Onko haittaa, jos ei anna lapsen käteen ollenkaan kännykkää tai pädiä ennen kouluikää?
Eli että lapsi ei saa ollenkaan niillä pelata. Telkkarista saa kyllä katsoa piirrettyjä, mutta älylaitteita ei saa käyttää. Lapset on nopeita oppimaan, niin koulua edeltävänä kesänä pystyy kyllä helposti opettamaan kännykän käytön.
Kommentit (34)
17, niin?? Osaa meidänkin lapset soittaa hätänumeroon kännykällä ja lankapuhelimella, miksi ei osaisi ? Vaikka ei omia kännyköitä olekaan.
Aika sairasta, jos joku tosissaan kuvittelee, että alle kouluikäinen lapsi tarvitsee älylaitetta niin paljon, että sen puutteesta olisi jotain haittaa. Älylaitteita kuitenkin ollut laajemmin käytössä vasta kymmenkunta vuotta. Meinaatteko, että ennen sitä ihmiset olivat jotenkin huonompia?
Suomalaisten älylaitekiima tuntuu oudolta. Me asutaan muualla ja täällä on yleistä että älykännykkä hankitaan yläasteella, kaikki ei saa vielä silloinkaan. Taaperot ja pikkukoululaiset ei todellakaan selaa padilta mitä sattuu tuntikausia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin me teimme. Hyötyä on. Moni opettajakin koulussa kehaisi, että huomaa ettei ole ollut liikaa kännykkää ym. Kyllä niitä käännyn haittoja alkaa isompana kun näkymään. Voin vain kuvitella niiden laatua ja määrää, jos olisivat jo pienenä saaneet.
Sellainen mielikuvitussatu sittem.
Olet sitten itse sokea niille haitoille, joita on tullut. Et taida edes pitää niitä haittoina, koska et muustakaan tiedä ja arvomaailmasi on sen mukainen.
Sen huomaa kyllä nuorista mikä ongelma se kännykkä on, kesäduuniin vaikea löytää nuorta, jonka käteen se kännykkä ei ole liimaantunut.
Mitenköhän me ennen 2010-lukua syntyneet olemme selvinneet lapsuutemme, kun ei ollut älylaitteita? :D
Minusta on jotenkin järkyttävää, että taaperolle laitetaan tabletti tai puhelin käteen auton takapenkille turvaistuimeen, koska muuten tulee lyhyenkin matkan aikana tylsää ja alkaa huutaa. Tai kun vanhemmat juttelevat keskenään, niin taaperolle annetaan tabletti, ettei tylsisty ja häiritse.
Milloin ihan tavallisista värityskirjoista ja kynistä tai kirjoista luovuttiin? Ei ihme, että lapsista tulee koko ajan levottomampia, kun koko elämä keskittyy ruudun katsomiseen eikä pystytä elämään ilman edes muutaman kilometrin automatkaa tai ruokailemaankaan.
Hätäpuhelun voi soittaa myös älyttömällä kännykällä.
Saksassa myös lapset saa kännykän vasta viidennelle (sikäläinen yläkoulu) mennessä. Helppoa kun ei voi perustella että kavereillakin on kännyt, saavat olla rauhassa lapsia. Kaverien kanssa leikkiminen, ulkoilu, lautapelit kehittää monipuolisemmin kuin pelkkä pienen näytön swaippailu dopamiinin perässä.
Onko ap teiniäiti vai mistä moinen kysymys tuli mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Ruutuaika lisää nepeyongelmia. Siitä on tutkimuksia. Alle 5 v ei suositella ruutuaikaa ollenkaan
Ei kaikki nepsyongelmaiset kuitenkaan ole siksi nepsyjä, että ovat saaneet älylaitteen käyttöönsä nuorina. Meidän lapsi ei saanut älylaitetta käteensä ennen kuin sen elokuun alussa kun aloitti koulun. Hyvin ehti oppia käytön alle kahdessa viikossa. Ja sai silti nepsydiagnoosin kolmannella luokalla. Ei jää todellakaan jälkeen käytön oppimisessa, vaikkei ennen kouluikää puhelinta saa. Ja viime vuosina olen monesti törmännyt siihen, että puhelinta ei enää anneta edes alaluokkalaisille vaan sen sijaan heille ostetaan älykellot, joilla voi soittaa tiettyihin numeroihin ja joihin voi soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruutuaika lisää nepeyongelmia. Siitä on tutkimuksia. Alle 5 v ei suositella ruutuaikaa ollenkaan
Ei kaikki nepsyongelmaiset kuitenkaan ole siksi nepsyjä, että ovat saaneet älylaitteen käyttöönsä nuorina. Meidän lapsi ei saanut älylaitetta käteensä ennen kuin sen elokuun alussa kun aloitti koulun. Hyvin ehti oppia käytön alle kahdessa viikossa. Ja sai silti nepsydiagnoosin kolmannella luokalla. Ei jää todellakaan jälkeen käytön oppimisessa, vaikkei ennen kouluikää puhelinta saa. Ja viime vuosina olen monesti törmännyt siihen, että puhelinta ei enää anneta edes alaluokkalaisille vaan sen sijaan heille ostetaan älykellot, joilla voi soittaa tiettyihin numeroihin ja joihin voi soittaa.
Mutta sai kuitenkin jo ekalla älykännykän? Ja kolmannella nepsy-diagnoosi?
Mä olen 16 ja mulla ei vieläkään ole älypuhelinta. Olisin saanut kummeilta rippilahjaksi sellaisen, mutta sanoin etten halua.
Ei ollut satu.