Yliopistopettymys. Pääseekö yliopistoon liian helposti..?
Onko kukaan muu ollut pettynyt yliopisto-opintoihin? Itselläni on takana 4 vuotta opintoja ja gradua viimeistelen.. Sivistyksestä ei ole täällä tietoakaan. Suurin osa juo ja bilettää kaikki viikonloput ja jotkut proffat mukana "pokailemassa" nuorempia tytsyjä. Luennoilla jotkut opiskelijat selaavat ylilautaa, katsovat temppareita tai muuta hömppäsarjaa kuulokkeilla tai nettishoppailevat. Suurin osa vieläpä besserwissereitä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä opiskelet? Jos olet sivistynyt tai sitä kaipaat, ehkä kannattaisi siirtyä humanistisiin aineisiin.
Mikä humanistinen ala olis hyvä sivistystä ajatellen? -Eri
Vierailija kirjoitti:
Peruskursseja ja labroja lukuunottamatta, mun yliopistokokemus oli, että eipä tässä ole justi itseoppinutta kummempi. Loput oli kirjatenttiä ja gradun ohjausta sen verran, että muoto oli yhtenevä laitoksen muiden gradujen kanssa.
"Itseoppineet ovat ainoita oppineita. Muut ovat opetettuja."
(sanoi Erno Paasilinna)
En ihan ymmärrä, miksi yliopistossa pitäisi olla niin vakavaa ja sivistynyttä, eikä olisi hyvä tehdä mitään vähän hölmöä ja hauskaa? Nuoria ihmisiä sitä kuitenkin vaan ollaan. Itse keskityin luennoilla opiskeluun, mutta vapaa-ajalla esim. seurasin MTV:n The Valleysia joka oli hirveämpi ja roskaisempi TV-sarja kun mikään Tempparit ikinä :D Osasin juonenkäänteiden lisäksi silti keskustella ihan asiallisesti vaikka oman pääaineeni asioista.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä, miksi yliopistossa pitäisi olla niin vakavaa ja sivistynyttä, eikä olisi hyvä tehdä mitään vähän hölmöä ja hauskaa? Nuoria ihmisiä sitä kuitenkin vaan ollaan. Itse keskityin luennoilla opiskeluun, mutta vapaa-ajalla esim. seurasin MTV:n The Valleysia joka oli hirveämpi ja roskaisempi TV-sarja kun mikään Tempparit ikinä :D Osasin juonenkäänteiden lisäksi silti keskustella ihan asiallisesti vaikka oman pääaineeni asioista.
Tuskin käytit luentoja sen valleysin katsomiseen
Itse ainakin muistan opiskelu aikanani yliopistossa kerran eräs lehtori kertoi että hän katsoo big brotheria että saa aivot ns. narikkaan! Ihmetteli meitä opiskelijoita koska kukaan meistä ei ainakaan myöntänyt että katsoisi kyseistä ohjelmaa. Meitä on onneksi moneen lähtöön ja hyvä niin. 👍
Mua ei kiinnosta se mitä muut opiskelijat tekee, mutta joillain kursseilla professoreilla on kyllä koko juttu ihan hukassa. Kertoo, että mitä pitää tehdä, mihin mennessä ja mistä ohjeet löytyy ja oman hommansa aloittaa sitten arvioinnin aikaan. Odotan valmistumista että pääsisin töihin ja oppimaan, että miten niitä oman alan hommia tehdään. Opiskeluilla ei mitään käytännön yhteyttä työelämään. (Opiskelen enkun opettajaksi).
Jos käytännön oppia ja taitoja haluat, tee amk tai yamk tutkinto.
gregor kirjoitti:
ollaan jo end-gamessa joten uusien asioiden opettelu on aika turhaa.
Omaksi iloksi kannattaa
Tutun kuuloista ap tuo pettymys yliopistoon. Pidin alasta jolla opiskelin, mutta ei mulla oikeastaan kavereita yliopistovuosilta jääny. Oli hankalaa löytää ystäviä, vaikka olen sosiaalinen ja kävin tapahtumissa ym. Paljon tuli vastaan jotenkin ylimielisen ja teennäisen oloista porukkaa noina vuosina opiskelupiireissä. Nyt 30-vuotiaana ja työelämässä (maisterin paperit sain yliopistosta) edelleen mun parhaat kaverit on ne joiden kanssa lapsuudesta lähtien tuntenut ja kaikki vähän erilaisia ja eri kouluasteilta, on amiksia ja amkilaisia ja jotku yliopistonkin käyneitä. Ja mun mies on "vaan" amiksen käynyt ja hyvin tullaan toimeen ja ollaan tasavertaisia :) Älykkyyttä on monenlaista ja ei se koulutuksen taso tarkoita että löytäis helposti samanhenkisiä ihmisiä sieltä opinnoista.
Tsemppiä sulle AP ja toivottavasti paremmat ajat vielä on edessäpäin.
Minäkin olen neljättä vuotta yliopistossa eikä meno ole ollenkaan tuollaista. Oikeastaan ihan päinvastoin.
Olen kanssa ihmetellyt varsinkin opiskelijakulttuurin kosteutta. Aina hirveä kännimeininki päällä esim. Helsingin yliopiston valtsikassa. Sitten arkena ollaan ahdistuneita ja masentuneita.
Opiskelin teknillisellä yliopistolla. Olin sen jälkeen vähän aikaa laitoksella töissä.
huomasin, että siellä kokouksissa puhuttiin usein, miten saada älykkäämpää ainesta sisään. Sinne päässeet oli kuulemma osittain liian tyhmiä.
Olin kyllä pöyristynyt opiskelijoiden mollaamisesta.
Kyllä. Koin yliopistopettymyksen teknillisessä tiedekunnassa. Pääsy sinne oli helpompaa kuin olisin ikinä kuvitellut. Pääsykoe meni oikeasti huonosti mutta pääsin sisään. Opinnoista en tajunnut hölkäsen pöläystä enkä siitä miten niitä voisi alan kesätöissä hyödyntää. Ei ollut minun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihtarina 20 vuotta sitten ja silloin järkytyin, kun paikalliset opiskelijat olivat todella lapsellisia ja lähinnä luennoilla leikkimässä. Nyt teen toista tutkintoa ja järkytyin, että sama lapsellisuus on vallannut myös Suomessa yliopiston. On aivan eri asia tehdä vapaa-ajallaan hölmöjä juttuja, mutta että tullaan luennoille somettamaan, katsomaan sarjoja, mussuttamaan karkkia... Voi voi!
Et ihan ymmärtänyt mitä sanoin kommentillani.