Kuinka nopeasti on mahdollista päästä 30 000 euron veloista eroon? Miten itse tekisit? Säästösuunnitelma ja tuplatyöt?
Harmittaa, että tuli otettua niin paljon kulutusluottoja vaikean elämäntilanteen aikana. En yhtään välittänyt enkä nähnyt itselläni edes tulevaisuutta. Nousin kuitenkin ja olen todella onnellinen, että selvisin siitä ajasta vaikka se toivottamalta tuntui masennuksen kourissa.
Nyt sitten on korjausliikkeiden aika. Yksi niistä on talouden hoito. Luottotiedot ovat kunnossa eikä perinnässä ole laskuja.
Palkka on aika kehno, jää vaihtelevasti 1900-2200€ käteen (riippuen lisistä). Minulla menee pelkästään kuluihin n. 1450€ kuluihin. Se sisältää kaikki laskut, niin lainan lyhennykset kuin vuokrat yms.
Lainojen lyhennykseen menee 580€ kuukaudessa. Jäätävät korot niissä on.
Mistähän lähtisin liikenteeseen. Haluan kahdessa vuodessa eroon noista. Ajattelin, että tekisin kahta työtä. Toisen työn palkka mensi kokonaan näiden lainojen hoitoihin. Ajattelin tehdä niin, että maksan aina yhden lainan kerrallaan pois eli säästän kuukausittain rahaa, jotta voin maksaa jonain päivänä kokonaan pois. Pienemmät ehkä ensin ja sitten isommat.
Miltä kuulostaa? Miten itse olet selvinnyt veloista?
Kommentit (60)
Ensin maksat ne lainat pois, missä on kovimmat ja suurimmat korot rahallisesti sinulle. Viimeisenä maksat pois ne pieni korkoisemmat lainat.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa jotenkin maanis-depressiiviseltä, maanisessa vaiheessa. Nyt heti kerralla kaikki kuntoon.
Hah. No en minä omasta mielestäni maaninen ole. Eikä mitään heti kerralla kaikki kuntoon vaan parhaani mukaan tässä yritän saada asiani hoidettua. Katsotaan mihin kykenen mutta rauhallisin mielin olen ja määrätietoinen vain.
Minulla johti oikeastaan tähän kaikkeen tilanteeseen todella huono suhde, jossa sain osakseni väkivaltaa valitettavasti. Siinä tuli sitten lihottua, juotua alkoholia runsaasti sekä vähät välitin taloudesta, itsestäni tai mistään. Se on paha juttu kun joutuu tuollaiseen traumakierteeseen.
Nyt olen onnellinen kun olen itsekseni. On töitä ja asiat tasapainoisemmin. Korkki on kokonaan kiinni, ruokavalio todella tärkeä osa omaa hyvinvointia ja tämä taloudenhoito tulee tässä hyvin mukana.
EI tässä nyt oikein mitään ihmeellistä ole vaan elän elämääni nyt itselleni parhaani mukaan. Outoa, että tuokin täytyy diagnostiseen lokeroon laittaa. Se on kyllä totta, että nyt voin paremmin kuin vuosiin.
-ap
Jos sinulla on laina, josta maksua 50€/ kk korkoa ja toinen laina josta maksat 90€/kuussa korkoa, niin on aivan selvää, että maksat sen 90€/kk korkojen lainan ensin.
Ongelmasi ei ole lainat, vaan korot. Jotka ovat suoria menoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen maksanut asuntolainaa pois jo 200 000 euroa ja ihan loppusuoralla ollaan. Eiköhän aapeekin pysty, kyse kuitenkin vain seitsemäsosasta siitä mitä minulla oli lainaa.
Ymmärsin, että ap:lla on lisäksi asuntolaina (tai jotain muuta lainaa). Maksapas itse asuntolainan lisäksi kulutusluottoja, ei olekaan enää niin helppoa. Mutta palkitsevaa se on.
Aina kannattaa miettiä kumpi on itselle parempi tapa
Maksaa ensin/eniten pois velkaa, jossa on isoin korko
Maksaa pois euromääräisesti pieniä velkoja, jolloin tulee onnistumisen kokemuksia ja asia tuntuu etenevän.
Toki aina kannattaa katsoa, että saisiko kalliimpia lainoja yhdistettyä yhdeksi isommaksi lainaksi.
Minä pyrkisin sinun tapauksessa kuitenkin pitämään 3000e säästöjä. Sitten kun sinusta hyvä summa on kasassa, niin kaikki raha lainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa jotenkin maanis-depressiiviseltä, maanisessa vaiheessa. Nyt heti kerralla kaikki kuntoon.
