap.

Vierailija
13/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, että syytteeseen joudat jos valehtelet. En ota kantaa tuollaiseen maailman vanhimman ammatin harjoittamiseen, kun on ilmeisesti suhteesta suhteeseen pompittu ennen sinunkaan tapaamista, mutta en pidä sitä ollenkaan mahdottomana, että noissa piireissä liikkuu paljon kaikenlaista. Ei ole pakko harrastaa seksiä, jos ei ole luottoa siihen, että se on turvallista

Vierailija
14/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, tämä asia ei sinulle kuuluisikaan.

Vierailija
15/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, todellakin ei.

Jos kumppani minulta tälläistä utelisi, niin sen moro ja näkemiin.

Vierailija
16/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan itsekään menisi "varmuuden vuoksi" testeihin. Varsinkin, jos on kuitenkin parin vuoden sisällä käynyt. Olen itse ollut jo 15 vuotta vakisuhteessa, joten voin toki olla pihalla nykypäivän deittikulttuurista. Mutta, jos ei paneskele ilman kondomia muita kuin vakikumppaneita, niin kai se riittää, että menee testeihin vasta, jos oireita ilmenee?

Vierailija
17/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos testiin meneminen on kynnyskysymys, niin silloin pitää itsekin toimia johdonmukaisesti, osoittaa asian tärkeys itselle eikä harrastaa seksiä ilman ehkäisyä ennen testiä. Suhde päättyy, jos yksimielisyyteen asiasta ei päästä. Nyt seksiä on jo harrastettu, joten olet myöntynyt siihen, ettei niitä tarvita sinunkaan mielestäsi välttämättä. Asiaan palaaminen on siis täysin turhaa.

Vierailija
18/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 jatkaa vielä, että toki voitte ottaa taas kondomin käyttöön. Voit hyvin pitää sitä edellytyksenä seksille siihen asti, kun sinulla ei ole varmuutta tartunnasta. Mutta varsinaisesti et voi toista pakottaa menemään testiin.

Vierailija
19/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus vaatia testejä. On kyse terveydestäsi.

Ei ole oikeus vaatia testejä, mutta jos ei pyynnöstä käy, suhde on ennen seksiä loppuun taputeltu.

Vierailija
20/51 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Aion jättää nykyisen kumppanin asian takia.

Uutta kumppania vain tilalle ja suojaamattoman yhdynnän jälkeen uusi yritys tutkimusten suhteen.

Ap.