Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestätte ADHD-sählääjää?

Vierailija
11.04.2023 |

Minulla oli pieni työprojekti ADHD-piirteisen henkilön kanssa. Oli tuskastuttavaa, kun hän ei osannut noudattaa kellonaikoja. Eräskin aamu olin luvannut tulla hakemaan häntä kahdeksalta ja kaupungissa olisi pitänyt olla puoli yhdeksältä.
Naiselta oli aamutoimet tekemättä: päästävä suihkuun, laitettava tukka, hierottava kasvoja jaderullalla jne.
Tuotteet, joita olimme menossa hakemaan olivat tietysti ehtineet loppua kello kymmeneen mennessä, kun viimein olimme päässeet liikkeelle.
.
Myös varsinainen työskentely oli hankalaa, kun hän singahteli asiasta viidenteen. Pienimpäänkin asiaan kului tolkuttomasti aikaa. kun hän halusi näyttää minulle milloin mitäkin puhelimestaan tai kertoa, miten oli tuunannut päällään olevat housut.
.
Huoh. Onneksi projekti on jo ohi. Ei enää koskaan mitään hänen kanssaan

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekis minäkään töitä hetkeäkään tällaisen kans, eikä onneksi tarvikkaan. Tuollaiset tyypit joutaa eläkkeelle. Eihän täällä monet terveetkään saa töitä.

Vierailija
2/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, misä työssä voi toimia niin kuin aloittajan kertoma työtoveri. YLE kerrotoo tänään  ADHD-menestyjästä:

"Lista on pitkä, kun Roosaliina Sunikka luettelee titteleitään: yrittäjä, valokuvaaja, somevaikuttaja, personal trainer, tankotanssivalmentaja, esiintyjä, Wellness-malli 2021 -kisan voittaja.

30-vuotias Sunikka ei usko, että olisi saavuttanut elämässään näitä kaikki asioita ilman aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä, eli ADHD:ta."

Onkohan niin, että missään noista hommista ei tarvitse tehdä yhteistyötä muiden ihmisten kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi ei ole puhdas adhd. Selkeästi viitteitä myös autismista, sillä adhd ei pidä noin tiukasti kiinni rutiineistaan ja myöhästy sen takia.

Olen adhd ja pitkästyn jo pestessäni hampaita, joten jos saan tekosyyn jättää se kaikki tekemättä lähden mieluummin ja pakkaan hammasharjan mukaan.. Pesen hampaani sitten perillä ja ihan kohteliaasti muun  vessassa käynnin yhteydessä viemättä muiden aikaa.

Adhd  kykenee käyttäytymään ja tunnistamaan ongelmansa, joten sinun työkaverisi käyttää adhd:ta tekosyynä ollakseen kehittymättä ihmisenä. On ikävää lukea, miten siitäkin diagnoosista tehdään selitys ihan kaikkeen hölmöilyyn.

Vierailija
4/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyjää en odota. Kun lähdetään niin lähdetään. Tulkoot taksilla perässä jos ei aikataulun noudatus kiinnosta. Kannattaa pitää omista rajoista tarkemmin kiinni.

Esimiehelle myös toivetta että et halua työskennellä yhdessä housun tuunaajan/puhelimen räplääjän kanssa. Sanot että hakeudut erityisluokalle opeksi mikäli haluat työskennellä adhd sekopoltsien kanssa.

Vierailija
5/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään diagnoosi ei oikeuta jatkuvaa huonoa käytöstä ja normaalin rajoissa sovittujen asioiden laiminlyöntiä.

Terveisin työkykyinen ihminen, jolla on adhd ja asperger

Vierailija
6/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan huonoja kokemuksia adhd-ihmisistä. Itsekkyyttä ja huonoa käytöstä. Toisten kiusaamista. Ei ole tarvetta hankkia enempää kokemuksia heistä, vaikka heidän joukossaan on varmasti hienoja ja fiksujakin ihmisiä. 

Vierailija
7/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ku se on mun lapsi.

Vierailija
8/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, misä työssä voi toimia niin kuin aloittajan kertoma työtoveri. YLE kerrotoo tänään  ADHD-menestyjästä:

"Lista on pitkä, kun Roosaliina Sunikka luettelee titteleitään: yrittäjä, valokuvaaja, somevaikuttaja, personal trainer, tankotanssivalmentaja, esiintyjä, Wellness-malli 2021 -kisan voittaja.

