Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö jotkut ihmiset ihan oikeasti mieti rahankäyttöään?

Vierailija
02.04.2023 |

Nyt kun Hesarissa on jatkuvasti näitä juttuja siitä, miten korkojen nousun/vastikkeiden nousun/jne. takia ihmisillä on vähemmän rahaa käytettävissä, niin niissä aina kerrotaan, että tähän asti henkilöt ovat käyttäneet rahaa huolettomasti, katsomatta hintoja tai harkitsematta miten paljon käyttävät rahaa ja mihin, ostelleet ihan mitä ovat halunneet, matkustelleet, yms.

Tämä vain vaikuttaa aika epäuskottavalta, sillä Suomessa yleensä lähes kaikki ovat hyvin vastuullisia taloudenpitäjiä, ihan riippumatta edes varallisuudesta. Itse asiassa, monet piheimmät tuntemani ihmiset ovat rikkaita.

Itselläkin oli nuorena vastavalmistuneena aika, jolloin oli erinomainen palkka eikä juurikaan vastuita, niin käytin rahaa huolettomasti. Mutta silti jopa silloin mietin sentään edes, että voinko ostaa taas jonkun kalliin merkkivaatteen. Sitten väikkäriaikana kun tulot olivat pienemmät kuin yrityselämässä, niin aloin tarkkailemaan ruoan hintoja.

Joten vaikka itse olen ollut hyvin huoleton rahankäyttäjä (minkä ovat mahdollistaneet erinomaiset tulot jo parikymppisestä), esimerkiksi parina vuonna käyttäen tonnin kuussa personal traineriin, niin kyllä minä silti olen aina sentään jossain määrin miettinyt budjettia.

Ja nyt sitten pitäisi uskoa, että iso osa suomalaisista, ihan keskituloisista, ei ole koskaan tällaisia miettinyt? Ja että olisivat jatkaneet elämistä tuolla tavalla jos vain korot ja hoitovastikkeet eivät olisi nousseet?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. Niitä kutsutaan kollektiivisesti nimellä "helsinkiläiset"

Vierailija
2/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mietin rahankäyttöä. Nykyisin on pakko tehdä kahta työtä, jos mielii selvitä nousseista elinkustannuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi tässä viimeisimmässä jutussa:

"Markkinoinnin alalla työskentelevä Mikkola sanoo ensi kertaa havahtuneensa siihen, että omaa taloutta pitää jatkossa suunnitella entistä tarkemmin.

”Olen enemmän sellainen hetkessä eläjä enkä ole oikein koskaan seurannut rahankäyttöäni. Olen luottanut siihen, että minulla on tarpeeksi rahaa, ja olen pystynyt aina aika vapaasti tekemään kaikkea”, hän sanoo."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009469970.html

Vierailija
4/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät. Niitä kutsutaan kollektiivisesti nimellä "helsinkiläiset"

Olen ihan itse helsinkiläinen, jopa paljasjalkainen sellainen. Joten tuo ei ole selitys.

- ap

Vierailija
5/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mieti. Mutta olen luonnostaan hyvä rahankäyttäjä. En juurikaan halua edes ostella mitään ekstraa ja elelen melko säästäväisesti. Mulla on myös aina aavistus siitä paljonko tilillä on rahaa jäljellä.

Eli siis itse olen juurikin niitä, jotka joutuu nyt ensimmäistä kertaa vuosiin keskittymään siihen mitä ostaa. Se ei silti tarkoita, että aikaisemmin olisin ollut täysin holtiton rahankäyttäjä.

Vierailija
6/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mietin rahankäyttöä. Nykyisin on pakko tehdä kahta työtä, jos mielii selvitä nousseista elinkustannuksista.

Mutta kai olet aina miettinyt budjetointia ja rahankäyttöä?

Vierailija
7/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noh, jos peilaa asiaa viime syksyyn/talveen verrattuna vuoden takaiseen:

Polttoainekulut nousi 40%

Ruokakulut nousi 50%

Sähkölasku nousi 500%

Asuntolainan korkokulut nousi 150%

Euroissa yhteensä noin 1500€/kk meidän taloudessa.

Vaikka ihan ok tuloinen lapsiperhe ollaankin, niin ei voi sanoa etteikö tuo tuntuisi.

Lapsia neljä, työpaikat kaukana, kaksi autoa oltava. Toki on normaalia että asioiden hinta nousee, mutta kuinka moni osasi ennustaa näin rajun nousun niin monella sektorilla?

Vierailija
8/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mieti. Mutta olen luonnostaan hyvä rahankäyttäjä. En juurikaan halua edes ostella mitään ekstraa ja elelen melko säästäväisesti. Mulla on myös aina aavistus siitä paljonko tilillä on rahaa jäljellä.

