Adoptoidut, millä tavoin muut ihmiset painostaa teitä olemaan tekemisissä biologisen suvun kanssa?
Ehkä kaikki adoptoidut tietää tilanteet, kun joku kysyy, että entäs ne sun "oikeat" vanhemmat, tarkoittaen biologisia. "Ai et tunne niitä tai et ole tekemisissä? Mikset? Eikö olisi hyvä tutustua niihin? Ne on kuitenkin sun sukulaisia!!"
Itseltänikin on näitä kyselty. Mutta sen lisäksi on puhuttu minusta biologisen vanhemman lapsena. On myös kutsuttu väärällä, siis biologisen vanhemman, sukunimellä ja puhuttu osana tätä biologisen vanhemman perhettä ja sukua.
Miten toimitte näissä tilanteissa?
Itse ainakin toisinaan korjaan, mutta eipä se tunnu kaikkien kohdalla hyödyttävän mitään.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Jaksan kovasti ihmetellä, missä peräkylässä asutte, jos siellä kaikki tuntevat toisensa, tietävät, kuka on adoptoitu ja mihin perheeseen ja kuka antanut hänet adoptoitavaksi... Ei hyvää päivää vaan!
Asuimmr peräkylässä nimeltä Helsinki ja osan lapsuuttani myös peräkylässä nimeltä Lontoo.
Kuten jo aiemmin sanoin, suinkaan kaikki ei tiedä asiasta. Mutta hyvin monet perheeni ja minut lapsuudesta asti tunteneet tietää.
On adoptoidun ihan oma asia haluaako olla tekemisissä biologisten sukulaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jaksan kovasti ihmetellä, missä peräkylässä asutte, jos siellä kaikki tuntevat toisensa, tietävät, kuka on adoptoitu ja mihin perheeseen ja kuka antanut hänet adoptoitavaksi... Ei hyvää päivää vaan!
Tervetuloa maalle, täällä tiedetään paitsi oman kylän asiat, myös naapurikylien. Täällä ei tunneta sellaisia asioita kuin uteliaisuus, juoruaminen ja yksityisyyden kunnioittamatta jättäminen, täällä ollaan vaan "yhteisöllisiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että olet kotimaan adoptoitu.
Miten ne muut ihmiset tietää että olet adoptoitu? Sehän ei näy päälle.
Mistä ne tietää keitä ne biosukulaisesi on?
Ei adoptio ole koskaan ollut mikään salaisuus. Ainakin kotipaikkakunnallani tuttavaperheissä se on ollut ihan yleisesti tiedossa. Ei toki kaikki tuttavani adoptiosta tiedäkään. Mutta sellaiset ketkä olen tuntenut kauan ja ketkä tuntee perheeni, usein tietää.
Biologisen vanhemman sukukin valitettavasti tietää adoptiosta ja itse tuo sitä aktiivisesti esille, mm. puhuu minusta heidän läheisensä lapsena.
MITEN ne kyläläiset voi tietää jopa sun biosuvun sukunimen?[/
Ihmiset maaseudulta tuntevat toisensa monen sukupolven ajalta.
Muutin synnyinseudulle ja täällä tuntuu kaikki tuntevan minut, xx-lapsena, xx-siskona, xx-koulun oppilaana jne.
Samoin kaupungissa, vanhoissa kaupungin osissa. Esim. Sipoo hyvä esimerkki tai Pispala Tampereella
Vierailija kirjoitti:
Se peräkylä voi olla Helsinki tai Tampere, jokin vanha asuinalue, jossa sama suku on asunut samalla tiluksilla useamman sukupolven ajan.
Esim. Ullanlinnassa
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Helsingin Kallio peräkylässä.
Tiedän tunteen.
Isäni adoptoi minut kun olin 11v. Olen syntynyt äidin ja hänen edellisen kumppaninsa suhteesta, mutta isä on ollut minulle isä siitä asti kun olin 4v. Biologisen isän valinnat on johtaneet siihen että tämä on viettänyt vankilassa suuren osan elämästäni. En ole nähnytkään tätä tällä vuosituhannella.
Silti joidenkin ihmisten mielestä olen edelleen tämän lapsi ja isäni on vain isäpuoleni.
Miten muuten tietävät biologisten vanhempiesi tiedot?
Minä olen adoptoitu ja en tiedä biologisia vanhempiani eikä ainakaan toistaiseksi ole tullut vielä halua selvittää. Minulla on hyvät vanhemmat nyt ja en halua tietää joistakin huonommista mitään. On joku joskus kysellyt aionko selvittää tai tiedänkö vanhempani mutta ei usein kysellä. Voihan olla että on vanhemmiltani tentattu asiasta mutta ei minulta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä Ap puhuu? Adoptio on perheen sisäinen juttu. Minä en tunne KETÄÄN joka minulta (adoptoitu) olisi udellut asiasta, painostuksesta puhumattakaan. Onko täällä ideoista puutetta vai miksi joku idiootti-Ap tällaista kirjoittaa?
Oletpa ollut onnekas.
Minä olen saanut koko ikäni vastata uteluihin että mistä olen niin kuin oikeasti kotoisin ja että missä oikeat vanhempani on nyt.
On myös oletettu, että suomi ei olisi äidinkieleni.
Mun ystävällä on monta sisarusta, onko 7-8 .
Hänellä on 2 adoptiolasta Afrikasta.
Olin monta kertaa synttäreillä, siellä oli aina paöjon serkkuja.
Oli tosi jännä huomata, kun lapset vuoron perään olivat huomannut eri värin kasvoissa.
Lapsille alunperin oli puhuttu on tullut serkku ja vasta ajan myötä lapsi huomaa värin
Ihan vaan muuten vaan ajatuksena