Kysymys kaikille kävelijöille.
Miksi astutte suojatielle katsomatta mitä liikenteessä tapahtuu?
Kommentit (50)
Onko Suomessa nykyään oikeasti autoilijoita, jotka eivät käsitä, että suojatiellä muu liikenne väistää jalankulkijaa? Kortti pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen meinannut vihreissä valoissakin jäädä alle kun sekä edestä että takaa tullut kääntyvä auto ja se takaa tullut meinasi ajaa päälle kun keskityin pelkäämään sitä edestä kääntyvää. Kyllä katson aina suojatiellä ja valoissa mitä tapahtuu.
Ensimmäinen joka osaa vastata ilman pään aukomista. Kiitos tästä. Näin vaikeaa se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi autoilijat ajaa suojatien yli katsomatta mitä tapahtuu ja siirtää vastuun jalankulkijoille?
Älä trollaa. Autoilijalla on väistämisvelvollisuus. Jos olisi oikeasti yleistä astua suojatielle katsomatta ympärilleen, jalankulkijoita kuolisi ja loukkaantuisi päivittäin. Sen verran moni autoilija ei väistä. Pyöräilijät ovat tosin vielä pahempia päälleajajia.
T. Autolija, kävelijä ja pyöräilijä Helsingistä
En trollaa. Haluan vain vastauksen helppoon kysymykseen.
Sait sen jo, jankkaaja.
Puhuttiin jostain väistämisvelvotteista eikä vastattu itse kysymykseen.
Miksi kuvittelet, että kaikki jalkaisin kulkevat ovat tuollaisia? Kyllä itse ainakin katson tuleeko autoja koska en halua jäädä auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa nykyään oikeasti autoilijoita, jotka eivät käsitä, että suojatiellä muu liikenne väistää jalankulkijaa? Kortti pois.
Ei tästä ollut mitään puhetta aloituksessa. Mutta sain jo yhen asiallisen vastauksen. Loput olivatkin pelkkää pään aukomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen meinannut vihreissä valoissakin jäädä alle kun sekä edestä että takaa tullut kääntyvä auto ja se takaa tullut meinasi ajaa päälle kun keskityin pelkäämään sitä edestä kääntyvää. Kyllä katson aina suojatiellä ja valoissa mitä tapahtuu.
Ensimmäinen joka osaa vastata ilman pään aukomista. Kiitos tästä. Näin vaikeaa se oli.
Aloitus aika hyökkäävä ja syytetään JOKAISTA kävelijää. Kannattaa miettiä ensin sitä omaa ilmaisutapaa ennen kuin syyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä vastattu kysymykseesi, joka oli: Miksi astut suojatielle katsomatta ympärillesi? Vastaaja nimenomaan katsoo. Sait vastaavia vastauksia jo aiemmin.
Logiikka ei ole vahvin alasi. Vai kännissäkö olet?
Vierailija kirjoitti:
Autoilijalla on ehdoton vastuu tarkistaa kadunylittäjät suojatietä lähestyttäessä. Onko autokoulu kenties jäänyt käymättä?
Tieliikennelakiin sisältyy myös pykälä siitä, että jalankulkijalla on velvollisuus varmistaa, että tien ylittäminen on turvallista.
En. Mutta on mahdollista että osa ihmisistä vaipuu ajatuksiin, kuin hypnoositilaan tai transsiin. Ja voi astua silloin tielle. Autojen kannattaa aina hidastaa hieman ja katsoa. Lisäksi osalla voi väsymys, sairaus, ikä, jokin lääke tai yrttimyrkytys aiheuttaa muistikatkoksen, jolloin eivät hetkeen ole tietoisia. Joillakin alkoholi. Olisi kehitettävä edelleen tieturvallisuutta teiden reunoilla / sillat /alikulut /tien ylitykset /alitukset, myös autoilijoiden ja huoltoliikenteen voimin, että kaikki ovat ohjeistettu. Siltojen alikulut riski, koska sillalta lentää alas kaikenlaista, joskus.
Jos mennään vilkkaalla autotiellä niin katson ympärilleni, mutta jos mennään suoraliikenteisestä suojatiestä niin aina niihin ei tule havahdettua, tai ainaskin silloin tulee havahdettua kun kuulee autojen äänen.
Vasta yksi kommentoija tuntee lakia sen verran, että tietää myös jalankulkijalla olevan velvollisuus varmistaa turvallinen ylitys. Ilmeisesti yllätys monelle. Media voisi tässä vähän katsoa peiliin, niin voimakkaasti on puhuttu, että jalankulkijaa on aina velvollisuus väistää, että moni on ymmärtänyt asian niin ettei jalankulkijan tarvitse edes ympärilleen vilkaista tai vauhtia hidastaa.
No, jonkinmoista luonnonvalintaa sekin.
Jos suojatiellä autolijan ja kävelijän välillä tapahtuu läheltäpiti-tilanne, niin syy on aina autoilijassa. Autoilijalla on suojatiellä etuajo-oikeus ainoastaan silloin, jos hänelle on vihreä valo ilmoittamassa siitä. Liikenteessä kuljetaan lain määrittämällä velvollisuuksilla ja oikeuksilla, eikä kuten itse halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijalla on ehdoton vastuu tarkistaa kadunylittäjät suojatietä lähestyttäessä. Onko autokoulu kenties jäänyt käymättä?
Tieliikennelakiin sisältyy myös pykälä siitä, että jalankulkijalla on velvollisuus varmistaa, että tien ylittäminen on turvallista.
Näytä minulle tämä pykälä. Suositus on eri asia kuin laki.
Vierailija kirjoitti:
Vasta yksi kommentoija tuntee lakia sen verran, että tietää myös jalankulkijalla olevan velvollisuus varmistaa turvallinen ylitys. Ilmeisesti yllätys monelle. Media voisi tässä vähän katsoa peiliin, niin voimakkaasti on puhuttu, että jalankulkijaa on aina velvollisuus väistää, että moni on ymmärtänyt asian niin ettei jalankulkijan tarvitse edes ympärilleen vilkaista tai vauhtia hidastaa.
No, jonkinmoista luonnonvalintaa sekin.
Syypää olet silti, jos päälle ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus aika hyökkäävä ja syytetään JOKAISTA kävelijää. Kannattaa miettiä ensin sitä omaa ilmaisutapaa ennen kuin syyttää muita.
Normaali kysymys.
Totta kai täytyy katsoa, jos ei halua jäädä auton alle. Näyttää nimittäin sille, että monet autoilijat eivät ymmärrä väistää suojatiellä, jos jalankulkija odottaa pääsyä suojatien yli vaan olettaa jalankulkijan väistävän autoa. Autoilijoita ei pitäisi kiittää kättä nostamalla, jos päästävät ylittämään suojatien, niiden velvollisuus on pysähtyä! Suututtaa aika usein kun autoilijat eivät tunnu tuota ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi autoilijat ajaa suojatien yli katsomatta mitä tapahtuu ja siirtää vastuun jalankulkijoille?
Kerro yksikin syy miksi pitäisi katsoa? Suojatiellä käveleväähän pitää kaikkien väistää. Etkö itse osaa autoa ajaessa havainnoida liikennettä?
Myös kävelijä on liikenteessä tienkäyttäjä, jolla on tietyt oikeudet ja velvollisuudet. Kävelijän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Lisäksi kävelijän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovitettava oma toimintansa sen mukaiseksi sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#f…
Olen joskus testannut pysähtyykö autot kun olen suojatien reunalla, nostan jalkaa kuin olisin astumassa suojatielle, eikä yksikään auto ole pysähtynyt.
Vastaa kysymykseen.