Hah. No en minä omasta mielestäni maaninen ole. Eikä mitään heti kerralla kaikki kuntoon vaan parhaani mukaan tässä yritän saada asiani hoidettua. Katsotaan mihin kykenen mutta rauhallisin mielin olen ja määrätietoinen vain.
Minulla johti oikeastaan tähän kaikkeen tilanteeseen todella huono suhde, jossa sain osakseni väkivaltaa valitettavasti. Siinä tuli sitten lihottua, juotua alkoholia runsaasti sekä vähät välitin taloudesta, itsestäni tai mistään. Se on paha juttu kun joutuu tuollaiseen traumakierteeseen.
Nyt olen onnellinen kun olen itsekseni. On töitä ja asiat tasapainoisemmin. Korkki on kokonaan kiinni, ruokavalio todella tärkeä osa omaa hyvinvointia ja tämä taloudenhoito tulee tässä hyvin mukana.
EI tässä nyt oikein mitään ihmeellistä ole vaan elän elämääni nyt itselleni parhaani mukaan. Outoa, että tuokin täytyy diagnostiseen lokeroon laittaa. Se on kyllä totta, että nyt voin paremmin kuin vuosiin.
-ap
Kukaan täällä ei tiedä oikeasti mitä olet, joten älä välitä. Moni ihan oikeasti peilaa vaan omia kokemuksiaan, joko itsestään tai tuttavistaan ja sukulaisistaan.
Sillä ei ole mitään väliä miksi nyt olet velkatilanteessa, kunhan et nyt enää velkaannu lisää. Siihen toimii juomattimuus ja tietenkin se, että olet poistanut elämästäsi ne asiat, jotka sinut alkujaan velkaannutti.
Tämä on matematiikkaa ja nyt jos koskaan kannattaa ihan oikeasti laskea. Menot, tulot, korot ja ajat. Se ei ole missään kohtaa sattumaa, vaan kaikki on täysin laskettavissa. Paljonko voit tehdä tunteja, paljonko voit tienata, paljonko on korkosi, paljonko voit säästää mistäkin, paljonko voit pienentää menojasi. Mitkä ne pakolliset menot lopulta ovat jne.
Laske ne kaikki, jotta olet realistisesti kartalla missä mennään.
Sitten voit muokata noita realistiseksi toiminnaksi itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen maksanut asuntolainaa pois jo 200 000 euroa ja ihan loppusuoralla ollaan. Eiköhän aapeekin pysty, kyse kuitenkin vain seitsemäsosasta siitä mitä minulla oli lainaa.
Ymmärsin, että ap:lla on lisäksi asuntolaina (tai jotain muuta lainaa). Maksapas itse asuntolainan lisäksi kulutusluottoja, ei olekaan enää niin helppoa. Mutta palkitsevaa se on.
Aloituksessa hän puhuu lainamaksusta ja vuokrasta.
Joten ilman muuta, jos sen vuokran saa pienemmäksi, se auttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on laina, josta maksua 50€/ kk korkoa ja toinen laina josta maksat 90€/kuussa korkoa, niin on aivan selvää, että maksat sen 90€/kk korkojen lainan ensin.
Ongelmasi ei ole lainat, vaan korot. Jotka ovat suoria menoja.
🤦🤦🤦
Mikä on ihmisen äo jos luulee absoluuttisen koron olevan merkityksellinen?
Vain todellinen vuosikorko merkitsee, ei euromäärä. On ihan eri asia maksaa 50e korkoja 100 euron lainasta kuin 90e korkoja tonnista. Vain täydellinen imbesilli maksaisi tuon tonnin lainan ensin.
Vierailija kirjoitti:
... Ensin maksan kaksi pienempää velkaa pois (3000€ x 2) ja sitten kenties osamaksut (600€) ja tämän jälkeen alan säästämään isompiin lainoihin, joita on kaksi. ....
-ap
Velkaa ovat nuo osamaksutkin. Jos aloitat niistä, niin maksat ne kuukaudessa ja heti jää useita kymppejä enemmän käteen /kk. Ja nämä kympit saman tien seuraavaksi poismaksettavaan lainaan.
Ja niille, jotka kehottavat maksamaan ensiksi lainan, missä on kalleimmat korot: kun on "velkaa velan päällä", niin joka lainassa on maksuerä / kk. Tilanne vie helposti kuukausittaisen maksuvaran tiukaksi ja siksi lainojen määrän vähentäminen on monesti tärkeintä.
Suosittelen kyllä kirjaamaan kaikkien lainojen korot, maksut ja ehdot ylös ja sen jälkeen etsimään yhdistelylainaa, joko omasta pankista tai muualta. Se helpottaisi rahallisesti jos saisi uuden lainan pienemmällä korolla, mutta helpottaisi myös takaisinmaksua, kun maksuja olisi vain se yksi.