Eli siis itse olen juurikin niitä, jotka joutuu nyt ensimmäistä kertaa vuosiin keskittymään siihen mitä ostaa. Se ei silti tarkoita, että aikaisemmin olisin ollut täysin holtiton rahankäyttäjä.

Tämä niin hämmästyttää itseäni. Olen tosiaan itse hyvätuloinen eikä nykyinen tilanne sekään hetkauta, mutta kyllä minä olen aina tehnyt budjetit ja seurannut tarkkaan rahankäyttöä, ihan vain voidakseni suunnitella mihin voin investoida. Viimeiset vuodet olen käyttänyt erilaisia rahankäytön sovelluksia, ihan jotta voin nähdä konkreettisesti mihin esimerkiksi ruokakauppaan käytetyt rahat menevät.

Ja silloinkin kun ostaa jotain kallista, niin miettii sen jälleenmyyntiarvoa (siis design-huonekaluissa, taideteoksissa).

Ehkä tämä sitten tulee itselleni niin itsestäänselvästi siitä, että olen yrityselämässä töissä jossa investointien laskelmat, P-L vastuu, yms., kaikki pyörii sen ympärillä että taloudesta ollaan tosi tarkkoja ja sitä seurataan todella tarkasti.

Niin tuntuu uskomattomalta, että joku ei välittäisi tällaisista yhtään. Joko noissa jutuissa on värikynää tai sitten jotkut tosiaan ovat olleet holtittomia taloutensa kanssa.

Vierailija
9/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa miettiä, vaan kun rahaa on niin tulee olo että voin ostaa mitä haluan. Saan rahaa palamaan päivässä jopa satoja euroja kiertämällä kaupasta toiseen.

Vierailija
10/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin noh, jos peilaa asiaa viime syksyyn/talveen verrattuna vuoden takaiseen:

Polttoainekulut nousi 40%

Ruokakulut nousi 50%

Sähkölasku nousi 500%

Asuntolainan korkokulut nousi 150%

Euroissa yhteensä noin 1500€/kk meidän taloudessa.

Vaikka ihan ok tuloinen lapsiperhe ollaankin, niin ei voi sanoa etteikö tuo tuntuisi.

Lapsia neljä, työpaikat kaukana, kaksi autoa oltava. Toki on normaalia että asioiden hinta nousee, mutta kuinka moni osasi ennustaa näin rajun nousun niin monella sektorilla?

Mutta tuohan on eri asia. Nousu on yksi juttu, mutta elittekö tähän asti niin, ettette koskaan miettinyt tai seurannut mihin rahat menevät, vaan elitte miettimättä koskaan rahaa tai budjetointia?

Vierailija
11/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ihmiset ovat kyllä kilpailuttaneet asuntolainojaan pankkien välillä, mutta ainoastaan annuiteettilainoja.

Kiinteä tasaerä olisi kannattanut ottaa. Sitä ei tosin kaikista köyhimmät saa.

Vierailija
12/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla aivan kunnon ihmisillä on ns. hahmotus häiriö. He eivät koskaan pysty hoitamaan hyvin raha-asioitaan, vaikka kuinka olisi tahtoa.

Heille pitää kiireesti jonkun it-firman kehittää, yhteistyössä virka vallan kanssa, tekninen ohjelma, jossa palkasta menee suoraan kiinteät kulut suljetulle kulutilille, kuukausitasolle laskettuna. Sitten palkka normaali tilille kerran viikossa maanantaina. Luottokortit ehdottomasti pois käytöstä. Niillä ei tulot lisäänny.

Säästäminen eläkevakuutukseen ja yksi osa vara rahastoksi kolmannelle tilille. Eikä maksa mitään.

Pankkien asiantuntijoiden tehtävä on ymmärtää lainan ottajien tilanne. Kun kerran asiakas ei siihen itse pysty. Silti hänkin vaurastuu ja onnistuu hyvällä suunnittelulla, välittämisellä ja hyvällä tahdolla, yhdessä tarjotun avun kanssa.

Vierailija
13/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulottomienkaan tarvitse miettiä rahankäyttöään. Rahaa on aina röökinkaltaiseen luxustuotteeseen ja alkoholiin.

Vierailija
14/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ehnyt vain sen mihin on _oikeasti __ varaa. Lainan kanssa tai ilman.

Koskee asumista, matkoja, ruokaa, autoa, kaikkea.

Samaa ihmetellyt siis kuin ap

- _-

Vierailija
15/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehnyt siis TEHNYT, (PRKL)

Vierailija
16/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulottomienkaan tarvitse miettiä rahankäyttöään. Rahaa on aina röökinkaltaiseen luxustuotteeseen ja alkoholiin.

