Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti on mahdollista päästä 30 000 euron veloista eroon? Miten itse tekisit? Säästösuunnitelma ja tuplatyöt?

Vierailija
04.04.2023 |

Harmittaa, että tuli otettua niin paljon kulutusluottoja vaikean elämäntilanteen aikana. En yhtään välittänyt enkä nähnyt itselläni edes tulevaisuutta. Nousin kuitenkin ja olen todella onnellinen, että selvisin siitä ajasta vaikka se toivottamalta tuntui masennuksen kourissa.
Nyt sitten on korjausliikkeiden aika. Yksi niistä on talouden hoito. Luottotiedot ovat kunnossa eikä perinnässä ole laskuja.

Palkka on aika kehno, jää vaihtelevasti 1900-2200€ käteen (riippuen lisistä). Minulla menee pelkästään kuluihin n. 1450€ kuluihin. Se sisältää kaikki laskut, niin lainan lyhennykset kuin vuokrat yms.
Lainojen lyhennykseen menee 580€ kuukaudessa. Jäätävät korot niissä on.

Mistähän lähtisin liikenteeseen. Haluan kahdessa vuodessa eroon noista. Ajattelin, että tekisin kahta työtä. Toisen työn palkka mensi kokonaan näiden lainojen hoitoihin. Ajattelin tehdä niin, että maksan aina yhden lainan kerrallaan pois eli säästän kuukausittain rahaa, jotta voin maksaa jonain päivänä kokonaan pois. Pienemmät ehkä ensin ja sitten isommat.

Miltä kuulostaa? Miten itse olet selvinnyt veloista?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin niin että kulutus minimiin, aloittaisin maksamisen korkeimmasta korosta, jos mahdollista niin pyytäisin jopa sukulaisilta lainaa jos oikeasti korkea korko ja sitten maksaisin sukulaisille takaisin. Ottaisin toisen työpaikan jos mahdollista.

Valmistaisin edullista ruokaa isoissa erissä, laatikot, kiusaukset jne ja pyrkisin säästämään kaikesta mahdollisesta.

Vierailija
2/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin niin että kulutus minimiin, aloittaisin maksamisen korkeimmasta korosta, jos mahdollista niin pyytäisin jopa sukulaisilta lainaa jos oikeasti korkea korko ja sitten maksaisin sukulaisille takaisin. Ottaisin toisen työpaikan jos mahdollista.

Valmistaisin edullista ruokaa isoissa erissä, laatikot, kiusaukset jne ja pyrkisin säästämään kaikesta mahdollisesta.

Valitettavasti en kyllä pysty keneltäkään lainaamaan enkä haluakaan ketään vaivata tällä asialla. Tämä on minun oma asia hoidettavaksi, jonka olen töpeksinyt. Velka on aivan turhan takia otettu. 

Toiseen työpaikkaan olen menossa. Teen vakityön ohella muita hommia. 

Ruoan suhteen minulla on tarkka budjetti. Haluan syödä terveellisesti, että jaksan ja voin hyvin, sekä että paino on laskusuuntainen. Ruokaan saa kulua 200€/kk ja sillä olen pärjännyt nyt hyvin. Lasken jokaisen euron kun menen kauppaan ja teen itselleni listat valmiiksi aina. 

Säästöön yritän saada niin paljon kun mahdollista. Tässä nyt kestää vielä hetki, että tulot vakiintuvat koska olen päässyt vähän aika sitten takaisin työelämään ja se on ollut kyllä todella ihanaa. 

Täytyy nyt vaan konkreettisesti saada niitä tuloja tässä ja tehdä sitä toista työtä, niin mahdollisuudet nopeaan velanmaksuun ovat olemassa. 

-ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maksanut asuntolainaa pois jo 200 000 euroa ja ihan loppusuoralla ollaan. Eiköhän aapeekin pysty, kyse kuitenkin vain seitsemäsosasta siitä mitä minulla oli lainaa.

Vierailija
4/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen maksanut asuntolainaa pois jo 200 000 euroa ja ihan loppusuoralla ollaan. Eiköhän aapeekin pysty, kyse kuitenkin vain seitsemäsosasta siitä mitä minulla oli lainaa.

Hienoa! 

Kyllä minä pystyn, siitä ei ole kyse vaan toivon, että pystyisin nopeasti hoitamaan nämä pois. Kaksi vuotta olen antanut itselleni aikaa tähän. Tässä täytyy suunnitella ja laskea. 

Välillä sitten täytyy kyllä käyttää rahaa vapaa-aikaankin, harrastuksiin, kampaajaan jne. Tähän ajattelin myös erikseen tehdä säästötilin, johon laitan 30-50€/kk. 

Lainojen maksuun säästötili, johon sitten menee kaikki "ylimääräinen", sen näkee sitten mitä se kuukausitasolla on kun tulot vakiintuvat. 

-ap 

Vierailija
5/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaikka Excel-taulukko, johon merkitset kuukausittaiset tulot, menot, säästöt ja lainanhoitokulut. Toki voi ruutuvihkoonkin kirjoittaa, mutta Exceliin on helppo tehdä korjaukset yms helpommin.

Olet jo hyvällä tiellä. Toinen työ on hyvä keino saada lisää rahaa. Mieti myös, voitko myydä turhaa tavaraa pois ja hankkia lisää käyttörahaa. Talousmenoissa voi säästää suunnittelemalla viikon ruokalistan ja ostamalla laputettuja tuotteita, itse leipomalla jne.

Vierailija
6/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Koska luottotietosi ovat kunnossa, niin oletko kysynyt pankin kulutusluottoa. Niissä korot ovat selvästi pienemmät kuin pikavipeissä. Maksaisit Pikavipit pois ja lyhentäisit pankin lainaa.

Vierailija
7/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortit saksien väliin ja nipsnaps. Kyse on kulutusluotosta jossa saa maksaa korkoa. Jos on jotain ylimääräistä jonka voit muuttaa rahaksi kuten auto myy pois. Kilpailuta puh liittymät ja vakuutukset. Selvää säästöä. Ruuassa on helppo säästää jos on tottunut huolettomasti ostamaan kaikkea. Tarkkaile kilohintoja ja osta terveellsitä ruokaa. Jätä valmiseinekset hyllyyn.

Vierailija
8/60 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnoista on nyt ylitarjontaa. Vaihda halvempaan jos löydät hyvän.

Vierailija
9/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hommattu toinen työ. Se kävikin nopeasti. 

Toivottavasti saan siitä edes hieman lisätuloja maksaakseni nopeammin noita kuluja pois. 

Myös säästötilit avattu lainan lyhennykselle sekä vapaa-ajan kulutukselle. Jo tällainen konkreettinen suunnitelma saa mieltä paremmaksi. 

-ap 

Vierailija
10/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu velkalumipalloon.

Maksat ensin pienimmän lainan pois, koroista viis.

Sitten siitä säästyneellä summalla siirrät seuraavaksi pienimpään velkaan.

Todella motivoivaa ja laskujen maksuun tulee ihan himo!

Vierailija
11/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suunnitelmani. Ensin maksan kaksi pienempää velkaa pois (3000€ x 2) ja sitten kenties osamaksut (600€) ja tämän jälkeen alan säästämään isompiin lainoihin, joita on kaksi. Nuo pienemmät lainat kun maksan pois niin kuukausitasolla menoerät vähenee noin 250€, jonka voin sitten laittaa säästöön näitä varten ja sen lisäksi lisätöillä tehdyt tulot menevät myös säästöön. 

Minulle tulee varmasti himo laskujen maksuun. Makselen niitä nytkin pois heti kun mahdollista ja maksaisin enemmänkin tietenkin jos rahaa olisi :D Helpottaa aina kun saa pois roikkumasta. 

-ap 

Vierailija
12/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen velkojen vyöryttämistä lumipallomenetelmällä pienimmästä velasta alkaen. Lasket maksimisumman, jonka pystyt laittamaan velkojen lyhennykseen joka kuukausi, ja oikeasti myös maksat sillä koko summalla lainoja. Muut velat vakio- tai minimilyhennyksellä, ja kaikki loput velkoihin varatusta summasta pienimmän lainan lyhennykseen. Se motivoi, kun velkojien lista lyhenee ja velkoja oikeasti tippuu sieltä pois. Eli aina, kun yksi velka on loppuun maksettu, alat lyhentää kaikella liikenevällä rahalla toiseksi pienintä velkaa. Tärkeintä on se, että velkoihin budjetoimasi raha ei koskaan pienene, vaikka velat vähenee.

Jos sinulla on aika samansuuruisia velkoja, aloita lyhennys siitä, jossa suurimmat kulut/vuosikorko, tai jos on joku, joka muusta syystä erityisesti ahdistaa/ärsyttää.

Vierailija
13/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suunnitelmani. Ensin maksan kaksi pienempää velkaa pois (3000€ x 2) ja sitten kenties osamaksut (600€) ja tämän jälkeen alan säästämään isompiin lainoihin, joita on kaksi. Nuo pienemmät lainat kun maksan pois niin kuukausitasolla menoerät vähenee noin 250€, jonka voin sitten laittaa säästöön näitä varten ja sen lisäksi lisätöillä tehdyt tulot menevät myös säästöön. 

Minulle tulee varmasti himo laskujen maksuun. Makselen niitä nytkin pois heti kun mahdollista ja maksaisin enemmänkin tietenkin jos rahaa olisi :D Helpottaa aina kun saa pois roikkumasta. 

-ap 

Älä laita ylimääräistä rahaa mihinkään säästöön, vaan lyhennä joka kuukausi extraa velkoja. Se pienentää korkomenojasi, eli savuna ilmaan haihtuvaa rahaa! Tarkoitus EI siis ole säästää rahaa tilille, jotta voisi maksaa yhtäkkiä kertasuorituksena velan loppuun. Vaan kaikki killingit heti velkoihin.

Vierailija
14/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen suurempia suunnitelmia kannattaa tsekata, voiko lainoja maksaa pois etukäteen. Se voi vaatia menetettyjen korkotulojen korvaamista velanantajalle.

Sinänsä samaa mieltä kuin muutkin, eli kulut alas, kunnes lainat on maksettu pois. Lopulta sitä pärjää tosi pienillä kuluilla (halpis puhelinliittymä, peruuttaa kaikki maksukanavat ja lehtitilaukset, kulkee töihin polkupyörällä tms. jos mahdollista, ajaa itse tukkansa, syö halpaa kotiruokaa yms. yms.).

Tsemppiä! Kyllä se siitä.

Vierailija
15/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap 

Älä laita ylimääräistä rahaa mihinkään säästöön, vaan lyhennä joka kuukausi extraa velkoja. Se pienentää korkomenojasi, eli savuna ilmaan haihtuvaa rahaa! Tarkoitus EI siis ole säästää rahaa tilille, jotta voisi maksaa yhtäkkiä kertasuorituksena velan loppuun. Vaan kaikki killingit heti velkoihin.

No joo, totta. Ehkä teen näin enkä laita säästötilille makaamaan näitä rahoja. Silloin myös velka tulee varmasti maksetuksi suunnitelmien mukaan. Ajattelin ensin, että jos säästän ja sitten alan maksamaan könttinä koko summan mutta varmaan noin on järkevämpi, maksaa heti. Heh, niin yksinkertainen asia enkä edes ajatellut tätä. 

No joo mutta tosiaan tuolla lumipalloefektillä tosiaan aion maksaa. 

-ap 

Vierailija
16/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, että "heräsit" järkkäämaan talouttasi kuntoon. Hyvä juttu myös, että luottotiedot ovat kunnossa. Siitä on hyvä ponnistaa. Itse tein pari vuotta myös kahta työtä säästääkseni rahaa asuntoa varten. Toivotan jaksamista, että saat asiasi kuntoon!

Vierailija
17/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun joku sanoi jo, ei mitään järkeä säästää ja sitten maksaa kerralla, kun korot juoksevat koko ajan. Jokainen hetki jonka pidät säästötilillä rahaa maksaa sinulle isoimman koron verran. Eli jos rahaa on 1000e ja lainan korko 20%, maksat vuodessa 200e siitä tonnin säilömisestä tilillä. Ylimääräinen raha kannattaa laittaa isoimman (todellisen) koron lainaan välittömästi, ilman päivänkään viivettä, jos mahdollista.

Vierailija
18/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa on velallisten tukiryhmä.Voit pyytaa velkojalta velan(käytännössä koron/kulujen) osittaista anteeksiantoa.

Vierailija
19/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä suunnitelmia. Kannattaa toisen työn kanssa kuitenkin huolehtia hyvinvoinnistaan. Maltillisesti pitkää viikkoa voi tehdä (paljonko viikkotunteja meinaat tehdä yhteensä?) mutta jos kuukausikaupalla aikoo painaa tosi merkittävästi ylitöitä, esim. 70-tuntista viikkoa, se voi jo käydä terveyden päälle ja aiheuttaa ongelmia. Esim. väsyneenä tekee mieli herkutella ja saatat ostaa kaupasta kalliita ruokia, eikä riitä energiaa kokkailla kotona.

Vierailija
20/60 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Koska luottotietosi ovat kunnossa, niin oletko kysynyt pankin kulutusluottoa. Niissä korot ovat selvästi pienemmät kuin pikavipeissä. Maksaisit Pikavipit pois ja lyhentäisit pankin lainaa.

Ehdottomasti tämä! Kulutusluotoissa korot ovat epäinhimilliset.