Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko menkat olla niin runsaat että vuotaa kuiviin?

Vierailija
03.04.2023 |

Tietoa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antavat caprilon lääkettä vuotoihin. Tyrehdyttää.

Mutta taustat pitää tutkia jos on runsaat ja hyytymiä. Takana voi olla hyperplasia, joka hoitamattomana aiheuttaa syövän.

Vierailija
22/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Taju voi mennä. Ensiapuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön caprilonia runsaisiin menkkoihin. Kuukuppiin vuotaa yhteensä yleensä 800ml. Hormonikierukka vähensi vuotoa, mutta edelleen on runsaat.

Vierailija
24/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometriosi

Vierailija
25/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, tai sitten on jo oikeasti kysymys muusta emättimen verenvuodosta kuin kuukautisista.

Vierailija
26/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei sitä niin paljon tule, vaikka tuntuukin. Jos kuiviin meinaa vuotaa niin on valtimo auki.

Mulla ainakin tulee tosi paljon. Et taida tietää runsaista menkoista?!

Käy tk:ssa otattamassa hb, jos alhainen, sitten gynelle.

TK lääkäriltäkin saa apua. Voivat tehdä pipellan ja saa caprilonia ja lähetteen keskussairaalan naistentautien polille (= kunnan gynegologinen palvelupiste). Ei sitä kaikilla ole yksityis lääkäriin varaa. 

Sitten kun olet naistentauti poliklinikan asiakas saat soittaa sinne jos lusäongelmia tulee ja pääset siellä gynelle. Eikä maksa niinkuin yksityisellä maksaa.

Vierailija
27/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleihin runsaisiin menkkoihin ei voi kuolla.

Mutta kyllä sitä voi kuolla aktiiviseen kohtuperäiseen verenvuotoon.

Ensin aiheutuu anemia jota yritetään korjata ruokavaliolla ja esim rautainfuusiolla.

Tämä ei kuitenkaan auta koska vuoto on niin runsasta. 

Lisänä yritetään erilaisia hormonihoitoja jotka sekottaa kropan toimintaa entisestään ja vuoto lisääntyy ja potilas heikkenee hemoglobiinin laskiessa koko ajan. 

Ferritiini on tässä vaiheessa ihan nollissa.

Lopulta potilaalle tehdään päivystyksellinen kohdunpoisto koska aktiivista verenvuotoa ei saada millään loppumaan ja potilas on todellisessa vaarassa menettää henkensä.

Gynekologiset vuodot on yksi suuri syy naisten kuolemiin. Suomessa näitä hoidetaan erittäin vähättelevällä asenteella. Kun kerrot Naistenklinikalla että kärsit runsaista kuukautisista, saat hyvällä onnella pääsyn tutkimuksiin, tosin hoitajan silmien pyörittelyn ja tuhahtelun saattelemana.

Mutta siis todellakin naiset ja tytöt erityisesti:

Todella runsaaseen kuukautisvuotoon VOI KUOLLA. Vaatikaa tutkimuksia ja hoitoa joka auttaa, ajoissa!

Vierailija
28/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön caprilonia runsaisiin menkkoihin. Kuukuppiin vuotaa yhteensä yleensä 800ml. Hormonikierukka vähensi vuotoa, mutta edelleen on runsaat.

Onko pipellalla tutkittu ettei ole kohdunrungon syöpä?

Vierailija
29/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jos on hemofilia niin ilman hoitoa voi vuotaa kuiviin ja niin kävikin tytöille kun menkat alkoivat. Nykyään siihen on onneksi hoitoja. Muuten en kyllä ole kuullut, että vuotaisi niin runsaasti kuukautisverta että kuolisi vuotoon.

Hemofilia on perinnöllinen tauti, joka esiintyy x-kromosomissa ja sairastuttaa poikia. Tytöt ovat taudinkantajia. 

Vierailija
30/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pipellalla tutkittu ettei ole kohdunrungon syöpä?

On tutkittu. Vaiva alkoi 4. lapsen syntymän jälkeen. Syön rautaa ja useamman rauta infuusion olen julkisella saanut. Kohdun poiston itse haluaisin, mutta olen vasta 31v, niin lääkkärit nihkeänä. 

Vierailija
31/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi esim munasarjatulehdus tehdä niin runsaan vuodon, että se on vaarallista.

Mutta verta tulee nenäverenvuodossa ja kuukautisissa vähän. Se vain näyttää hurjalta värinsä takia...

Vierailija
32/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaat menkat pidemmän päälle aiheuttaa kyllä pidemmän päälle anemian ja on sitten rapakunnossa.

rautakuurit sitten vatsakramppeineen ja pahoinvoinnit vielä päälle.

alahan mennä lekuriin

Vierailija
33/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi esim munasarjatulehdus tehdä niin runsaan vuodon, että se on vaarallista.

Mutta verta tulee nenäverenvuodossa ja kuukautisissa vähän. Se vain näyttää hurjalta värinsä takia...

Ne, jotka väittävät tätä, että se VAIN NÄYTTÄÄ paljolta eivät ole koskaan nähneet eivätkä kokeneet runsaita kuukautisia. Se ei ole mitään desiä tai paria, vaan kute joku sanoikin, niin kuukupillakin mitattuna liki litra. Ja jos se runsas vuoto jatkuu viikkokausia (kysehän ei enää ole kuukautisista siinä vaiheessa) niin siihen voi ihan oikeasti kuolla.

Minulla alkoivat runsaat kuukautiset toisen ja kolmannen lapsen syntymän jälkeen (siis kaksoset), oli kuitenkin alatiesynnytys ja jälkivuoto oli niukkaa, esimerkiksi sektion jälkeen vuosin pari litraa verta leikkauspöydällä ja jälkivuoto kesti pidempään. Mutta siis kuukautiset olivat sellaiset, että kun istuin vessanpöntöllä, niin kuului tasaista lirinää, kun se veri valui pönttöön, koko yön. Kyllä silloin mietin, että kuolenko nyt tähän, en ollut edes kotona, vaan muutaman sadan kilometrin päässä työmatkalla. Hb putosi johonkin alle 90, sitä ei mitattu päivittäin. Erona keskenmenon jälkeiseen runsaaseen vuotoon oli se, että se keskenmenon jälkeinen runsas vuoto kesti vain noin vuorokauden, kun taas kuukautisissa se kesti pahimmillaan 3-4 vrk- Ibuprofeeni ei vaikuttanut ollenkaan - tai jos vaikutti, niin en halua tietää, kuinka paljon olisin vuotanutkaan jos se ei olisi vaikuttanut...

Alhainen hemoglobiini lisää vuotoa, ilmeisesti hyytymistekijät ovat silloin myös vähissä? Itse olin tuossa vaiheessa myös aikuispainossani alimmillaan, 45kg, painoindeksi reilusti alle 20.

Eipä ne runsaat kuukautiset silti ketään terveydenhuollon puolella kiinnostaneet, ainoastaan kiinnosti se, ettei mulle voinutkaan laittaa kierukkaa, kun sektion tehnyt lääkäri oli ehdottomasti kieltänyt sen.

Vierailija
34/34 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta tarkistuttaa hemoglobiinin lisäksi ferritiini. Tyttären hemoglobiini oli ihan ok, mutta ferritiini vain 13.