Miten se liittyy tähän? Omat tuloni ovat olleet siitä lähtien, kun valmistuin maisteriksi 22-vuotiaana ja menin koulutustani vastaaviin töihin, ylimpään 10% kuuluvat. Ja siitä vain nousseet. Tunnen useita miljonäärejä.

Ja kaikki me todellakin hallitsemme talouttamme, suunnittelemme, budjetoimme, laskemme investointien kannattavuutta, emme tuhlaa turhaan koska säästyneet rahaa voi investoida paremmin, yms.

Niin kyllä ihmetyttää, jos joku ei tuollaista ole tehnyt ollenkaan.

Vierailija
17/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä ei osaa käyttää rahaa. Ei, vaikka he olisivat ihan normiälykkäitä, osaisivat laskea ihan hyvin ym. He vain ajattelevat rahasta jotenkin "hetimullekaikkinyt" -tyyppisesti eikä siihen auta oikein mikään. Heillä pitäisi olla valvottu ja rajoitettu pääsy omalle tililleen, jotta siellä olisi rahaa vielä loppukuusta.

Kun rahankäyttötaitoinen miettii, että okei, nyt tuli tilille palkka/ etuus tms. niin siitä laitetaan automaattisesti sivuun pakolliset menot. Pakolliset menot on siis vuokra/ lainanlyhennys/ vastike eli asuminen, muut joka kuukausi tai säännöllisesti tulevat laskut (mitä kaikkea ne sitten kullakin sisältää, mutta ainakin puhelin, netti, vakuutukset, vesi / sähkö....) ja sitten tietenkin ruoka. Kaikki muu (jos sitä jää) on extraa. Sitten tuloista ja laskujen määrästä riippuen näiden pakollisten jälkeen jää mällättävää tai ei jää. Mutta ruokaan on jäätävä rahaa myös sille viimeiselle viikolle.

Kun taas rahankäyttötaidoton miettii, että nyt tuli tilille rahaa, mitäpä kivaa ostaisin itselle? No, ainakin uusi järjestelmäkamera olis kiva, ja sitten uusi takki ja ehkä kengät, tai jospa kävisin kavereiden kanssa pitkän viikonlopun Tallinnassa. Tätä rataa. Laskut tulevat maksettua tai sitten eivät kaikki, kun ne tulevat niin yllätyksenä. Ai niin se ruoka. Tilipäivän jälkeen syödään hyvin, ehkä jopa ulkona kerran kaksi, kunnes tulee se loppukuu, eikä kaapissa ole muuta kuin makaronia.

Tässä hieman kärjistettynä, mutta idea tulee selväksi, eli suhde rahaan on aivan päinvastainen näillä kahdella tyypillä.

Vierailija
18/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli sitä mieltä, että helsinkiläiset ovat huonoja rahan käyttäjiä. Eiköhän niitä ole joka paikassa. Tiedän muutamia rouvia, joilla on hyvin pienet tulot, asuvat vuokralla j.n.e. Käyvät hyvin usein elokuvissa, teattereissa, konserteissa, risteilyillä, ulkona syömässä. Kirpputoreilla ostelemassa "halvalla" kaikenlaista krääsää. Vielä nämä samat ihmiset sanovat minulle, että mikäs sinun on, kun sinulla on oma asunto ja teitä on kaksi maksajaa. He ovat heittäneet miehet pellolle jo vuosia sitten, jotkut montakin miestä. Mikäs minun on eläessä, kun olen sinnitellyt ensimmäisessä avioliitossa eikä toista tule. Niin makaat kuin petaat.

Vierailija
19/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä juuri mieti. Tällä hetkellä ainoa kulu mikä on noussut, on ruokakulut. Ja vielä ei siinäkään olla pisteessä että joutuisin kaupassa miettimään mitä ostaisin. Säästöön/sijoituksiin menee rahat automaattisesti ja loput on sitten käyttöön.

Vierailija
20/21 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä samaa mieltä. Jos oikeasti ei ole säästöjä, niin miten on uskaltanut ottaa vaihtuvakorkoisen useiden satojen tonnien lainan vuosikymmeniksi.

Itsekin otimme ison asuntolainan, mutta meillä on sijoituksia jotka voimme pakkotilanteessa realisoida ja maksaa jäljellä olevan lainan kokonaan pois.

Silti nyt vähän harmittaa, ettei sidottu osaa lainasta kiinteään korkoon. Kyllä kulut (yhteensä) on noussut ainakin tonnilla kuussa eikä jää enää säästöön. Sijoituksia ei silti vielä realisoida, kun historiallisesti korot on edelleen matalahkot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi