Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä loukkaantui, kun olin vain hänestä huolissani, olikohan tekosyy...

Vierailija
09.04.2023 |

Ystäväni on luotsannut alkoholisoitunutta sukulaistaan vuosia ja tekee kaiken hänen eteensä, siivoaa ja valmistaa ruuat, pesee pyykit jne. ja on huokaillut minulle että raskastahan se on.

Minä kerroin vaan mitä ajattelin, eli heitin ilmoille ajatuksen kannattaako antaa pikkusormen lisäksi koko käsi, kun on tyypillistä että tällainen ihminen "vetää ns. auttavan mukanaan avantoon, kun on hukkumassa". Mulla on vankka kokemus asiasta, ja senpä takia kehotin häntä huolehtimaan myös omasta hyvinvoinnistaan.

Sanoin myös, etten halua tunkeilla, sekä kerroin arvostavani suuresti hänen hyväntahtoisuuttaan. Kyllä auttaa pitää, mutta uhratako omakin terveytensä ja uupua? Perustelin ajatukseni omalla väsymiselläni minkä aikoinaan koin, kun itsekin sairastunutta alkoholistia autoin.

Nyt sitten ollaan niin suivaantuneena. Tukena halusin olla. Täytyykö kaikesta suuttua?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se kolahti. Hyvä kun sanoit. Saattaa jossain vaiheessa alkaa ajatuksen siemen itää...

Vierailija
2/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille ei saa sanoa, varsinkaan marttyyri uhriutujille jotka käyttää polttoaineenaan omaa kärsimystään muiden silmissä, että olisi hyvä muistaa pitää itsestäänkin huolen. Olet viemässä häneltä kruunun päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä päätä, mistä joku toinen loukkaantuu.

Voi sitä itsekseen ihmetellä, mutta ei kukaan voi toisen tunteita määrätä.

Vierailija
4/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se kolahti. Hyvä kun sanoit. Saattaa jossain vaiheessa alkaa ajatuksen siemen itää...

Tuollaiset yleensä katkaisee välit kokonaan.

Vierailija
5/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentoijille. Minusta ystävyyteen kuuluu myös ne negatiivisemmatkin puolet, vaikka en mielestäni mitenkään loukannut, kun ilmoitin että olen huolissani sinusta, rakas ystäväni.

Mutta hyviä huomioita oli, esim. viedä kruunu päästä, ja muutkin. Joillekin kun tällaiset teot ovat kunnia-asia ja eräänlaista uhriutumistakin, vaikka on hyvä sydän.

Vaikea asia, olen pahoitellut vaikka kuinka ja yrittänyt selvittää mun kantaa asiaan. En suinkaan mitenkään pidä sairasta alkoholistia arvottomana yms. vaan auttamisen arvoisena, mutta kun ei kukaan jaksa loputtomiin. Toivottavasti hänellä ajatus itää ja ymmärtää, etten pahalla.

Vierailija
6/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet toiminut kuin olet itse kokenut parhaaksi. Kuulostaa myös siltä, että ystäväsi ei halua olla enää missään tekemisissä. Sitä päätöstä kannattaa kunnioittaa ja jatkaa elämäänsä.

Vierailija
7/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että olet toiminut kuin olet itse kokenut parhaaksi. Kuulostaa myös siltä, että ystäväsi ei halua olla enää missään tekemisissä. Sitä päätöstä kannattaa kunnioittaa ja jatkaa elämäänsä.

Kyllä hän tekemisissä on, mutta huomaan, että jotain on muuttunut. Hänellä on tosin ollut aika pahoja vaikeuksia, joten annan rauhan olla vaan. Toivottavasti ei särkynyt meidän ystävyys. Ja toki kunnioitan hänen valintojaan.

Vierailija
8/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö kun jotkut näistä tapauksista on piilonarsisteja ja niitä on todella vaikea havaita. Kyseinen ihmistyyppi esiintyy auttajana ja hankkiutuu marttyyriksi herkästi, Oikeasti hän saattaa olla vain toisen tilan ylläpitäjä ja mahdollistaja jotta saa itselleen narsistista lähdettä tästä toiminnastaan.

Vierailija
9/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap haukkui tukea pyytäneen ystävänsä ja kertoi tälle tämän toimivan väärin. Ap saattaa hyvinkin olla oikeassa, mutta samalla sillä hänen (ehkä jo entisellä) ystävällään voi olla melko vähän vaihtoehtoja ja se, että häntä haukutaan siitä ei varsinaisesti lisää niitä. Haukkuminen ja moittiminen ei auta, ei edes silloin kun moittija on oikeassa.

Vierailija
10/10 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuksia jotka AP itse aiheuttanut?

Elämä voi yllättää. Ex kaverillesi voikin käydä ihan hyvin. Pääsiäinen on ylösnousemuksen aikaa :)