Verhot ja niiden ompelu! Jouluksi verhot!!!!!!
Olemme muuttaneet ja ruokailutilassa on kaksi ikkunaa ihan vierekkäin yhteensä noin 5 m ikkunaa, siis koko seinän leveydeltä.
Ajattelin, että hankin verhot sinne vasta tammi/helmikuussa mutta nyt onkin mille tulossa jouluksi vieraita syömään ja on aika tökerön näköistä ilman verhoja. Pelkkää kappaa ajattelin laittaa. Sivuverhoja ei voi laittaa kun leveät ikkunalaudat (jää hassun näköiseksi).
Kysymys kuuluu: Mistä saan hankittua niin pitkän valmiin kapan tai mistä voin hankkia kankaan+ompelun? Hinta jos verhot teettää?
Kiire reupeaa siis olemaan kun pitäisi saada ennen joulua tehtyä.
Huomautan, että en omista ompelukonetta ja anopin kone rikki. Toisekseen olen itse todella tumpelo ompelemisessa.
Kommentit (3)
on tosiaan helppo tehdä valmiista kappakankaasta. Kangaskaupoissa on ompelupalveluja, verhot tulevat nopeasti. Pelkän yläsauman ompelu ei paljon maksa. Jos kankaita joutuu leikkaamaan ja ompelemaan ylä- ja alasaumat ja mahdollisesti keskittämään kankaita, niin sitten työtä tulee enemmän. Jos löydät mieluisan verhokankaan ja teetät verhot, niin samalla kannattaa ommelluttaa verhonauha yläsaumaan, kappa näyttää paremmalta.
Tiedätkö ketään ystävää/ tuttua joka suostuisi ompelemaan verhot pientä korvausta vastaan? Hätätapauksessa kaksi lyhyempää kappaa samasta kankaasta on helppo kiinnittää yhteen ja pistää nipsuilla roikkumaan. Kangas pitää olla kuosiltaan sopiva ja toisesta puolesta voi joutua vähän leikkaamaan ennen yhteenompelua (tämän voi tehdä käsinkin, saumakohta kannattaa silittää siististi ennen ompelua).
Täytynee käydä Eurokankaassa kyselemässä ja katselemassa. Olisi kiva saada niitä valmiiksi ommeltua ennen joulua, niin voi sitten vaikka ensikin vuonna niitä samoja käyttää.
Laskosverhoja mietin ns normaaleiksi vehoiksi mutta päädyin kappaan koska sälekaihtimet ovat jo olemassa.
Muutkin huoneet vielä vailla verhoja, joten miettimistä riittää.
hyvin pikaratkaisu on valmis kappakangas kangaskaupasta jos vaan kuosit miellyttää. Periaatteessa päät pitäisi ommella mutta nehän voi taittaa nipsulla takapuolelle kuten tekisin joka tapauksessa vaikka ne ommellut olisikin. Ainakin jouluksi joku kelvollinen jouluverhokangas, ei varmaan paljoa maksakaan.
Pysyvämmät verhot kannattanee teettää ellet tosiaan itse osaa tai tunne osaavaa ystävää, mutta kangaskaupoissakin kyllä neuvovat tosi hyvin. Itse laittaisin tuollaiseen tilaan kaksi laskosverhoa vierekkäin.
Sanna