Asunnon ovi avautuu painamalla sisältäpäin kahvaa alas riippumatta lukon sivussa olevan nipukan asennosta --- toimiiko väärin?
Eikö joko nipukan ylä- tai ala-asennossa oven pitäisi olla avautumatta, kun kahvaa painaa sisäpuolelta alas? Nyt avautuu molemmissa asennoissa. Tässä kävi eräs taloyhtiön henkilö "säätämässä" lukkoa ja sen jälkeen ovi alkoi minusta toimia eri lailla.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sisältä kuuluu päästä ulos.
Olisi pelottavaa, jos hätätilanteessa ovea ei saisi helpolla auki sisältä päin.
Onko siis sisäpuolella lukituksen vääntönuppi tai avaimelle koloa? Pitäs se ovi silti saada sillälailla lukittua, että nuppi on yläasennossa ja ovi ei aukea pelkkää kahvaa kääntämällä, vaan avaukseen tarvii myös joko sen nupin kääntämisen tai avaimen.
Paloturvallisuuden takia sisältä täytyy päästä ulos vain kahvaa kääntämällä, jotta esim lapset pääsevät hätätilanteessa itse ulos.
Minun kodin oven lukko kyllä menee niin myös, että ei aukea pelkkää kahvaa kääntämällä, vaan nuppiakin pitää vääntää ulos päästäkseen kun ovi on lukossa.
Sen nipukan ollessa toisessa asennossa lukon kuuluisi jäädä oven kiinni laitettaessa auki, toisessa mennä lukkoon. Eli kyllä toimii virheellisesti, jos vääntönuppia ei tarvitse ulos päästäkseen kääntää kummassakaan asennossa. Aika helpoksi tekee murtautumisen.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis sisäpuolella lukituksen vääntönuppi tai avaimelle koloa? Pitäs se ovi silti saada sillälailla lukittua, että nuppi on yläasennossa ja ovi ei aukea pelkkää kahvaa kääntämällä, vaan avaukseen tarvii myös joko sen nupin kääntämisen tai avaimen.
On vääntönuppi sisäpuolella. Lukossa olevalla valitsemalla (ylös/alas) ei ole mitään merkitystä, ovi avautuu kahvasta alaspäin kääntämällä molemmissa asennoissa. Minusta näin ei pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Paloturvallisuuden takia sisältä täytyy päästä ulos vain kahvaa kääntämällä, jotta esim lapset pääsevät hätätilanteessa itse ulos.
Siinä tapauksessa myös koiratkin on karkuteillä jos yksin kotona ja hyppivät kahvaa vasten. Tai kissat.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että käytännössä kaikki lukot Suomessa toimivat niin, että myös sitä vääntönuppia on käännettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vääntönuppi sisäpuolella. Lukossa olevalla valitsemalla (ylös/alas) ei ole mitään merkitystä, ovi avautuu kahvasta alaspäin kääntämällä molemmissa asennoissa. Minusta näin ei pitäisi olla.
Mulla on sellanen muistisääntö kodin oviin että A A (alhaalla-auki) ja nuppi ylhäällä on kiinni (lukossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukkoseppää katsomaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ilman avainta pitää päästä ulos mutta onhan kaikissa ulko-ovissa se kääntönuppi kahvan lisäksi.
Taas tullaan näihin uusiin lukkoihin joissa ei ole enää vääntönuppia erikseen, silloin siinä ei voi olla sivussa sellaista nappia jolla kahva ei avaa sisältäpäin ovea. Ennen oli se pyörivä härpäke, mutta kyllä silti voi olla takalukossa, mutta vain kahvalla aukeaa sisältäpäin.
Ulkopuolella ei välttämättä löydy edes avaimenreikääkään.
Tarkista ensin lukon käyttöohjeesta miten toimii ennen kuin munaat itsesi.
Vastatkaa!