Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa etten opettanut lapsille samoja perinteitä, mitä omassa lapsuuden perheessäni noudatettiin

Vierailija
09.04.2023 |

Jotenkin ne vain jäi....Toki voisihan niitä nytkin lapsille vielä opettaa, mutta toisaalta ovat jo niin isoja, ettei varmaan innostuisi.
Rakastin lapsena kaikkia vanhojakin perinteitä, mitä meillä noudatettiin.
Esim.
-Pääsiäisenä mummoni karjalasta opitut perinteet. Ruokana oli aina lammasta, mämmiä, rahkapiirakkaa, parsakaalta jne.
-vappuna äiti paistoi kasan sokerimunkkeja ja tehtiin simaa. Ekat jäätelöpallot kioskista.
-juhannuksena haettiin iso korillinen lasisia limukoita. Saunaan vasta ja 7 kukkaa tyynyn alle.

Olihan nuita joka juhlalle jotain kivaa.

Omien lasten kanssa elämä ollut jotenkin hektisempää. Yleensä loma-aikoihin on kuulunut harrastuksien pelireissut.

Miten teillä muilla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä perinteet ovat kyllä voimissaan ja huomaan, että lapsetkin tykkäävät niistä. Kyselevät kyllä perään jos meinaa jäädä rairuohot kylvämättä, siman tekeminen vappuna, lipun nosto salkoon juhannuksena jne. Harrastusrumbaa ja pelireissuja on meilläkin mutta harvoin ne nyt juuri jouluna, pääsiäisenä tai juhannuksena on.

2/4 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinä muutamana vuotena, kun olin muuttanut lapsuudenkodistani pois, mutta ei ollut vielä omia lapsia, osa perinteistä jäi mulla pois. Joulu, kekri ja vappulounas kuuluivat silloinkin perinteisiin, koska niitä vietettiin edelleen yhdessä mun vanhempien ja siskoni kanssa. Juhannus, uusi vuosi, vappuaatto yms oli sitten enemmän kavereiden kanssa juhlimista. Kun sain esikoiseni, aloin taas noudattaa lapsuuteni perinteitä ja juhlapäivät olivat taas perhekeskeisiä eikä biletystä kavereiden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ylläpitää perinteitä, vaikka on mukamas kaikenlaista kiirettä sun muuta. Joskus sitä miettii rahankäytönkin näkökulmasta, että kannattaako missä määrin eri pyhien viettoon panostaa. Mutta kyllä nyt ne välttämättömimmät elementit tulee ostettua ja laitettua. Ja ainakin siinä hetkessä tuntuu, että se kannattaa. Mulla perinteiden vaalimista jossain määrin haittaa myös se, että mulla ja puolisollani on eri kulttuurit ja uskonnot taustalla. Puolisoni ei aina oikein ymmärrä miksi jokin asia on minulle tärkeää ja miksi haluan lastemme oppivan niitä. Ei hän kiellä mitään, mutta hänelle niillä asioilla ei ole väliä tai hän ihmettelee miksi tällaisia asioita pitää tehdä.

Vierailija
4/4 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän ylläpitää perinteitä, vaikka on mukamas kaikenlaista kiirettä sun muuta. Joskus sitä miettii rahankäytönkin näkökulmasta, että kannattaako missä määrin eri pyhien viettoon panostaa. Mutta kyllä nyt ne välttämättömimmät elementit tulee ostettua ja laitettua. Ja ainakin siinä hetkessä tuntuu, että se kannattaa. Mulla perinteiden vaalimista jossain määrin haittaa myös se, että mulla ja puolisollani on eri kulttuurit ja uskonnot taustalla. Puolisoni ei aina oikein ymmärrä miksi jokin asia on minulle tärkeää ja miksi haluan lastemme oppivan niitä. Ei hän kiellä mitään, mutta hänelle niillä asioilla ei ole väliä tai hän ihmettelee miksi tällaisia asioita pitää tehdä.

No meillä on ihan sama kultturitausta (suomalaisia ollaan), mutta SILTI mies ei ymmärrä, miksi haluan juhlistaa joulua tai pääsiäistä tai itsenäisyyspäivää tms. Juntti mikä juntti.

Eikä noiden juhlien vietto/pyhien vietto sen kummemmin näy kustannuksissa, meillä syödään aika lailla perusruokia, ja joku joulu/pääsiäiskinkki joo maksaa paljon ostettaessa, mutta kun sitä syödään useampi päivä, niin per annos se hinta onkin halpa. Pääsiäispöydän koristeena meillä on naapurin lapsien tuomat virpomavitsat (ne palkkioksi annetut suklaamunat maksoivat yhteensä vitosen, ja niistä riitti omille lapsillekin), ja jo ne tuovat iloista tunnelmaa. Vapun sokerimunkkien tai tippaleipien hinta itsetehtynä on pari euroa, saman verran menee jo yhden paistopisteen donitsin ostamiseen. Että mikä sitten kullekin on halpaa tai kallista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme