Aiotko käyttää Chat GPT:tä tekemään työsi?
Asiantuntijatehtävissä oleva tuttuni kertoi käyneensä uuden äly-Chätin kurssin ja aikovansa nyt laittaa sen tekemään työnsä. Mielestäni tuo ei ole työnantajan näkökulmasta hyväksyttävää ja sisältää liikaa riskejä, mutta mitä mieltä te olette? Käytättekö itse?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein äly-chat-kurssi. Muistuttaako se tietokoneen ajokortti kurssia jonka olette käyneet?😆🤣
Miksi naurat, kun opit antamaan komentoja oikealla tavalla tekoälylle, se pystyy tekemään valtavan osan monista töistä puolestasi.
Chatgpt on hyvä laskemaan, miltä vastaus esitettyyn kysymykseen todennäköisesti näyttää. Se ei kuitenkaan edes yritä selvittää, mikä vastaus oikeasti on. Siksi sen käyttöarvo on oikeasti aika vähäistä
Muistakaa että tekoälyn käytössä on tietoturvariski eli mitään millään tavalla salaista ei tule sille antaa tiedoksi
Saattaa olla että sovellan jossain mutta ei se tule koskaan korvaamaan työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että tekoälyn käytössä on tietoturvariski eli mitään millään tavalla salaista ei tule sille antaa tiedoksi
Sellainen käyttäjä on jo tietoturvariski joka ei ymmärrä mitä sinne voi syöttää ja mitä ei.
Moni näköjään jo tienaa noita kursseja tekemällä. Varmaan kurssien sisällöt myös tuotettu chat gpt:llä.
Huvittaa nämä ihmiset, jotka haukkuvat ChatGPT kursseja. Heillä ei tunnu olevan hajuakaan siitä mihin kaikkeen tuota tekniikkaa oikeasti voidaan käyttää ja luulevat että se on kuin chattailisi kaverin kanssa Whatsappissa.
Tottakai, ei vaan toimi ainakaan mun padilla. Pyörittelee vaan kysymystä Are you human?
Vierailija kirjoitti:
Näkökulmia ja mielipiteitä tuolta on ihan turha pyytää, mutta eksakteissa ongelmissa (koodaus, fysiikka, jne) oikeinkin käyttökelpoinen avustin. Pyysin tuota verifioimaan laskelmani puunpolton tuomasta energiansäästöstä, ja sain vahvistuksen (tai sitten sekä minä että tekoäly oltiin väärässä).
Ei kannata luottaa touhon. Se sanoo aina mitä haluat kuulla vaikka se olisi täyttä häränpaskaa. Varsinkin matikassa se on suorastaan surkea.
Mikä chatgpt kurssi on hyvä eikä vaan rahat pois vaja keilta?
Vierailija kirjoitti:
Haluan olla ihminen, haluan olla tekemissä ihmisten kanssa, haluan ostaa ihmisten tekemiä tuotteita ja palveluita.
Tekoäly on vain yksi apuväline muiden joukossa. Käytät muutenkin valtavasti teknologiaa jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä ihmiset, jotka haukkuvat ChatGPT kursseja. Heillä ei tunnu olevan hajuakaan siitä mihin kaikkeen tuota tekniikkaa oikeasti voidaan käyttää ja luulevat että se on kuin chattailisi kaverin kanssa Whatsappissa.
Se kun katsos menee juuri silleen että noi kurssit käsittelevät chatgpt:tä juuri niin kuin se olisi kaverin kanssa chättailua whatsappissa.
Oikeasti hyvin promptien teko on kyllä vaikeaa puhaa, mutta enpä ole törmännyt kurssiin jota voisi ottaa vakavasri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkökulmia ja mielipiteitä tuolta on ihan turha pyytää, mutta eksakteissa ongelmissa (koodaus, fysiikka, jne) oikeinkin käyttökelpoinen avustin. Pyysin tuota verifioimaan laskelmani puunpolton tuomasta energiansäästöstä, ja sain vahvistuksen (tai sitten sekä minä että tekoäly oltiin väärässä).
Ei kannata luottaa touhon. Se sanoo aina mitä haluat kuulla vaikka se olisi täyttä häränpaskaa. Varsinkin matikassa se on suorastaan surkea.
Aika vähän hyötysuhteiden ja energiasisältöjen kanssa laskeskellessa on sijaa tekoälyn omille "mielipiteille".
Kertookaa te prompt sandwich artistit, millaisella promptilla saan sen puhdistamaan sinne pastetun nettisivun kaikesta ylimääräisestä paskasta (linkit muihin artikkeleihin, mainokset ym) ja kääntämään sen suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän hyötysuhteiden ja energiasisältöjen kanssa laskeskellessa on sijaa tekoälyn omille "mielipiteille".
Joku googlen työntekijä oli pyytänyt että se vertailisi arm ja x86 memory managementiä (tms) ja se puhui kuin se olisi joku paraskin asiantuntija mutta täysin puuta heinää. Toi on todella vaarallista, jos ei itse ole jonkun aiheen asiantuntija ja sitten uskoo mitä se sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku googlen työntekijä oli pyytänyt että se vertailisi arm ja x86 memory managementiä (tms) ja se puhui kuin se olisi joku paraskin asiantuntija mutta täysin puuta heinää. Toi on todella vaarallista, jos ei itse ole jonkun aiheen asiantuntija ja sitten uskoo mitä se sanoo.
Tietysti tekoälyn ongelma on, että se ei tiedä itse milloin sillä lähtee täysin laukalle. Tuon takia en pyytäisi tekoälyltä kirjallisia tuotoksia tapaisinkaan. Olen itsekin pyytänyt chatgpt:tä kertomaan tietämiään hauskoja anekdootteja Väinö Linnan klassikkoromaanin "Tuntematon H inttari" taustalla, ja sitä juttuahan sitten riittikin, tietenkin täysin hallusinoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun katsos menee juuri silleen että noi kurssit käsittelevät chatgpt:tä juuri niin kuin se olisi kaverin kanssa chättailua whatsappissa.
Oikeasti hyvin promptien teko on kyllä vaikeaa puhaa, mutta enpä ole törmännyt kurssiin jota voisi ottaa vakavasri.
Eli olet käynyt jokaisen kurssin läpi kun sanot ettet ole törmännyt vakavasti otettavaan kurssiin.
Käytän sitä jatkuvasti apuna ja fact checkerinä asioissa, mistä minulla on valmiiksi todennäköisesti oikea aavistus.
ChatGPT 3:n laaja kielimalli pohjautuu käytännössä englanninkielisen wikipedian sisältöön + yhden toisen ison kirjaston dataan jonka nimeä en nyt muista. Jos se riittää joillekin älyksi kaikkiin ongelmiin niin hyvä. Koodaajille on erikseen parikin tekoälyä jotka pohjautuu githubin dataan, mutta githubissakin on paljon koodia johon on päässyt koodikatselmoijilta monta lapsusta läpi. Copilotin koodityökalu intellij/idealle ei vakuuttanut, hallusinoi niin bugista koodia simppelihkössä refaktorointikeississä että ei voinut käyttää millään.
Olen yksityisyrittäjä ja totta hemmetissä itsekin opettelen käyttämään tekoälyä yritystoiminnassa hyväksi ja samoin myös haluan että työntekijäni oppivat tätä käyttämään. Tekoäly on nimenomaan mahdollisuus eikä uhka, mutta tietysti pitää hyvin selvittää kaikki lait sun muut mitkä tuohon liittyvät.