30-vuotias Sunikka ei usko, että olisi saavuttanut elämässään näitä kaikki asioita ilman aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä, eli ADHD:ta."

Onkohan niin, että missään noista hommista ei tarvitse tehdä yhteistyötä muiden ihmisten kanssa?

ADHD -lääkityksestä on iso apu noihin sinkoiluihin.

Vierailija
9/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverisi ei ole puhdas adhd. Selkeästi viitteitä myös autismista, sillä adhd ei pidä noin tiukasti kiinni rutiineistaan ja myöhästy sen takia.

Olen adhd ja pitkästyn jo pestessäni hampaita, joten jos saan tekosyyn jättää se kaikki tekemättä lähden mieluummin ja pakkaan hammasharjan mukaan.. Pesen hampaani sitten perillä ja ihan kohteliaasti muun  vessassa käynnin yhteydessä viemättä muiden aikaa.

Adhd  kykenee käyttäytymään ja tunnistamaan ongelmansa, joten sinun työkaverisi käyttää adhd:ta tekosyynä ollakseen kehittymättä ihmisenä. On ikävää lukea, miten siitäkin diagnoosista tehdään selitys ihan kaikkeen hölmöilyyn.

Tuollaiset diagnoosi-ihmiset on rasittavia. "Ei ole oikea adhd- koska ei ole kuin minä" Juuri tuosta syystä kierrän diagnoosi-ihmiset, jos suinkin mahdollista. 

Vierailija
10/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille diagnoosi - ihmisille on tyypillistä sallia kaikenmoista sähläämistä ja siksi tekevät sitä. Diagnoosi käytetään usein hyväksi "mutta kun minulla on adhd". Tähän on totuttu jo lapsesta, kun aikuiset e ole vaatineet asioita, kun on se adhd.

Kyllä aikuinen ihminen pystyy hommansa tekeen, jos haluaa. On vain tottunut siihen, että muut odottaa niin kuin sinäkin ap.

Vierailija
11/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että kaikki adhd-ihmiset eivät oireile samalla tavalla. Mulla myös adhd ja olen vaativassa asiantuntijatyössä. Mulla adhd näkyy työssä ehkä siten, että teen työni puolta nopeammin kuin muut ja hommat hoituu yksinkertaisesti paljon ripeämmin. Työtarkkuus kuitenkin ihan sama kuin muilla. Jotakuta mun nopeustempoisuus varmasti ärsyttää.

Vierailija
12/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sussa ap on varmasti rasittavia piirteitä työkaverina.

Vierailija
13/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille diagnoosi - ihmisille on tyypillistä sallia kaikenmoista sähläämistä ja siksi tekevät sitä. Diagnoosi käytetään usein hyväksi "mutta kun minulla on adhd". Tähän on totuttu jo lapsesta, kun aikuiset e ole vaatineet asioita, kun on se adhd.

Kyllä aikuinen ihminen pystyy hommansa tekeen, jos haluaa. On vain tottunut siihen, että muut odottaa niin kuin sinäkin ap.

Juuri näin. Erityislastakin pitää kasvattaa niin, että pärjää aikuisten maailmassa. Jos tämä ei ole millään mahdollista, ihmisellä on vakavampia ongelmia. Samalla lailla minulta lapsena vaadittiin esim. kotitöitä kuin siskolta, vaikka ne pitikin näyttää kahdesti ja aikatauluttaa.

Se työkykyinen, jolla on adhd ja asperger

Vierailija
14/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Erityislastakin pitää kasvattaa niin, että pärjää aikuisten maailmassa. Jos tämä ei ole millään mahdollista, ihmisellä on vakavampia ongelmia. Samalla lailla minulta lapsena vaadittiin esim. kotitöitä kuin siskolta, vaikka ne pitikin näyttää kahdesti ja aikatauluttaa.

Se työkykyinen, jolla on adhd ja asperger

Tiedän normaaleja akateemisia ihmisiä, jotka ei mitään tee, jos ei ole joku käskemässä. Tiedän yhden aspergerin, jolla jäi akateeminen koulutus kesken, kun pääsi isolle tehtaalle johtotehtäviin. Sillä kasvatuksella voi paljon vaikuttaa, millainen asenne ihmisillä on työhön ja aktiivisuuteen. 

