Kokemuksia rukousnauhoista?
Millaisia rukousnauhoja te palstalaiset olette käyttäneet ja miten? Onko niistä ollut apua rukouselämässä, vai kenties jopa haittaa? Kokemuksia ja hyviä vinkkejä rukousnauhojen käyttöön olisi kiva kuull, kun itse vasta odottelen koska posti tuo mulle elämäni ensimmäisen rukousnauhan.
Kommentit (27)
Luterilaisilla on Martin Lönnebon rukoushelmet. En tiedä vastaako ne rukousnauhaa, mutta onko kukaan täällä käyttänyt niitä tai törmännyt niihin jossain? Käytetäänkö niitä yleensäkään paljon vai onko ne pienen piirin juttu?
Onko muuten kristityn soveliasta käyttää new age -henkistä rukousnauhaa? Rukousnauhathan ei ole mikään kristittyjen oma juttu vaan niitä käytetään monissa muissakin uskonnoissa ja henkisyyden muodoissa.
Glitteristä ostetut ei kestä jos on kovin syntinen ja rukoilee alvariinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä niillä teet!?
Hullu.
Rukousnauhoja käytetään apuna rukoilemisessa.
Mulla on kahdet japahelmet, kovassa käytössä. Kannattaa valita sellainen rukousnauha, jonka helmet on mukavat käteen (ei liian kovaa matskua, vähän tarttumapintaa) ja pituus itselle sopiva.
Kyllä nyt taivaan riemut koittavat teille kun noin ahkeria rukoilijoita olette! :D
Maailma on myös selvästi parempi paikka.
ootteko ikinä katsoneet muinaisten egyptiläisten kirjoituksia, hieroglyfejä, jne mitä ne aikanaan käytti apunaan rukouksissa? Voisin sen ajan rukousnauhoja katsastaa mielellään.
Ei sitä teidän taivaallista mielikuvitusdaddyä kiinnosta onko ne nauhat sokeiden nunnien kasaamia vai tokmannilta ostettuja.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisilla on Martin Lönnebon rukoushelmet. En tiedä vastaako ne rukousnauhaa, mutta onko kukaan täällä käyttänyt niitä tai törmännyt niihin jossain? Käytetäänkö niitä yleensäkään paljon vai onko ne pienen piirin juttu?
En ole perehtynyt aiheeseen, mutta suhtaudun noihin itse suurella varauksella. Lönnebo on itse sanonut, että hänen helmiensä tarkoituksena on toimia apuna rukouksessa kaikille uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta. Onko helmillä lainkaan kristillistä sanomaa vai onko ne jotain yleisuskonnollista huttua, joiden käyttö voi tuntua hyvältä mutta voi silti viedä kauemmas Jumalasta?
En siis tosiaan ole perehtynyt Lönnebon helmiin, mutta lyhyen esittelyn perusteella niiden käyttö ei kiinnosta tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisena en ole koskaan kuullutkaan luterilaisten rukoushelmistä. Enkä ole nähnyt kirkossakaan kenenkään käyttävän niitä. Ehkä tosiaan ovat pienen piirin juttu. Mitä mahdetaan niiden kanssa rukoilla? Tietääkö joku?
Mistä saa ostaa ortodoksien rukoushelmiä? Olen jo pidempään harkinnut siirtyväni ortodoksiksi.
Maharishi Mahesh Yogin edustaman filosofisen suuntauksen (advaita-vedaanta; harjoittelumetodit tosin raajayogaan [raadsa-joogaan] lähinnä perustuvat) mukaan mikä tahansa aisti voi johtaa meditaation syvimpään tilaan, samaadhiin eli yoga-tilaan.
Kuuloaisti on aisteista hienoin (most subtle), joten sen avulla on useimmille helpointa transsendoitua eli mennä ajatusten "tuolle puolen", siis samaadhiin. Tuo perustuu siihen että kuulon tanmaatra, shabda on yhteydessä aakaashaan, hienoimpaan elementeistä. Se vastannee "tyhjää" tilaa esim. atomin ytimen ja elektroniverhon välillä. Muista antiikin kulttuureista tuo elementti lienee puuttunut.
