Arki hukassa...
Tehkää mulle päivärytmi jota alan noudattamaan heti...
Päivärytmi alkaen siitä milloin äiti herää ja menee nukkumaan.
Päivärytmi kahdelle lapselle (03/02 ja 11/06 syntyneille)...
Jos en saa jotain järkeä tähän arkeen, menetän loputkin järjen rippeet itseltäni. Laittakaa myös suunnitelmaanne siivouspäivä :)
Kiitos.
Jos kysyttävää, kysy.
Kommentit (11)
Isompi lapsista myös tappelee vastaan nukkumaan mentäessä. Joskus saattaa nukahtaa vasta klo. 23 harvemmin klo. 20.
Pienemmällä ei ole vielä minkäänlaista rytmiä. Heräilee kolmen-neljän tunnein välein syömään. Ja joskus saattaa yöllä " seurustella" tunninkin verran. Pulloruokinnalla on.
Pienempi saa nukkua milloin haluaa...
Joku rytmi tarvitaan kuitenkin minun ja isomman lapsen kanssa.
Tyyliin:
Aamupala sillon ja sillon...
Ulos sillon ja sillon...
Syömään sillon ja sillon...
Vaikea selittää...
Esikoinen on vain melkoisen vahva luonne, väsyin kai hänen kanssaan taistelemiseen niin olen myötäillyt paljon (ihan liikaa) ja antanut hänen päättää melkein kaikki. Mitä tehdään, minne mennään, mitä syödään, milloin syödään, milloin nukutaan...
Nyt haluan ohjakset takaisin itselleni. Vaikka alkuun taidetaan taistella (paljon).
Aamupala 9.30
Ulos kymmeneltä
Lounas 12
päiväunet
Ulos/sisällä leikkiä 14--->
Välipala 16.00
ulos/leikkiä
18 ruoka
leikkiä
20 iltapala
21 nukkumaan
Äiti herää joka aamu klo 7.30, jotta ehtii olla hetken ennen esikoisen heräämistä itsekseen
klo 8.30 esikoisen herätys (ellei herää itse aiemmin)
klo 9.00 aamupala
klo 9.30 ulos - ulkoilua klo 10.30 asti
10.30 aletaan tekemään lounasta
11.00 ruoka
11.30 esikoinen leikkimään -> äiti tiskaa ja siistii keittiön
12.00 imurointi ja äidille oma hetki (ellei vauva tarvitse juuri silloin)
12.30 yhteisleikkiä esikoisen kanssa/videoita/pelejä
13.00 välipala
13.30 ulos happihypylle ainakin puoleksi tunniksi
15.00 päiväunet jonka aikana äidille taasen omaa aikaa
16.00 Päivällisen valmistelua, esikoinen leikkii, jos on hereillä
17.00 Ruokailu
18.00 ulkoilua tai yhteisiä leikkejä
19.30 iltapesujen ja iltatouhujen aika
20.30-21.00 esikoinen nukkumaan
viimeistään 22.30 äiti nukkumaan
:o
8.30 herätys
9.00 aamupala
9.30 ulkoilua
10.00 siivous alkaa
11.00 välipala/aiemmin valmistettu lounas lapsille
- siivous jatkuu - esikoinen leikkimään
14.00 siivousvälineet viimeistään pois ;)
15.00 ruoan valmistelu - esikoinen nukkumaan
16.30 yhteisiä touhuja
jne..
eli 16.30 ruokailu, jonka jälkeen yhteisiä touhuiluita..
-9 & 10-
ja tarttee kyllä joka aamupäivä kerhon ja sen lisäksi yhden harrastuksen. Muuten menee ihan hulinaksi ja päämäärättömksi löhöilyksi! Eikä meidän tyttö edes ole mitenkään uhmakas tai pomottajatyyppi, energiaa vaan on ihan sairaasti.
Heätys on suurin piirtein samoihin aikoihin joka aamu,
aamupala ja -pesut sen jälkeen,
sitten ilmat ja lasten innostuksesta riippuen ulos tai jos on hyvät leikit sisällä kesken, niin sitten sisällä olemista,
nälkä tulee yleensä joka päivä samoihin aikoihin,
minkä jälkeen jatketaan leikkejä tai lähdetään asioille tai joskus, jos lapset ovat väsyneitä, katsovat jonkun videon (päiväunia eivät enää ole nukkuneet).
Kun isä tulee kotiin, syödään uudestaan ja sitten
riippuu päivästä, onko harrastuksia, isän kanssa ulkoilua vai sisäleikkejä tai johonkin esim. mummolaan kylään,
minkä jälkeen onkin yleensä aika alkaa iltahommiin.
Kelloa en juuri katsele, jollei ole jotain sovittua menoa.
Jos joskus syödään myöhemmin tai aiemmin tai mennään myöhemmin nukkumaan myöhemmin tai joskus harvoin aiemmin, se ei ketään haittaa. Paitsi ehkä AV-mammoja.
Mielestäni meillä ei ole päivärytmiä, enkä sitä juuri kaipaakaan. Riittää, kun tiedän laittaa ruoan valmiiksi, että kun on nälkä, pääsee syömään. Ja tiedän, milloin väsymys alkaa, jotta saadaan iltahommat tehdyksi ennen kuin lapset menee ylikierroksille.
olen takuulla vähintään yhtä hukassa, lapset 01/04 ja 12/05. Aletaanko toistemme tukihekilöiksi, heh =)