Vierailija
15/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on adhd ja ollaan oltu yksissä 30 vuotta. Ilmenee vain niin että ei pysy paikoillaan, kokoajan tekee jotain. Jos joutuu istumaan hetken niin ainakin jalka vatkaa kokoajan. On aina valmiina lähtemään, menemään ja tekemään jotain.

Vierailija
16/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tiedetään. Mulla on luki-vaikeus ja dyskalkulalia... mutta kun itse nämä tiedän, pärjään yleensä ylimääräisellä huolellisuudella ja pyydän tarvittaessa apua tekstin oikolukemiseen.

Esimieheltäni on vaatinut paljon kärsivällisyyttä setviä POPULUS-ohjelmalla väärin täytettyjä matkalaskujani. AP

Vierailija
17/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan, että kaikki adhd-ihmiset eivät oireile samalla tavalla. Mulla myös adhd ja olen vaativassa asiantuntijatyössä. Mulla adhd näkyy työssä ehkä siten, että teen työni puolta nopeammin kuin muut ja hommat hoituu yksinkertaisesti paljon ripeämmin. Työtarkkuus kuitenkin ihan sama kuin muilla. Jotakuta mun nopeustempoisuus varmasti ärsyttää.

Sama täällä! Tosin syön lääkkeitä, joista on valtava apu. Ja minua taas tympii hiturit.

Vierailija
18/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tiedetään. Mulla on luki-vaikeus ja dyskalkulalia... mutta kun itse nämä tiedän, pärjään yleensä ylimääräisellä huolellisuudella ja pyydän tarvittaessa apua tekstin oikolukemiseen.

Esimieheltäni on vaatinut paljon kärsivällisyyttä setviä POPULUS-ohjelmalla väärin täytettyjä matkalaskujani. AP

Ja todennäköisesti moni pitää sinua rasittavana. On tosi ärsyttävä tehdä töitä hitaiden kanssa, joiden töitä joutuu parsimaan.

-adhd

Vierailija
19/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaan huonoja kokemuksia adhd-ihmisistä. Itsekkyyttä ja huonoa käytöstä. Toisten kiusaamista. Ei ole tarvetta hankkia enempää kokemuksia heistä, vaikka heidän joukossaan on varmasti hienoja ja fiksujakin ihmisiä. 

Joillain adhd-ihmisillä on erikoinen huumorintaju, mikä näkyy esim. siinä, että heidän harrastamansa leikinlasku lipsuu helposti kiusaamisen puolelle. Eivät siis hahmota sitä, missä vaiheessa kohde alkaa ahdistua ja ärsyyntyä heidän käytöksestään, koska eivät omasta mielestään tarkoita pahaa ja heittävät vain läppää. Myös huonoon impulssikontrolliin liittyvä möläyttely ja tilannetajuttomuus voi helposti vaikuttaa kiusaamiselta.

Toisaalta sekä neurotyypillisissä että neuroepätyypillisissä on henkilöitä, jotka eivät osaa tai halua huomioida toisia ja jotka hakevat vahvistusta itsetunnolleen toisten kiusaamisen kautta. Siinä missä kaikki neurotyypilliset eivät ole sosiaalisesti taitavia ja hyvällä paineensietokyvyllä varustettuja, eivät kaikki neuroepätyypilliset ole vastaavasti väärinymmärrettyjä mutta sydämellisiä "aitoja" ihmisiä. On täysin mahdollista, että esim. ADHD-henkilöllä voi olla liitännäisenä persoonallisuushäiriö, mikä vaikuttaa negatiivisesti hänen käytökseensä. Sekään ei ole välttämättä harvinaista, että itseään neurotyypillisenä pitävä tunnistaakin neurokirjolla olevassa tuttavassaan monia omia piirteitään ja alkaa defenssinä kiusata tätä.

Vierailija
20/35 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tämä tauti parannettiin yhdellä läimäyksellä ja se riuhuminen loppui siihen kuin seinään.

Nyt tämä parannuskeino on kielletty ja tapauksia alkaa olemaan todella paljon.

Kunnon trolli. -2/5 näin kuluneesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan