Jos olet vähentänyt omistamiesi tavaroiden määrää, niin miten teit sen?
Jos olet esimerkiksi nyt vaikka pienempään asuntoon muuttamisen, tai jonkun muun syyn takia joutunut karsimaan omistamiesi tavaroiden määrää, niin miten sait sen tehtyä?
Minulla on tällainen tilanne nyt edessä, että säilytystilaa ei ole enää samalla tavalla kuin aiemmin, ja jostain on pakko alkaa karsia. Osan tavaroiden kohdalla päätöksen teko on toki helppoa, mutta ongelmana on se huolestuttavan suureksi kertynyt määrä tavaroita joiden suhteen en vain osaa päättää mitä niistä haluaisin säilyttää ja mitä en ja en myöskään mielelläni huomaisi myyneeni tai muuten hankkiutuneeni eroon tavaroista joille saattaakin tulevaisuudessa olla sellaista tarvetta mitä en juuri nyt osaa ennakoida.
Joten, kun lähdit karsimaan omistamiasi tavaroita, niin miten sait päätettyä mitä säilytät ja mitä et?
Kommentit (24)
Minä en luovu mistään mitä omistan.
Kannattaa varata paljon aikaa läpikäymiseen. Kaikki paikat käydään läpi, voisi aloittaa vaikkapa varastosta.
Pitämättömät vaatteet, muut tekstiilit, huonekalut, kirjat, astiat. Kaikki kävin läpi ja keräsin laatikoihin, pikkuhiljaa.
Kierrätyskeskus nouti kaiken kotoa.
Otin eron ja laitoin romut ukon mukaan. Toimi hyvin 👍😁
Aloita miettimällä, mitä olemassa olevista ostaisit tai hankkisin itsellesi, jos et jo omistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Konmari-metodi OIKEIN toteutettuna. Mikään muu ei toimi.
Tämä. Metodille naureskellaan, mutta kun lukee kirjan (sen pinkin) ja noudattaa systeemiä niin onnistuu varmasti. Kun saa flown päälle, niin voi harkintansa mukaan jättää ne kiittelemiset yms. pois, mutta alussa sekin on psykologisesti merkittävää, jotta oppii materiasta irti päästämisen.
roskiin heitin jopa käyvän tavaran!
Muut ei saa hyötyä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Metodille naureskellaan, mutta kun lukee kirjan (sen pinkin) ja noudattaa systeemiä niin onnistuu varmasti. Kun saa flown päälle, niin voi harkintansa mukaan jättää ne kiittelemiset yms. pois, mutta alussa sekin on psykologisesti merkittävää, jotta oppii materiasta irti päästämisen.
Kiitos vinkistä! Mutta eikös konmari ole myöhemmin pyörtänyt omia sanomisiaan?
O6tat kolme laatikkoa: jätän, roskiin, kierrätykseen.
Sitten soitat fidan hakemaan, niille ei tarvitse maksaa.
Tai "tavarat rahaksi" firma, se hakee ja myy puolestasi, eti netistä!
Nyt juuri istun ja katson tavaran paljoutta.kamalaa.Mihin survoa kaikki kun ei ole kaappeja ja työmiehet tulevat huomenna.
Itse erosin ja myin kotoa tarpeetonta saadakseni lapsille ruokaa.
Siitä alkoi. Sitten kollegani kertoi heillä on tarpeetonta, saan jos haen.
Kävin eri kirppiksiä läpi ja törmäsin entiseen luokkakaveriin, joka oli töissä kirppiksellä.
Sain hänen kautta provikkapaikan ja siitä homma räjähti.
Ex.n työkaverin vaimolla oli välitystöimisto. Mä tyhjensin kuolinpesän, jätin arvokkaat, kirjeet, valokuvat jne ja muut myin.
Viimeisenä tutustuin 3 pojan äitiin. Kävin yhden kesäkuun ruokatunnilla, katsoin pojilla on kaikki hyvin, laitoin ruuan eteen ja lähdin. Äidin vanhemmat asuu isossa omakotitalossa ja viime vuonna tammi-heinäkuu sieltä tuotiin mulle joka kk paketiautollinen tavaraa.
Suhteeni irtaimistoon on hyvin lähelle negatiivista. Omistan alle 50 vaatetta, tässä on kaikki mm sukat, kengät, huivit.
Valokuvakansioita on, siinäpä ne. Vähän koruja jne.
Mielipide muodostuu ajan kukuessa. Tänä päivänä tykkään tästä mekosta, vuoden päästä huomaan en ole käyttänyt sitä kertaakaan.
Mä vinkkaan myös konmaria. Tämän jälkeen laita koti kuntoon, huone kerralla.
Meillä on tällä hetkellä 3 erilaista settiä pöydälle laitettavia tabletteja ja lisäksi pääsiäiseen ja jouluun sopivat, ensimmäisiä on 12 ja jälkimmäisiä 4 kpl.
Esim kaikki aterimet ovat samaa sarjaa, kuten astiat, poislukien muutamat mukit.
Tykkään kodistamme ylikaiken.
Lopetin muiden tavaroiden puljaamisen. Kirppistavaroidta ei saa juuri mitään.
