Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos laavulla/nuotiopaikalla on muita ihmisiä, saako sinne mennä paistaa makkaraa

Vierailija
10.04.2023 |

Ev

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tulis keskiyöllä kun jo nukut, niin oikeassa elämässä tapahtuis näin: 1) tulijalla olisi hätä ja hän herättäisi sinut. Siinä pohdittais yhdessä mitä tehdään: hälytetäänkö apua, onko hengenhätää jne. 2) tulija on erittäin kokenut vaeltaja ja kurkkaa sisään. Poistuu pihalle herättämättä muita kun näkee tuvan olevan täysi. (oikeesti tämä tapaus kiertää tuvat kaukaa)

Koittakaan nyt ymmärtää, että puolenyön aikaan tuvalle saapuminen on todella poikkeuksellista. Aurinko herättää luonnossa aikaisin ja kyllä vaeltajat lähtevät herättyään päivän etapille. Silloin perilläkin ollaan joskus muutoin kun keskiyöllä. Jos nyt tän jankkaajan kaltainen minä-minä-kaupunkilainen sattuisi paikalle keskiyöllä ja vaatisi itselleen paikkaa, niin sitten pystytettäisiin itselle teltta pihamaalle. Ei ole turvallista lähteä yöllä siirtymään mihinkään.  

Itselläni ei kyllä päivärytmi siirry tuolla tavalla, jos olen Lapissa, missä on kesällä yölläkin valoisaa. Teltassa myös voi olla viileää aamulla, jos ei ihan suoraan aurinko paista.

Päinvastoin on ihanaa, kun ei ole illan pimenemisestä pelkoa ja on lomalla, niin voi herätä ja nukkua ja siirtyä ihan miten tykkää. Mutta en sitten kyllä menekään tupaan kolistelemaan keskiyöllä tietenkään, vaan jään telttailemaan pihalle, ettei häiritä aamuvirkkujen kanssa toisiamme.

Vierailija
122/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan ihmisiä. Edes metsässä saa olla roskasakilta rauhassa. Omat teltat ja keittimet niin ei tarvitse paskasakin kanssa olla samoissa tiloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on se, että kun on saanut hyvän hiilloksen aikaiseksi, niin paikalle pölähtää perhe kakaralauman kanssa kaikki kiljuen ja riehuen makkaratikkujensa kanssa. Se on satavarma tapa pilata muitten päivä.

Mua ketuttaa jos tullaan ilman omia makkaroita.

Vierailija
124/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan ihmisiä. Edes metsässä saa olla roskasakilta rauhassa. Omat teltat ja keittimet niin ei tarvitse paskasakin kanssa olla samoissa tiloissa.

No voi että. Mene niin syvälle metsään niin ei ole muita ihmisiä.

Vierailija
125/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa tulla minun puolesta tulla, mutta mukana on pari kaukkaria jotka voi olla eri mieltä.

Pidä piskis lyhyessä narussa jos meinaat ne hengissä pitää.

Vierailija
126/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laavussa ole mitään varausvuoroa, toki maksulliset laavut erikseen.

Nyky rerkipellet eivät osaa erämaan käskyjä, kuvittelevat voivansa varata laavun tai nuotiopaikan oman seurueen käyttöön.

Erämaassa ja varsinkin autiokämpissä on se sääntö, että aikaisemmin tulleet lähtevät ensimmäisinä pois, jos tulee liian täyttä. Samaa voi soveltaa yleisillä laavuilla. Varaustuvat ovat sitten erikseen.

Eihän tuo toimi käytännössä. Jos olen tullut kämpille hyvissä ajoin ja päässyt nukkumaan, pitäisikö minun luovuttaa paikkani jollekin joka känyää kämpille vasta puolen yön korvilla? Ei. Nukkukoon pihalla.

Kyllä. Siellä kämppien säännöissä näin on.

Ensimmäinen tulija luovuttaa paikkansa viimeiksi tulleille, jos tilaa ei ole.

Juuri sinun kaltaisten takia on jouduttu kämppiä sulkemaan, kun varaavat yksin kämpän itselleen ja muut jää ilman.

Joskus on tarvittu jopa poliisia, lukemaan miten toimitaan erämaa kämpissä.

