Mitä muuta edullista tuoretta kasvista voi syödä kotiruoka kanssa kuin porkkanaraasetta?
Haluan aloittaa kunnollisen normaalin ateriarytmin, tosin vain yhdellä lämpimällä ruoalla (ei ole varaa syödä kahta per päivä). Aamiaiseksi kaurapuuroa, lämpimäksi ruoaksi jauhelihakastike ja keitetyt perunat, vesi. Illalliseksi lämminleipä jossa kinkkua juustoa ja ananasrengas.
Puuttuu tuore kasvis. Mitä halpaa kasvista lämpimän ruoan kanssa? Itselleni tulee mieleen vain porkkanaraaste.
Kommentit (9)
Kaali-puolukka -salaatti, punajuuri. Tuore kurkku maksaa n. 70 snt kappale ja halpenee koko ajan.
Miksei pakastevihannekset kävisi?
Kaalisalaatti, kukkakaali, keitetty parsakaali, keitetyt pakastevihannekset kuten pavut, porkkanat ja herneet. Katso ohjeita, kasviksetkin pitää maustaa. Keitetyille vihanneksille ja juureksille sopii nokare voita ja ripaus suolaa.
Suikaloi kaalia ja porkkanaa ohueksi ja tee kastike luonnonjugurtista ja sinapista. Itse tykkään lisätä joukkoon myös hyvin ohueksi suikaloitua punasipulia. Säilyy jääkaapissa muutaman päivän.
Lantturaaste on myös hyvää, mutta se pitää raastaa pienemmällä terällä kuin porkkana, että tulee mehevää. Itse teen usein raastetta, jossa on puolet kypsää punajuurta ja puolet omenaa.
Raasta porkkanan sekaan kaalia. Lisää myös ananasta sekaan ja sen mehua.
Coleslaw tosiaan on edullista ja säilyy mukavasti jääkaapissa. Hyvä variaatio kaalisalaattiin on myös Green goddess salad, löydät reseptin googlesta.
Lähes kaikkea kasvista voi myös kevyesti pikkelöidä, esimerkkinä vaikka ohueksi leikatut, marinoidut kesäkurpitsat.
Kaupan HeVi-osastoa seulomaan. Etsi mitä löydät alle 3 euron kilohintaan ja valitse siitä. Kaikki osaston tuotteet on syötäväksi kelpaavia.
Vierailija kirjoitti:
Suikaloi kaalia ja porkkanaa ohueksi ja tee kastike luonnonjugurtista ja sinapista. Itse tykkään lisätä joukkoon myös hyvin ohueksi suikaloitua punasipulia. Säilyy jääkaapissa muutaman päivän.
Lisäksi limettimehua ja suolaa, ainakin jos ei laita punasipulia.
Kiinankaalia.