Miksi jotkut kuvittelevat, että lihavat vaan lihoo koko ajan?
Itse olen ollut teinivuosista asti ylipainoinen, kotona opetettiin ahmimaan maha ähkyyn joka aterialla. Omilleen muutettuani en ole kuitenkaan lihonut kymmeneen vuoteen, vaan paino on pysynyt samassa, koska lihominen loppui opittuani syömään siten, että en liho tai laihdu. Kuulen töissä ja tutuilta jatkuvasti kommentteja, että et kyllä ole tuolla ruualla lihonut, salaat jotain, jos näkevät syömisiäni. Kyllähän normaalipainoinenkin pysyy samassa painossa, miksi ei lihava? Miksi ylipainoisen odotetaan jatkavan hamaan loppuun asti ylipainoon johtaneella ruokavaliolla tai laihduttaa eri dieetillä? Eikö käy mielessä, että lihavakin voi saavuttaa pisteen, että alkaa syömään normaalisti, mutta paino ei muutu?
Kommentit (3)
En tiedä. En ole koskaan ajatellut asiaa. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin en pohdi muiden ihmisten painoa. En lihavien enkä laihojen. Kuuluu minulle harvinaisen vähän ja kiinnostaa vielä vähemmän.
Kerro sinä miksi ihmiset haluavat puhua painostaan muiden ihmisten kanssa?
Koska ihmisillä ei ole ymmärrystä tämän asian suhteen. Olen ollut ikäni normaalipainoinen, mutta sairastuttuani lihoin. Kun sairaus saatiin tasapainoon, en ole enää lihonut, mutta jäin suunnilleen siihen painoon, jossa silloin olin. Pudotan nyt painoa pikkuhiljaa kohti normaalia, mutta vaikeaa se on näin nelissäkymmenissä.
No esim jotkut lääkkeet lihottaa eikä se lopu ennenkuin lopettaa ne lääkkeet.