miksi lapsille annetaan " ruotsinkielisiä" nimiä, kun itse ollaan ihan " umpisuomalaisia" ???
Kommentit (9)
jotka ovat _myös_ ruotsinkielisiä. Siitä syystä, että ovat suvussa kulkevia ja haluan säilyttää niissä sen saman kirjoitusasun. Vaikka siis itse me ollaan ihan suomenkielinen perhe.
Sellaiset, jotka kuulostavat ja näyttävät suomalaisilta, ovat aivan eri asia, mutta vaikka joku Lucas yhdistettynä suomalaiseen sukunimeen on aika hirveä. Tuttuni juuri antoi sen lapselleen. Pojan veli on Daniel. Ja sukunimi niin suomalainen kuin olla voi, y:tä ja ä:tä myöten...
Eli siinä kunnioitetaan perinteitä.
siitä syystä kun sukunimi on ruotsalainen ja sen verran hankala vielä että siihen ei kerta kaikkiaan natsaa Pekat ja Ollit. Jos meillä olisi suomenkielinen sukunimi niin myös lasten nimet olisivat aivan toiset. Emme siis ole suomenruotsalaisia ruotsinkielisestä sukunimestä huolimatta, tosin lapset ovat kaksikielisiä (suomi/venäjä).
Ei haluta mennä tietyn mallin ja muotin mukaan.
Jos mä olisin tykännyt esim. nimestä Victoria, niin olisin sen lapselleni antanut. Ei mua haittaa ollenkaan vaikka jollakin on ihan " tavis" sukunimi, meilläkin on.
En kuitenkaan tälläistä " ruotsalaista" nimeä antanut. Pidän suomalaisista nimistä.
Mitä se kellekkään kuuluu minkä nimiseksi lapsensa kastaa? ei siinä naapureilta ja tuttujen tutuilta lupia kysellä.
ruotsalaiset nimet. Nimet kirjoitetaan ja lausutaan suomalaisittain enkä edes niitä antaessa ajatellut että olisivat jotenkin ruotsalaiset mutta niin muut näyttävät ajattelevan. Oli vaan minusta nätit nimet ja siksi annoin. Tosin sekä miehen äiti että minun sukua on suomenruotsalaisia.
sori..pakko viilata pilkkua.. =)
mut eikäs se nyt vähän niinkun ole muotia antaa ulkomaalaisia nimiä niin ruottin kuin enkunkielisiäkin..