Voiko ostaa kaksi erillistä junalippua, jos tulee matka siten halvemmaksi?
Sanotaan vaikka, että matkustaisi Helsingistä Turkuun ja matkan hinta 20 euroa. Juna pysähtyy Toijalassa. Jos ostaisi lipun erikseen Helsingistä Toijalaan ja Toijalasta Turkuun, voisi säästää viitisen euroa. Suora yhteys eli junaa ei tarvitsisi vaihtaa. Saisiko näin tehdä? Mietin vain, jos sama konduktööri tarkistaisi liput niin voisi ihmetellä, kun en jäänytkään Toijalassa pois? Lippu kuitenkin olisi sinnekin eli en liputta matkustaisi.
Yllä oleva siis vain esimerkki ja hinnankin keksin vain hatusta.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Olen minä noin tehnyt Jyväskylä-Tampere-Helsinki-välillä, eikä siitä ole mitään sanomista tullut.
Mitä olet tehnyt lipuntarkastustilanteessa? Oletko näyttänyt kummankin lipun heti vai erikseen vasta, kun olet ohittanut toisen aseman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minä noin tehnyt Jyväskylä-Tampere-Helsinki-välillä, eikä siitä ole mitään sanomista tullut.
Mitä olet tehnyt lipuntarkastustilanteessa? Oletko näyttänyt kummankin lipun heti vai erikseen vasta, kun olet ohittanut toisen aseman?
Muistelisin, että näytin kummatkin liput kerralla. Jokunen vuosi sitten oli paljon näitä viitosen pätkiä ja juuri silloin ostin kaksi viitosen lippua (Jy-Tmp ja Tmp-Hki) ja näin tuli halvemmaksi kuin Jy-Hki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin, että näytin kummatkin liput kerralla. Jokunen vuosi sitten oli paljon näitä viitosen pätkiä ja juuri silloin ostin kaksi viitosen lippua (Jy-Tmp ja Tmp-Hki) ja näin tuli halvemmaksi kuin Jy-Hki.
Ja oli siis suora yhteys eli sinun ei tarvinut vaihtaa junaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oli siis suora yhteys eli sinun ei tarvinut vaihtaa junaa?
Kyllä ja jollain kerralla sain varattua ihan saman paikankin kummallekin osuudelle, ettei tarvinut nostaa ahteria koko matkalla. :)
Ei kai se sille kondyktöörille kuulu kuin sen verran, että sulla on matkustuusoikeus kyseiselle välille. Siis jos saat matkustaa yhdellä lipulla Kokkolasta Seinäjoelle ja toisella lipulla Seinäjoelta Tampereelle ja kummatkin tarkastutat (ensimmäisen Kokkolasta lähdön jälkeen ja toisen Seinäjoelta lähdön jälkeen), niin kaikki pitäisi olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessaan piiloon siksi aikaa.
No joo. Mitä välii konnarille tuolla seikalla, kunhan sulla lippu on.
Voi toki olla, ettei tule kysymäänkään toista kertaa, ei ne konnarit ihan tarkkaan ulkoa matkustajien lippuja muista... jos juna on yhtään täydempi... Ja jos kysyy, niin sullahan on se lippu Toijalasta eteenpäinkin.
Sinänsä pääseehän Helsingistä Turun Kupittaallekin... Onko se sitten vielä halvempi... vai onko tarkoitus matkustaa Turusta laivalla Ruotsin suuntaan ja Kupittaalta on liian pitkä ja hankala matka laivalle?
Miten niin "saisiko näin tehdä"? Tietenkin niin saa tehdä. Sinulla on voimassa oleva matkalippu koko matkalle, tai tässä tapauksessa kahdelle matkalle, joista toinen alkaa siitä mihin toinen loppuu. Miksi konnari siitä mitään sanoisi? Kannattaa näyttää molemmat liput heti ensimmäisen matkan alussa, ettei konnari ala sinulta kyselemään mitään ensimmäisen määränpään tultua täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "saisiko näin tehdä"? Tietenkin niin saa tehdä. Sinulla on voimassa oleva matkalippu koko matkalle, tai tässä tapauksessa kahdelle matkalle, joista toinen alkaa siitä mihin toinen loppuu. Miksi konnari siitä mitään sanoisi? Kannattaa näyttää molemmat liput heti ensimmäisen matkan alussa, ettei konnari ala sinulta kyselemään mitään ensimmäisen määränpään tultua täyteen.
Kumma juttu tosiaan, että voi säästää, jos ostaa kaksi erillistä matkaa. Luulin, ettei junalipuissa pysty enää kikkailemaan, kun muutenkin laskivat hintoja.
Toijalassa vaihdetaan junaa. Turku Helsinki juna ei mene Toijalan kautta. Nyt on ratatemontti, joten on Kupittaa Helsinki tai turku Tampere linjat olemassa.
Miksei saisi. Ostan itsekin välillä noin ja lisäksi teen joskus osan matkasta onnibussilla,jos se tulee halvemmaksi niin:)
Jos on matkalle voimassa olevat liput, niin mitä se konnari siitä ihmettelisi.
Monesti olen ostanut halpalipun esim välille oulu hki, ja sitten mennyt kyytiin vasta seinäjoelta. Ei ole ketään kiinnostellut
Saa. Nykyään, ainakin jos on mobiililippu, se aktivoituu vasta, kun juna lähtee liikkeelle. Konnari ei siis voi lukea matkan jälkimmäistä lippua ennen kuin on kulkettu sen aseman ohi, josta alaken lippu on voimassa.