Sekoitat nyt kaksi asiaa. Ei ollut kyse mistään koko kämpän varaamisesta itselle. Mutta jos siellä on 10 makuupaikkaa ja olen tullut ensimmäisenä, joudunko luovuttamaan oman paikkani sille joka tulee 11. järjestyksessä kämpille klo 24? Minusta en joudu. Tai jos joudun, sitten lähden pois ja tulen takaisin klo 00:30 ns. uutena vieraana ja vaadin kämpille toisena tullutta luovuttamaan paikkansa minulle. Eli menee ihan naurettavaksi.

Ensinnäkin: jos olet suunnitellut vaelluksesi niin, että saavut kämpille keskiyön aikaan, niin olet jo lähtökohtaisesti tehnyt jotain väärin (suunnitellut liian pitkän siirtymän) tai sitten olet ollut koko päivän eksyksissä ja viimeisillä voimilla raahautunut kämpille ja olet todellakin ansainnut sijapaikkasi. Ensiksi tullut antaa silloin sinulle tilaa. Tässä ei nyt sinun mielipiteitäsi kysellä, vaan eräkämpän sääntöjä noudattaa kaikki, myös sinä. Olen 30v. vaeltanut Lapissa ja koskaan ei ole ollut niin junttia kävijää, joka olis leikisti poistunut paikalta ja tullut takaisin. 

En ole eräkämppiä käyttänyt, joten kiinnostaisi mitä siis kuuluu tehdä jos noin käy? Eli olet saapunut kämpälle vaikka seitsemältä ensimmäisenä, mennyt yhdeksältä nukkumaan ja sitten puolenyön jälkeen kämppä tulee täyteen. Sinut siis herätetään ja ajetaan ulos? Lähdet sitten vaeltamaan kohti seuraavaa eräkämppää keskellä yötä?

Oletus on että ihmiset ovat kohteliaita, eli jos hätätilannetta ei ole, olisi kohteliasta että uudet tulokkaat ovat teltassa yötä ulkona. Jos on hätätilanne, olisi kohteliasta että jo kämpässä levähtäneet siirtyvät ulos telttaan. Lappiin ei voi lähteä vaeltamaan ilman omaa majoitetta yleisessä käytössä olevien autiotupien varaan. Jos omaa majoitetta ei ole mukana, pitää maksaa varaustuvista ja varata ne etukäteen. Yleisissä autiotuvissa ei välttämättä ole tilaa majoittua, kellään. Sitä ei voi taata.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Noin varmasti itse toimisin jos lähtisin matkalle, en kehtaisi herätellä tuvassa jo nukkuvia, vaan jäisin omaan telttaan, jos hätätilannetta ei olisi. Ja jos vaikka ekana tullut putosi veteen ja kaikki kamat vielä likomärkiä, niin aika tylyä olisi ajaa hänet pois tuvasta, vaikka sellainen sääntö olisikin...

Vierailija
127/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo koronankin takia on hyvä ettei kaikki änkeä kerralla sinne nuotiolle, varsinkin kun maskit ovat alkaneet ihmisiltä unohtua.

Vierailija
128/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa tulla minun puolesta tulla, mutta mukana on pari kaukkaria jotka voi olla eri mieltä.

Erikoista, että omat koirat eivät ole hallinnassasi vaan saavat toimia oman mielensä mukaan vastoin sinun tahtoasi. Eli jos itse haluaisit jonkun siihen päästää, se ei edes onnistuisi. Eikö tästä aiheudu vaaratilanteita noin yleensä kotona tai muualla?

Pelottaako koirat, vai mikä meni tunteisiin?

Vierailija
129/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laavussa ole mitään varausvuoroa, toki maksulliset laavut erikseen.

Nyky rerkipellet eivät osaa erämaan käskyjä, kuvittelevat voivansa varata laavun tai nuotiopaikan oman seurueen käyttöön.

Erämaassa ja varsinkin autiokämpissä on se sääntö, että aikaisemmin tulleet lähtevät ensimmäisinä pois, jos tulee liian täyttä. Samaa voi soveltaa yleisillä laavuilla. Varaustuvat ovat sitten erikseen.