No et tuhlaa mihinkään ja silta jää 400€ kk säästöön tai käyttöön niin pistät sen sivuun se on äkkiä 400 € kertaa vaikka 6 kuukautta sitten kipaiset lyhentään sitä lainaa sillä.Alat säästää ja lyhentää. 400 +400 on 800.....+ 400 on 1200€ ....kun kerralla lyhentää se tuntuu jo siltä että summa pienenee.
Jos tosiaan on samaan aikaan monta lainaa kannattaa yhdistää ne yhdeksi sopimalla.
Matematiikkaa kirjoitti:
No et tuhlaa mihinkään ja silta jää 400€ kk säästöön tai käyttöön niin pistät sen sivuun se on äkkiä 400 € kertaa vaikka 6 kuukautta sitten kipaiset lyhentään sitä lainaa sillä.Alat säästää ja lyhentää. 400 +400 on 800.....+ 400 on 1200€ ....kun kerralla lyhentää se tuntuu jo siltä että summa pienenee.
Tuo on jo käytä läpi tässä ketjussa. Ei mitään järkeä tuossa tilanteessa säästää yhtään mitään, vaan kaikki liikenevät eurot lainanmaksuun heti ja nyt.
Mikä järki maksaa korkoa ja palvelumaksuja ylimääräisiltä kuukausilta ja makuuttaa rahoja tilillä?
Mulla oli viimeksi asuntolainaa 35t€ ja sain maksettua sen 5 vuodessa pois. Suuria tuloja ei ole (jos ap voi maksaa melkein saman verran + korot kahdessa vuodessa) mutta silti onnistuin.
Joka kuukausi maksoin ylimääräistä lainanlyhennystä noin 500-700e kuukaudesta riippuen ja noin 100 e säästöön tulevia kuluja (esim vakuutukset, autonhuolto yms) varten.
Oma vinkkini on samansuuntainen kuin aiemmat: maksa lainoja pois koko ajan ja laita jonninverran säästöön joka kuukausi. Silloin lainat lyhenevät ja saat kasvatettua säästöjäsi pahan päivän (tai kampaajan) varalle. Mä kyllä jättäisin kampaajan pois ja käyttäisin ne rahat muuten.
Jos sulla on useampi lainoja voit ns priorisoida niitä korkeampikorkoisia ja näin lyhentää niitä tehokkaammin. Toinen vaihtoehto on tietysti koittaa vaihtaa kalliimpia lainoja edullisempiin jonkun lainanvälittäjän tai kilpailutuspalvelun avulla. Veloista eroon pääseminen voi monelle olla pitkä ja kivinen tie, ei sitä kannata liikaa stressata ellei talous oikeasti ole todella ylikuormittunut.
Jos haluat nopeasti veloistasi eroon niin maksa ne kerralla pois. Minäkin tein niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Kyllä minä pystyn, siitä ei ole kyse vaan toivon, että pystyisin nopeasti hoitamaan nämä pois. Kaksi vuotta olen antanut itselleni aikaa tähän. Tässä täytyy suunnitella ja laskea.
Välillä sitten täytyy kyllä käyttää rahaa vapaa-aikaankin, harrastuksiin, kampaajaan jne. Tähän ajattelin myös erikseen tehdä säästötilin, johon laitan 30-50€/kk.
Lainojen maksuun säästötili, johon sitten menee kaikki "ylimääräinen", sen näkee sitten mitä se kuukausitasolla on kun tulot vakiintuvat.
Minulla on aikalailla sama tilanne kuin sinulla ap, myös 30k laina, ja ruokaan menee myös tuo 200 euroa vain. Ostan punalappuja.
Kampaajan tarjoushinnalla olisi päässyt vasta ensikuussa, joten menin maksuttomaan hiustenleikkuuseen yksityiseen kampaamokouluun, niitä on aika. monia. Sävytän hiukset itse.
Lisäksi ostin hierontapaketin, ns kesätarjouksen jonka sai hyvään hintaan, muita hankintoja olen tehnyt FBn ostaa-ja myy ryhmistä omalta alueelta.
Onko sinulla mitään myytävää? Jos voisit järkeistää sisutusta, saat esim Arabian tms. astioita ja designer, vintage huonekaluja myymällä 200-500-1000 euroa! Ainakin olen itse saanut.
Paljonkohan ap on jo maksanut tässä vajaassa kolmessa kuukaudessa?
Tee töitä enemmän. Mäkin teen 60h viikossa ja velat lyhentyneet tänä vuonna jo 20 000€. Kohta velaton.
Eikö lainanhoitoon mene enemmän, korkojen takia?