Toiseksi hienoin elementti on Ilma (vaayu), jonka tanmaatra on sparsha eli kosketus. Tuon vuoksi esim. rukoushelmien hipelöinti mahdollistaa "sukeltamisen" kohti tietoisuuden hienompia, enemmän poweria omaavia tasoja, mahdollisesti jopa samaadhiin. Tuo on itse asiassa identtinen sille että esim. karkeamman tason kemiallinen energia on noin miljoona kertaa heikompaa kuin hienomman kvanttitason ytimen halkaiseminen tai vetyatomin ytimien yhteenliittäminen eli fuusioenergia.
Useimmat varmaan keksivät joitakin kosketusaistiin ensisijaisesti perustuvia aktiviteettejä, joilla on potentiaalia viedä meidät ns. seitsemänteen taivaaseen?
Ylläoleva tuli mieleen juuri äskön, en ole varma kuinka hyvin pitää paikkansa...
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa ostaa ortodoksien rukoushelmiä? Olen jo pidempään harkinnut siirtyväni ortodoksiksi.
Olen ostanut omani täältä. Toimituksessa voi kestää ja postikulut on kalliit, jos tilaa vain vähän tavaraa. Kauppa on kuitenkin luotettava, ja suomalaisissa kaupoissa vastaavat tuotteet on paljon kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisena en ole koskaan kuullutkaan luterilaisten rukoushelmistä. Enkä ole nähnyt kirkossakaan kenenkään käyttävän niitä. Ehkä tosiaan ovat pienen piirin juttu. Mitä mahdetaan niiden kanssa rukoilla? Tietääkö joku?
Täällä on ruotsinkielinen esittely Lönnebon rukoushelmistä, josta selviää mitä niiden kanssa on tarkoitus rukoilla: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4lsarkransen
Luterilaisilla on myös oma versio ruusukkorukouksesta: https://helmituuli.files.wordpress.com/2019/04/luterilainen-ruusukko-1… Onko kukaan kokeillut sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä niillä teet!?
Hullu.Rukousnauhoja käytetään apuna rukoilemisessa.
Miksi siihen tarvitaan apuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä niillä teet!?
Hullu.Rukousnauhoja käytetään apuna rukoilemisessa.
Miksi siihen tarvitaan apuja?
Rukousnauhojen käyttö on vapaaehtoista, mutta monien mielestä se helpottaa keskittymistä. Lisäksi monissa rukousnauhoissa on erilaisia helmiä rukouksen eri osia varten, joten nauhan käyttö auttaa muistuttamaan ja huolehtimaan siitä, että sen kanssa tulee rukoiltua kaikista niistä asioista joista haluaa rukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin Hakunilan seurakunnan ripareilla käytetään Martin Lönnebon rukoushelmiä. Aloita kullanvärisestä Jumala-helmestä ja etene vastapäivään. 1. Jumala-helmi Sinä olet ääretön. Sinä olet lähellä. Sinä olet valo. 2. Hiljaisuuden helmet (soikeat helmet) Ota yksinäisyyteni. Olen sinun. 3. Minä-helmi Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. 4. Kasteen helmi Kasteessa ristinmerkkinä piirsit minuun sanasi: Sinä olet minun. En koskaan hylkää sinua. 5. Autiomaan helmi Teen väärin ja satutan muita. En jaksa yksin, kaipaan rakkautta. Armahda minua. 6. Pyhän huolettomuuden helmi Sinä tiedät, mitä tarvitsen. Varjele minut huolehtimasta. 7. Rakkauden 1. helmi (Jumalan rakkaus) Ruoki minua rakkaudella, Jumala. 8. Rakkauden 2. helmi (lähimmäisenrakkaus) Niin kuin sinä lohdutat anna minun lohduttaa. Niin kuin sinä rakastat, anna minun rakastaa. 9. Luomakunnan helmi Sinä, Herra, loit maailman, kasvit, eläimet ja ihmiset. Opeta meitä arvostamaan ja suojelemaan luomakuntaasi. 10. Salaisuuden helmet Sinä näet salaisuuteni, Jumala. Tee minusta rohkea. Lohduta minua. 11. Yön helmi Kun yön pelot tulevat, enkelisi vartioivat minua pimeässä. 12. Ylösnousemuksen helmi Sinä muutat suruni iloksi.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/rukoushelmet-ovat-enemman-kuin-kaunis…
Mulla oli joskus rukousnauha ja kyllä se auttoi keskittymään. Jokaisen helmen kohdalla rukoilin ortodoksista Jeesus rukousta. Herra Jeesus Kristus Jumalan poika, armahda minua syntistä
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta