Synnytystä ennakoivia tuntemuksia
Te jotka olette jo synnyttäneet niin onko ollut mitää tuntemuksia mistä jälkikäteen voisi sanoa että synnytys läheni. Olen kuullut että on ollut enempi väsymystä tai päänsärkyä yms. tietysti supistukset ja vedethän sen kertoo mutta hain nyt tässä näitä muita `oireita`Kiitos jos joku viitsii vastailla :)
Kommentit (25)
Molemmilla kerroilla illan ripulilla (lähtö yöllä). Toisella kerralla limatulppaa alkoi tulla 1vk ennen synnytystä, eka kerralla en rekisteröinyt sellaista.
Eka kerralla oli supistellut aika kovasti vk verran, mutta yhtäkkiä synnytystä edellinen päivä oli tosi seesteinen (tyyntä myrskyn edellä). Toisella supistelussa ei ollut tuollaista taukoa.
Saas nähdä, osaako oloa nyt kolmannella kerralla tunnistaa. Lastenhoitajakin kun pitäisi keretä hommata ym, ja ed. synnytys jo suht nopea (3h).
Olen juuri pähkäillyt eilisestä lähtien josko synnytys meinaa käynnistyä hieman etuajassa. Samoja tuntemuksia kuin ennenkin ennen synnytystä: levoton ja ylivirkeä/välillä täysin veto poissa ja nukuttaa, vatsa löysänä + epäilen, että lapsivettä tihkuu. Olo on myös omituinen, vaikea keskittyä mihinkään. Ruokahalu on myös kadonnut, elimistö taitaa valmistautua koitokseen!
Nyt odottelen vielä joko selvempää lapsiveden tuloa tai supistuksia. Esikoisen kanssa myös lapsivettä alkoi tihkumaan ja myöh.runsaammin ilman supistuksia. Saas nähdä saadaanko vauva sittenkin jo ennen joulua...
Mun eka synnytys alkoi ilman mitään ennakoivia oireita lapsiveden tihkumisella rv 39+6.
Toinen synnytys käynnistyi 41+0 supistuksilla. Lapsi syntyi puolilta öin ja koko päivän ja pari edeltävää yötä oli ennakoivia tuntemuksia. Öisin oli melko napakoita supistuksia, jotka loppuivat kun nousi sängystä. Edeltävänä päivänä hikoilutti eli ruumiinlämpö laski, supisteli harjoitussupistuksia tuntuvammin satunnaisesti ja ennen kaikkea oli outo vellova olo. Näiden oireiden perusteella arvasin, että synnytys on lähellä.
Sen sijaan kummassakaan synnytyksesssä en ole nähnyt mitään selviä merkkejä esim. limatulpan irtoamisesta.
eli sellainen vähän vetämätön väsynyt olo + päänsärkyä päivällä. Eka supistus illalla seitsemältä, vuorokauden kuluttua syntyi :)
varsinkin kun itsellä alkaa eräpäivä lähestyä, niin koko ajan on löytävinään merkkejä synnytyksestä! :D
Eli maha ihan sekaisin edeltävänä päivänä, verenpaine pomppasi pilviin ( oli tosi matala/normaali koko raskauden ajan ), supisteli jonkun verran. Limatulppa tuli jo noin viikkoa aikaisemmin. Nyt samoja merkkejä kytätään, vielä ei ole tapahtunut mitään ja yliajalla taas mennään, hohhoijaa.
Paitsi että limatulppa meni edellisen viikon lauantaina ja siitä tiesin, että synnytys on lähellä (jostain luin, että limatulpan irtoamisesta synnytykseen menee 1-10 vuorokautta). Lapsivesi meni seuraavan viikon tiistain ja keskiviikon välisenä yönä ja vauva syntyi torstai-iltapäivällä. Olen iloinen siitä, että lapsivesi meni kotona ollessani eikä esim. silloin kun olin kaupungilla shoppailemassa.. ;) Ei olisi ollut mukavaa tammikuun keleillä.
