Kokemuksia: New York tai Los Angeles?
Matka jenkkeihin haaveissa.. nuo kyseiset kaupungit kiinnostaisi. Joten kokemuksia? Jos olet käynyt molemmissa, kumpi oli mieluisempi?
Kommentit (28)
New York on kyllä ihana paikka ja joukkoliikenne toimii, helppo kulkea kaikkialle.
New York on luultavasti antoisampi turistimielessä.
Onko näissä suurta eroa, uskaltaako kadulla esim kulkea ilman pelkoa jatkuvasta ryöstetyksi tulemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä suurta eroa, uskaltaako kadulla esim kulkea ilman pelkoa jatkuvasta ryöstetyksi tulemisesta?
Ei tietenkään. Ne on molemmat Jenkkilässä, eli ovat ihan samanlaisia paikkoja. Daa 🙄
Olen ollut New Yorkissa kesällä mieheni ja kahden alle kolmevuotiaan lapsen kanssa. Hyvin meni.
Vierailija kirjoitti:
No, kuten sanottua, nämä on jenkeissä molemmat, ja omat lieveilmiönsä siellä on, joten sinne matkustavana ne on hyväksyttävä.
Itse olen kokenut NY aina hyvin turvalliseksi, joskin pidän silmät ja korvat auki, enkä hakeudu hämärille kujille pimeän aikaan.
Yleisesti ottaen turvallisuutta luo se, että NY kaduilla ja keskeisillä paikoilla on aina tuhansittain muita turisteja ja asukkaita. Se kaupunki ei nuku koskaan.
Metroa välttelisin nykyään hieman, linjasta riippuen, koska levottomuus siellä metrotunneleissa paheni koronavuosina. Nyt ehkä sekin jo vähän rauhoittunut.
NY on aina elämää, kellonajasta viis. Se on ihanan tunnelmallinen omine vikoineen.
LA oli karu, kolkko ja likainen, mutta aurinkoa ja rantaahan sieltä löytyi. Eikä siellä voi mennä jalkapatikalla.
New Yorkiin menisin, se on hieno kaupunki vierailla.
Pysyt vain poissa pahimmista lähiöistä, siellä joutuu ongelmiin, mutta mitäpä niissä muutenkaan tekisi.
Poliiseja on keskustassa joka paikassa, niin ei tarvi pelätä, vaikka keskuspuistossa jne. onkin paljon huumekauppaa ja sekon oloisia kodittomia siellä sun täällä.
Ne ovat erilaisia paikkoja. Itärannikolla, jossa New York on, eletään vähän eri tavalla kuin rennommassa Kaliforniassa. Tämän näkee ihan ihmisten pukeutumisessakin, idässä pukeudutaan paljon muodollisemmin.
Itse tykkään ehdottomasti enemmän Kaliforniasta, mutta ehkä ehdottaisin ensimmäiseksi tutustumisen aloittamista New Yorkiin. Kaliforniaan lennettiin ennen suoralla lennolla Helsingistä myös San Franciscoon, joka myös tutustumisen arvoinen kaupunki.
Nykkiin on hyvät ja suht lyhyet lennot Finnairilla, niillä on hyvä aloittaa maahan perehtyminen. Nimenomaan kannattaa aloittaa suoralla lennolla. Jos sinulla on jatkolento Yhdysvaltojen sisällä, joudut ottamaan laukun ulos ruumasta ja tekemään uudet lähtöselvityskuviot jatkolennolle. Onnistuu toki sekin, mutta helpompi aloittaa suoralla lennolla, niin ei tarvitse kuin kertaalleen hoitaa muodollisuudet.
Niin ja piti vielä sanoa, että kohteissa on hieman eri makuun tekemistä; itse näkisin, että turistimenot LA on keskittynyt näihin erilaisiin attractioneihin, kuten Hollywood studiot, Disneyland ym., ja NY sitten taas tunnelmalliset teatterimusikaalit, street food, museot, central park ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kuten sanottua, nämä on jenkeissä molemmat, ja omat lieveilmiönsä siellä on, joten sinne matkustavana ne on hyväksyttävä.
Itse olen kokenut NY aina hyvin turvalliseksi, joskin pidän silmät ja korvat auki, enkä hakeudu hämärille kujille pimeän aikaan.
Yleisesti ottaen turvallisuutta luo se, että NY kaduilla ja keskeisillä paikoilla on aina tuhansittain muita turisteja ja asukkaita. Se kaupunki ei nuku koskaan.
Metroa välttelisin nykyään hieman, linjasta riippuen, koska levottomuus siellä metrotunneleissa paheni koronavuosina. Nyt ehkä sekin jo vähän rauhoittunut.NY on aina elämää, kellonajasta viis. Se on ihanan tunnelmallinen omine vikoineen.
LA oli karu, kolkko ja likainen, mutta aurinkoa ja rantaahan sieltä löytyi. Eikä siellä voi mennä jalkapatikalla.
No höps, turvallisia paikkoja ovat mutta toki järkeä pitää käyttää.
Ja olen viettänyt toista viikkoa Los Angelesissa ilman autoa ja oikein hyvin olen pärjännyt. Ehkä sulla on vähän vanhentuneet tiedot, jonain vuonna varmaan on ollutkin kaupunki jossa ei pärjää ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Pysyt vain poissa pahimmista lähiöistä, siellä joutuu ongelmiin, mutta mitäpä niissä muutenkaan tekisi.
Poliiseja on keskustassa joka paikassa, niin ei tarvi pelätä, vaikka keskuspuistossa jne. onkin paljon huumekauppaa ja sekon oloisia kodittomia siellä sun täällä.
Jenkeissä tosiaan on kodittomia kadulla, mutta niitä ei mitenkään tarvitse pelätä. Ovat ihan harmittomia tapauksia. Jos eivät ole, niin poliisi poistaa heidät kyllä kadulta. Mutta tämä oli alkuun minustakin vähän säikäyttävä juttu, ja sen jälkeen säälittävä juttu. Siis joku kehitysvammaisen oloinen kaveri kakat housussa jossain notkumassa, onhan se surullista.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat erilaisia paikkoja. Itärannikolla, jossa New York on, eletään vähän eri tavalla kuin rennommassa Kaliforniassa. Tämän näkee ihan ihmisten pukeutumisessakin, idässä pukeudutaan paljon muodollisemmin.
Itse tykkään ehdottomasti enemmän Kaliforniasta, mutta ehkä ehdottaisin ensimmäiseksi tutustumisen aloittamista New Yorkiin. Kaliforniaan lennettiin ennen suoralla lennolla Helsingistä myös San Franciscoon, joka myös tutustumisen arvoinen kaupunki.
Nykkiin on hyvät ja suht lyhyet lennot Finnairilla, niillä on hyvä aloittaa maahan perehtyminen. Nimenomaan kannattaa aloittaa suoralla lennolla. Jos sinulla on jatkolento Yhdysvaltojen sisällä, joudut ottamaan laukun ulos ruumasta ja tekemään uudet lähtöselvityskuviot jatkolennolle. Onnistuu toki sekin, mutta helpompi aloittaa suoralla lennolla, niin ei tarvitse kuin kertaalleen hoitaa muodollisuudet.
Siksi juuri nämä kohteet mietinnässä, kun Finnairilla haluttaisiin ehdottomasti mennä ja olisi mahdollisuudet juuri suoriin lentoihin.
New York on aina hyvä vaihtoehto. Kannattaa kuitenkin muistaa, että siellä sääolot vastaa enemmän Suomea, LA taas on ilmastoltaan niin Kaliforniaa.
New York edustaa ehkä enemmän sitä, mitä tässä nyt haet. Tekemistä ja näkemistä löytyy erittäin monipuolisesti.
Pidä huoli että on tuoreet rokotteet, muuten ei pääse jenkkeihin matkustamaan.
Amerikka on turvallisempi kuin suomi. Tiettyjä huudeja pitää vältellä. Hyvä paikka visiteerata kunhan on koronarokotukset juuri ottenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä tosiaan on kodittomia kadulla, mutta niitä ei mitenkään tarvitse pelätä. Ovat ihan harmittomia tapauksia. Jos eivät ole, niin poliisi poistaa heidät kyllä kadulta. Mutta tämä oli alkuun minustakin vähän säikäyttävä juttu, ja sen jälkeen säälittävä juttu. Siis joku kehitysvammaisen oloinen kaveri kakat housussa jossain notkumassa, onhan se surullista.
Suurin osa niistä on ihan tavallisia ihmisiä esim. miehiä jotka on menettänyt vaan kaiken avioerossa.
New York on eeittäin kallis paikka nylyään.
Vierailija kirjoitti:
New York on eeittäin kallis paikka nylyään.
Niin taitaa ollakin. Suomalaiselle on kaikkialla kallista.
Vierailija kirjoitti:
Amerikka on turvallisempi kuin suomi. Tiettyjä huudeja pitää vältellä. Hyvä paikka visiteerata kunhan on koronarokotukset juuri ottenut.
Rokotehullulla viinapullo auennut.
NY ehdottomasti..!
LA on ihan kammottava nykyään, eikä kävellen voi kuljeskella fiilistelemässä.