Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Täällä on sitten kauhee sotku, en oo ehtiny siivota!"

Vierailija
14.04.2023 |

Miksi sanot noin kotiisi saapuneelle vierailijalle? Ja siinäkin tapauksessa, ettei mitään sotkua edes näy?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vierailun ja keskustelun avaus, saada vieras rentoutumaan ja hyvälle mielelle, ihan samalla tavalla kuin keskustelu voidaan avata esim. onpas tänään kaunis ja valoisa sää, vaikka todellisuudessa molemmat tietävät auringon paistavan. Sellaista smalltalkkia. Ei sen kummempaa. Tai sanoa, ompas sulla kaunis mekko.

Ei ole sama. Samanlaista olisi valitella heti kättelyssä omaa ulkonäköään tyyliin "mulla nyt on vaan tällanen ruma mekko päällä". Ja sitten odotetaan, että toinen alkaisi vakuutella, että yhtään ei ole ruma ja kotikin niin nätti ja pakastealtaan pullat niin maukkaita, ihan kuin itse tehtyjä ja kahvikin on niin hyvää..

Vierailija
22/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tulevat täysin ilmoittamatta kylään. Toisinaan on rankkoja työviikkoja, jolloin siivous saa siinä vaiheessa jäädä myöhemmälle, joten onhan se v**tumaista ja hävettävää kun pöllähdetään sotkuiseen kämppään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla suojellaan itseä muiden pahoilta puheilta ja häpeältä. Kun itse tuomitsee itsensä ensimmäisenä, toisille ei jää mitään juoruttavaa.

Yksi mun ystävä harrastaa tätä ihan kaikessa. Hän kertoo kovaan ääneen nauraen ja päivitellen kaikki häpeällisimmätkin virheensä, joten kukaan ei pääse ikinä käräyttämään häntä mistään mitä hän itse ei olisi jo julistanut.

Hän muuten kailottaa heti ovelta aina kun joku tulee: Täällä on sitten ihan kauhean näköistä, älkää säikähtäkö ja koettakaa kestää!

Vierailija
24/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoitetaan vieraanvarausuutta ja vieraskoreutta ja kursailua. Ilmiö on maailmanlaajuinen. Vieras ansaitsesi parempaa, kun meillä nyt on näin sotkuista.

Ihan sama kun kysytään, juotko kahvia?

Kunniallinen vieras vastaa: ei minua varten tarvitse keittää, mutta maistuu, jos keität itsellesi.

Kuppi kahvia aina menee.

Kursailu jatkuu..nyt ei ole tuoreita voipullia, vaan näitä halppiskeksejä, kun en ehtinyt käydä kaupassa.

Ei takuulla ole maailmanlaajuinen, en usko. Olen muutamassa maassa asunut ja en ole ikinä tuollaista kursailua niissä kuullut. Nytkin asun ulkomailla ja talooni tullaan yleensä sisään suoraan keittiöön, pääovea käyttää tuskin kukaan, itsekin harvoin. Pulla-keksikahvitteluakaan ei tapaa muualla kuin Pohjoismaissa. Kummallista kursailua ja se, ettei ole ehtinyt siivota eikä ehtinyt käydä kaupassa. Siinäpä tosi mielenkiitoiset keskustelut vierailun ajaksi. Jos vielä sanoisi, että onpa sulla nätti mekko, saisi vastauksesksi, ai tää on ihan vanha rätti vaan. 

Vierailija
25/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tulevat täysin ilmoittamatta kylään. Toisinaan on rankkoja työviikkoja, jolloin siivous saa siinä vaiheessa jäädä myöhemmälle, joten onhan se v**tumaista ja hävettävää kun pöllähdetään sotkuiseen kämppään!

Mulle saa tulla ja tuleekin ihan päivittäin joku tai useampiakin. Itsekin piipahdan naapureilla. Ei sinne kuule normaalisti mennä katsomaan asuntoa ja oliko siivottu tai ei. Ne tulevat minua tervehtimään ja saatan olla tekemässä jotain juuri ja paikat eivät ole kunnossa, ei häiritse eikä ainakaan hävetä tippaakaan. Omituista hävetä omaa kotiaan.

Vierailija
26/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vierailun ja keskustelun avaus, saada vieras rentoutumaan ja hyvälle mielelle, ihan samalla tavalla kuin keskustelu voidaan avata esim. onpas tänään kaunis ja valoisa sää, vaikka todellisuudessa molemmat tietävät auringon paistavan. Sellaista smalltalkkia. Ei sen kummempaa. Tai sanoa, ompas sulla kaunis mekko.

Ei ole sama. Samanlaista olisi valitella heti kättelyssä omaa ulkonäköään tyyliin "mulla nyt on vaan tällanen ruma mekko päällä". Ja sitten odotetaan, että toinen alkaisi vakuutella, että yhtään ei ole ruma ja kotikin niin nätti ja pakastealtaan pullat niin maukkaita, ihan kuin itse tehtyjä ja kahvikin on niin hyvää..

Muuta puhuttavaa sitten ei löydy? Kuulostaa jo tosi kummalliselta.

Vierailija
27/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin arkuutta se on. Toisen päästäminen omaan kotiin tuntuu intiimiltä ja kotia vähättelemällä pyritään jotenkin suojautumaan. Ettei vain kukaan luulisi, että olen parhaani mukaan yrittänyt valmistautua vierailuun enkä tämän parempaan pystynyt.

Vierailija
28/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle saa tulla ja tuleekin ihan päivittäin joku tai useampiakin. Itsekin piipahdan naapureilla. Ei sinne kuule normaalisti mennä katsomaan asuntoa ja oliko siivottu tai ei. Ne tulevat minua tervehtimään ja saatan olla tekemässä jotain juuri ja paikat eivät ole kunnossa, ei häiritse eikä ainakaan hävetä tippaakaan. Omituista hävetä omaa kotiaan.