Näinhän se sääntö menee. Joskus vaan hirvittää kun kello on 23 ja nukkumaan mennään laavussa. Mitä jos tulee matti myöhäinen retkiporukka, meidän pitää lähteä yön selkään koska olemme eka tulleet. Vielä ei ole näim tapahtunut mutta kerrankos se. Onko jotain kellonaika rajaa jolloin ei voi enää ekana tulleita potkia pois?

Vierailija
130/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa. Mikään ei vituta niin paljon kun näkee näitä sankareita jotka eivät voi tulla saman nuotion ääreen vaan tehdään laiton nuotio vähän sivummalle. Tätä näkee nykyään paljon. Tulet vain virallisille paikoille.

En koe olevani sankari, mutta en tosiaankaan tule kanssasi samalle laavulle vaan grillailen mieheni kanssa sapuskat ihan kahdestaan kaikessa rauhassa. Grilli kulkee mukana, eli riskukeitin, jota saa käyttää jokamiehenoikeudella.

Vierailija
131/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta on se, että kun on saanut hyvän hiilloksen aikaiseksi, niin paikalle pölähtää perhe kakaralauman kanssa kaikki kiljuen ja riehuen makkaratikkujensa kanssa. Se on satavarma tapa pilata muitten päivä.

Pakko on lisätä puita, koska hyvästä hiilloksestasi ei riitä enää lämpöä minun tarpeisiin. Sori vaan.

Joo pari mottia isoja koivuhalkoja poltettu ja varrotaan väen vähenemitä, jotta saa makkarat framille!

Vierailija
132/135 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että omat koirat eivät ole hallinnassasi vaan saavat toimia oman mielensä mukaan vastoin sinun tahtoasi. Eli jos itse haluaisit jonkun siihen päästää, se ei edes onnistuisi. Eikö tästä aiheudu vaaratilanteita noin yleensä kotona tai muualla?

Pelottaako koirat, vai mikä meni tunteisiin?

Pystytkö vastaamaan esitettyyn kysymykseen vai oliko liian monimutkainen?

Vierailija
133/135 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laavuja koskee sama sääntö kuin bussikatoksiakin. Jos laavu tai katos on varattu, pitää odottaa vuoroaan. Eihän vessaankaan saa tunkea, jos siellä on jo joku!

Kai nyt bussikatokselle saa itsensä tunkea jos vaikka sataa vettä.

Etkö nyt ymmärrä. Kahden metrin lyhennetty väli, jolla katokseen mahtui kaksi henkilö koski vain korona aikaa. Nyt on palattu normaaliin viiden metrin väliin bussipysäkki jonoissa.

Vierailija
134/135 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laavuille ja nuotiopaikoille mennään juurikin tutustumaan uusiin ihmisiin! Tervetuloa.

Vierailija
135/135 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa mennä. Ne on yhteiseen käyttöön tarkoitettu.

Kyllä valtaosa laavuista on ihan yksityisten ihmisten omistamia ja omaa käyttöä varten tehtyjä.

Yleiset laavut löytyvät kuntien, vaellusreittien yms. nettisivuilta ja oppaista. Sieltä löytyy myös tietoa laavujen käytön säännöistä. Esim. onko laavulla varattuna puita käytettäväksi vai pitääkö tuoda omat puut mukana.

Meillä päin osalla helpommin saavutettavista laavuista on luovuttu polttopuiden tuomisesta kunnan toimesta, koska ne tuppasivat katoamaan jonkun saunapuiksi heti liiterin täytön jälkeen.

Jos laavu ei näy missään retkeilyoppaassa tai laavulla ei ole mainittu sen olevan yleisessä käytössä, niin oletusarvoisesti se on silloin yksityinen. 

Täällä joku vuosi sitten eräällä yksityisellä kesämökin pihapiirissä olevalla laavulla oli ollut joku mamma lapsikatraansa kanssa. Tulipaikalle oli tehty oikein komeat roihut mökin liiteristä haetuista puista. 

Mökin omistajan satuttua paikalle ja tiedustelua toiminnan oikeuteusta oli retkeilijä lähtenyt tuhisten pois paikalta. Jälkeenpäin postasi vielä faceen kommentteja kuinka mökin omistaja oli ajanut hänet pois laavulta ja oli estänyt häntä käyttämästä jokamiehen oikeuksiaan.