Olen tyhjentänyt ylimääräisestä monta huushollia. Yksikään ei ole tänä päivänä siinä, mihin sain ne. Ihmiset ostaa tavaraa ja varastoi vanhaa. Roju ei lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni vain siltä osin, että suhtautuu lisäännyttyään ymmärtäväisemmin ja löysemmin siisteyteen ja järjestyksenpitoon lapsiperheissä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eri kirppiksiä läpi ja törmäsin entiseen luokkakaveriin, joka oli töissä kirppiksellä.Sain hänen kautta provikkapaikan ja siitä homma räjähti.
Ex.n työkaverin vaimolla oli välitystöimisto. Mä tyhjensin kuolinpesän, jätin arvokkaat, kirjeet, valokuvat jne ja muut myin.
Viimeisenä tutustuin 3 pojan äitiin. Kävin yhden kesäkuun ruokatunnilla, katsoin pojilla on kaikki hyvin, laitoin ruuan eteen ja lähdin. Äidin vanhemmat asuu isossa omakotitalossa ja viime vuonna tammi-heinäkuu sieltä tuotiin mulle joka kk paketiautollinen tavaraa.
Suhteeni irtaimistoon on hyvin lähelle negatiivista. Omistan alle 50 vaatetta, tässä on kaikki mm sukat, kengät, huivit.
Mielipide muodostuu ajan kukuessa. Tänä päivänä tykkään tästä mekosta, vuoden päästä huomaan en ole käyttänyt sitä kertaakaan.
Meillä on tällä hetkellä 3 erilaista settiä pöydälle laitettavia tabletteja ja lisäksi pääsiäiseen ja jouluun sopivat, ensimmäisiä on 12 ja jälkimmäisiä 4 kpl.
Esim kaikki aterimet ovat samaa sarjaa, kuten astiat, poislukien muutamat mukit.
Olen tyhjentänyt ylimääräisestä monta huushollia. Yksikään ei ole tänä päivänä siinä, mihin sain ne. Ihmiset ostaa tavaraa ja varastoi vanhaa. Roju ei lopu koskaan.
Minulla ei ole yhtään settiä pöydälle laitettavia tabletteja. Ei arkeen, eikä pääsiäiseen eikä jouluun.
Astioita on eri sarjoja, eri vuosikymmeniltä ja eri maista, mutta ne on valittu niin, että kaikki sopivat toisiinsa.
Mitä tarkoitit: "Yksikään ei ole tänä päivänä siinä, mihin sain ne."? En ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eri kirppiksiä läpi ja törmäsin entiseen luokkakaveriin, joka oli töissä kirppiksellä.Sain hänen kautta provikkapaikan ja siitä homma räjähti.
Kiinnostaisi oikeasti tietää, mitä sinulla on ETTÄ-sanaa vastaan? Eikö se ole sana muiden joukossa, täyttää tehtävänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksinkertaisesti Kondon aika ei riitä kodin ja arjen pyörittämiseen sekä samanaikaisesti täydellisen siistin kodin ylläpitämiseen jatkuvasti, ja hän arvostaa elämässään muita asioita enemmän."
Ei tarkoita sitä, että säilyttäisi kaapeissaan tarpeetonta tavaraa vaan sitä, ettei jaksa puljata järjestyksen ja täydellisen viikkauksen kanssa enää.
Ensin hanki säilytyslaatikoita. Kestää ihmeen kauan että saa karsittua, sittenkin vielä meni kierrätykseen ja roskikseen vaatteita kun muutin.
Useiden kansainvälisten muuttojen jälkeen oppinut olemaan keräämättä tavaraa. Lisäksi puoliso pistää surutta roskiin kaikki ne tavarat, joille tuskin tulee enää tarvetta. Joukossa arvokastakin tavaraa. Itse olen enemmän "kaiken varuiksi säästäjä".
Vierailija kirjoitti:
Ensin hanki säilytyslaatikoita. Kestää ihmeen kauan että saa karsittua, sittenkin vielä meni kierrätykseen ja roskikseen vaatteita kun muutin.
Älä hanki ensin säilytyslaatikoita, kun et tiedä minkä verran tarvitset. Useimmilla on kotona jo valmiiksi hirveä määrä, ovat vaan täynnä roskaa ja tarpeetonta tavaraa.
Tuo tavaroiden hävittäminen voi olla syrjäseudulla todella ongelmakin.
Toiset antavat ohjetta, että tavarat jaetaan hävitettäviin, kirpparille, annettaviin tms.
Nyt jos alkaisin lajitella noita kamoja eri laatikoihin, miten minä pääsen niistä laatikoista eroon?
Hävitettävät - ok.talomme pihassa on roskalaatikko. Ei sitä voi täyttää kaikella roinalla, koska sinne pitää mahtua tyhjennysten välillä muodostuva päivittäinen jäte.
Annettavat - Ei täällä maalla ole mitään keräyksiä. Jotain "vaateroskiksia" on 25 km:n päässä olevan S-Marketin pihassa, mutta mihis muut roinat: koriste-esineet, elektroniikka, kirjat jne?
Kirpparille - Tuolla 25 km päässä on yksi kirppari. En kovin usko sen menekkiinkään, mutta kovin tuntuu hankalalle, että pystyisin hoitamaan sitä pöytää. Itse en pysty autoa ajamaan. Autossa ei ole peräkoukkuakaan kyllä, mutta toki sinne jotain mahtuu.
Jätekeskus on noin 20 km päässä. Viimeksi kun katsoin, se oli auki kahtena päivänä viikossa.
Jotenkin tuo tavaroiden eteenpäin saanti pissii koko innostuksen. Minulla ei ole vaikeuksia luopua tavaroista.