Sunnuntaina mittailimme paineita ,kun mieheni kotiin oli ostettu uusi kotimittari. Ihmettelin jo silloin normaalia korkeampia paineita.Maanantaina neuvolassa terveidenhoitaja ihmetteli samaa. Samana iltana yllättäin tyttäremme päätti syntyä ja kaikki meni hyvin ,vaikka hieman etuajassa tulikin :)
ja kumpanakin kertana vatsa ollut ihan löysällä pari pv ennen synnytystä. Limatulppa mulla onkin irtoillut vasta vrk ennen synnytystä, mutta olenpahan tiennyt siitäkin, että lähtö tulee kohta.
Toisilla kuulemma verenpaineet nousee, mulla ei ole ollut. Ja joillakin kuulemma iho kukkii, mulla ei sitäkään sen kummemmin ennen synnytystä.
Molempina kertoina vauvat laskeutuneet pari viikkoa ennen synnytystä ja kävely ollut tosi tukalaa. Eli siitä nyt ei ole voinut päätellä kovin paljoa.
Mut näin mulla.
AIHA Kolmatta odottaen rv 14+
ollut viimeismmän viikon ajan kovia säännöllisiä supistuksia jotka lopahtaneet jokusen tunnin päästä. monta kertaa näytillä olen käynyt ja saanut supistusten estoppiikkiä kun viikkoja vielä hieman hintsusti.
ja ripulia myös ollut aina ennen laitokselle lähtöä. kolmannen kanssa tuli verinen tulpanpala vuorokautta ennen synnytystä, mutten on tullut paksua limatulppaa ilman verta pari viikkoa ennen syntymiä. mulla synnytykset lähteneet kaikki lopulta vesien menolla käyntiin.
jolloin lenkkeilin ja jynssäsin saunan lattiaa jne. Synnytystä ed. päivänä laiskistuin yllättäen kovasti, oli kuin tyyntä myrskyn edellä. Olin tosi tympeä ja istuin vaan pihalla noitumassa viikon yliaikaisuutta. Synnytysaamuna jo ennen tietoisuutta synnytyksestä olin sitten hirmu levoton, kävelin edestakaisin huoneesta toiseen, ruoka ei maistunut ja olin jälkenpäin ajateltuna kuin lehmä joka hakee paikkaa poikimiselle! Sitten jo viikkoja kestäneet ennakoivat supistukset tihentyivät ja voimistuivat ja alkoi löysä kakka lentää. Tyttö syntyi samana iltana kahdeksalta, sairaalaan ymmärsin lähteä neljän aikaan. Aamulla en tosiaan tiennyt, että lapsi syntyy illalla.
hirveä hiki kokoajan vaikka muuten olenkin vilukissa...(synnytys oli talvella) Ja totaalinen mahan tyhjennys. Niin ja tuosta levottomuudesta taisikin joku jo mainita. :o)
Suppareita minulla oli säännöllisinä jo viikolta 35+6 jolloin käytiin eka visiittikin synärillä, mutta meidät laitettiin kotiin. Lapsi syntyikin vasta viikolla 41+1.
Ajattelin nyt seuraavalla odottaa ihan kunnon kipuihin kotona kun aiemmin ne kivut vaan lopahti joko illalla tai sitten kun päästiin sairaalaan.
Marikki rv 12
Mä en osaa sanoa, että olisiko yhtään mitään synnytystä ennakoivaa tuntunut. Olo oli sinä päivänä aika lailla sama kuin monina aiempina päivinä. Synnytystä edeltävänä iltana (n. 24 h aiemmin siis) mulla alkoi supistella säännöllisesti (sellaisia harjoitussupistuksia lähinnä vain aluksi) ja tuli hiukan verensekaista vuotoa. Levoton olohan siitä tietysti tuli, mutta johan se siinä vaiheessa olikin menoa... :)
Lisäks mulla oli kipeitä suppareita neljä päivää ennen synnytystä.
Tytteli-83
Joo niin on kiva lukea, mullakin alkaa lähestyä synnytys pikkuhiljaa..
Mulla supistellut jo monta viikkoa, mutta viikko sitten vaavi laskeutu alas, ja sen jälkee ollut kipeitä suppareita (välillä) ja vihlontaa aika ajoin. Sekä pitkiä aikoja saattanut käyä tosi kipeää. Vatsa on tosiaa löysällä aika ajoin, en kyllä tiedä ennakoisko se yhtää mitää mutta toivotaan parasta ettei tarvis kovin montaa viikkoa olla kippee!
Saa nähä millo se syntyy.. nyt mennään rv 38+1. Edellinen meni 4 pv yli, toivottavasti ei taas toistu! :)
Olispa ihana, jos jotain tuntisikin etukäteen! Kolmas synnytys lähestyy, rv 38+4, eikä tunnu missään! Viime viikolla totesin, että hei mullahan on raskausoire, kun vihloi kävellessä haaravälissä. Muuten tämä raskaana olo on ollut joka kerta tosi helppoa ja sitten se varsinainen synnytys pitkä ja hidas ja tuskainen. Eli synnytyspäivänä aina nollasta sataan muuttuu tilanne.
Kummallakaan kerralla ei ole ollut mitään etukäteistunteita, vaan rajuilla supistuksilla alkanut viikolla 41ja risat, molemmat. Vaikka sanotaan, että uudelleen synnyttäjällä voi alkaa synnytys jo ennen viikkoa 40, en kohdallani enää usko siihen. Olen käynyt joka päivä hiihtämässäkin, eikä edes yhtä supistusta tule.
Hermostuttaa!!
Seksi, sauna, siivous, hiihto, kauppa: kaikkee noita yritän joka päivä, mutta ei niillä ole mitään vaikutusta. Ilmeisesti mukula ei pakottamalla tule!
Siis mistä tietää, milloin kysymyksessä on limatulpan irtoaminen?
Itselläni on tässä nyt synnytys lähellä ja juuri tänään tuli outoa valkovuotoa... Myös maha ollut normaalia löysempi, tämä tosin ollut aiemminkin ennen synnytystä...Pientä nipistelyä jatkuvasti mahassa...yms. Tuo limatulppa kuitenkin mietityttää, koska tämä itselläni jo neljäs raskaus enkä koskaan ole huomannut limatulpan irtoamista...!!
eka rv38 ja toinen rv36. Molemmissa oli synnytyksen lähestyessä tosi väsynyt ja uupunut olo, sitten juuri ennen synnytystä juuri sellaine seesteinen hyvä olo ja edeltävän yön nukkui hyvin vaikka muuten oli loppuraskaudesta heräillyt öisin. Molemmissa olen myös laittanut vauvatavaroita ajoissa paikalleen ja kuitenkin todistellut itselleni että tässähän on vaikka kuinka paljon vielä aikaa, mutta ei ole sitten oikeasti ollutkaan kun ovat molemmat tulleet ajoissa.
Ennen ensimmäistä synnytystä sain ihmeellisen paikkojen järjestämisvimman edellisenä iltana. Hieman ennen puolta yötä alkoi synnytys säännöllisillä supisteluilla.
Toinen synnytys käynnistyi vesien menolla aamulla ja supisteluja odoteltiin vuorokausi.
Niin ja molemmissa tuo aiemmin mainittu vatsan löysyys oli myös, mutta silloin oli synnytys jo käynnistynyt.
ja molempien sikiöiden sykkeet on olleet vikalla neuvolakäynnillä alemmat, mutta en tiedä onko sattumaa..
Juuri viime yönä tätä asiaa pohdiskelin ja nyt löytyi vastauksia. Alkoi oikein huvittaa, kun ennen raskautta sitä kytätään raskauden merkkejä ja nyt tarkkaillaan synnytystä ennakoivia merkkejä :-).
Olisiko jollain vielä lisää kokemuksia?