Se että sinulle on ok piipahdella jopa naapurissa ilmoittamatta tulostasi, ei tarkoita että olisi kaikille sopivaa. Olisi todella raskasta jos joku päivittäin tunkisi vaan kylään. Eihän siinä jää aikaa hengähtää oman perheen kesken kunnolla.

Mutta ei, kun vain ja ainoastaan sinun tapasi on oikea.

Vierailija
29/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka jaksaa päivittäin lokki naapuria? :D eikö sulla ole käsitystä toisten yksityisyydestä?

Vierailija
30/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyy ilmiöön, jossa kyläläiset (erityisesti naiset) kyttäsivät ja arvostelivat toistensa elämää, moraalia ja taloudenpitoa.

Paha juttu oli, jos itse ei osoittanut muille selvästi olevansa tietoinen puutteellisesta taloudenhoitokyvystään. Silloin muiden piti selän takana panettelemalla laittaa tämä ihminen paikoilleen, ettei kuvittele olevansa muita parempi. Tämän välttämiseksi omaa tekemistä ja omia omistuksia varmuuden vuoksi haukutaan ja vähätellään muille jo etukäteen, niin on ikään kuin valmiiksi samaa mieltä mahdollisten panettelijoiden kanssa.

Siksi sanomme yhä toisillemme:

- anteeksi kun täällä on niin sotkuista

- tämä nyt on vain tämmöistä vaatimatonta tarjottavaa

- ai tämäkö takki? Tämmöinen vanha rutku, taitaa olla vähän ahdaskin kun olen niin lihonut

- en nyt tiedä onnistuiko tämä niin kuin ajattelin

Jne.

Luuletko ihan aikuisten oikeesti että ihminen joka on ok oman kotinsa, vaatteidensa sun muiden kanssa pyytelisi niitä anteeksi? Pyyteletkö anteeksi kun menet Prismaan farkuissa ostamaan soijalitkua? Kassa huutelet soriii kaikki ku mulla on VAAAAAN farkut!!!

Joo ei. Ainoastaan ihminen joka ei hyväksy omia juttujaan pyytelee niitä anteeksi.

Vierailija
31/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perheessä kolme harrastavaa, menevää ja tekevää teiniä, joiden kaverit ja näiden vanhemmatkin ovat yli 15 vuotta laukanneet täällä ihan miten sattuu. Ikinä ei voi tietää, montako nuorta täällä on iltapäivällä vastassa ja ketä ollaan tulossa hakemaan mihinkin aikaan tai onko naapuri tulossa jotain hakemaan tai tuomaan tai istuuko kotiin tullessani urheiluseuran jäsen keittiöni pöydän ääressä odottamassa, koska kaipaa apuani jonkin excelin kanssa tms.

Niinpä suhde omaan kotiin on meillä pakostikin aika pragmaattinen eikä se tunnu omaa makuuhuonetta ja työhuonetta lukuun ottamatta erityisen intiimiltä paikalta. Siksi häpeän tunne ei myöskään sekoitu ajatukseeni kodista. Jos joku teineistä on levitellyt jonkin pelin tms. olohuoneeseen pitkin poikin, en minä sellaistakaan sotkua osaa hävetä vaikka kuka tulisi katsomaan. Enhän minä sitä ole tehnyt. Käsken vain korjata sen pois ja sillä siisti.

Vaikka joka päivä ei olisikaan paikat tiptop, jokainen osaltaan huolehtii siitä että toistenkin on kiva tulla tänne yksin tai ystäviensä kanssa. Nuoret osaavat ottaa toiset huomioon myös ruokailuissaan: jos joku paistaa itselleen ja kavereilleen lettuja koulun jälkeen, saattavat soittaa sisaruksilleen, että nyt on lettuja, tulkaa syömään.

Vierailija
32/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotakin arkuutta se on. Toisen päästäminen omaan kotiin tuntuu intiimiltä ja kotia vähättelemällä pyritään jotenkin suojautumaan. Ettei vain kukaan luulisi, että olen parhaani mukaan yrittänyt valmistautua vierailuun enkä tämän parempaan pystynyt.

Niin, ettei vaan kukaan luulisi jotain. Koska sinä ihan itse ajattelet niin ja kuvittelet muidenkin ajattelevan niin. Eli ihan omasta häpeästä on kyse, ei muiden toiminnasta.

Vierailija
33/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo elää tavallaan ja vieraat käy ajallaan.

Vierailija
34/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihäpeä on kuulemma hyvin yleistä, ainakin Suomessa. Siitä on tehty jo monia lehtijuttujakin.

Minusta tuollainen kommentti liittyy kotihäpeään. Sen sanoja pelkää, ettei oma koti ole toisen silmissä riittävän hieno tai puhdas, ja siksi toteaa asian itse ensimmäisenä, jotta toiselle tulisi tilaisuus todeta, että hyvältähän täällä näyttää.

Vierailija
35/35 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap ymmärrät että vastauksista huolimatta sanojalla on omat syynsä sanoa mitä sanovat?

Miksi ylipäätään teet asiasta numeron?

Sua ei kiinnosta kuulla kuinka "täällä on vähän sotkuista" ja siksi ihmettelet täällä kun et ymmärrä miksi joku sanoo noin.

Hakisit itsellesi ammattiapua. Ei tuo ihan normaalilta vaikuta että pikku jutut jää vaivaamaan tällä tavoin.

Kärsitkö myös siitä että jäät vatvomaan pitkäksi aikaa sitä mitä itse tuli sanottua?

Molemmat kielii itsetunto-ongelmista ja turvattomuuden tunteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän