Ei nämä kunnan suojatyöpaikat mikään myytti ole
Itsekin luulin, että olisi jokin meemi vain. Noh ei ole. Aloitin virassa ja huomasin kyllä nopeasti, mikä on todellisuus.
Töitä on koko työajasta noin 50 pros. Kahvilla istutaan aamupäivästä ja iltapäivästä reilu puoli tuntia, joskus tuntikin. Tehokasta työaikaa on työpäivän aikana ehkä 3 tuntia. Yksityisellä sektorilla tämmöinen ei olisi tullut kuulonkaan.
It-taidot on vähän niin ja näin. Osalla tuhrautuu sähköpostinkin kirjoittamiseen tolkuttomasti aikaa.
Virka-asiat on hoidettava, mutta jos ei virellä olevia virka-asioita juuri esim. ko päivänä ole, niin aika joutenoloa se on. Luetaan lakipykäliä ja kerrataan asioita jne.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa missä olet töissä ja mitä teet niin saadaan sinun paikkasi lopetettua? Eihän sinulla ole mitään virkaa istua siellä tyhjän panttina?
Jääköön kertomatta tarkemmin. Ajattelin itse vielä maks vuoden katsella ja palaan sitten takaisin yksityiselle sektorille mistä tähän tulinkin.
ap
Ei ne enää sinua palkkaa kun olet pari vuotta kunnalla vetelehtinyt. Ala vain harrastamaan ristikoiden täyttöä eläkettä odotellessa.
Yksityinen sektori on omalla alalla paljonkin viranomaisten kanssa tekemisissä joten siellä on kyllä hyötyä jos on ollut pöydän toisella puolella.
ap
Uneksit vain. Kyllä siihen ammattitaitoon kuuluu hoitaa hommia viranomaisten kanssa ihan ilman että on itse ollut viranomainen. Varsinkin jos olet ollut jossain joutavassa pikkuvirassa kuten kertomuksestasi selvästi paistaa läpi. Jonkun pikkukunnan virkamies ei kovin kummoinen viranomainen ole. Ne monimutkaiset asiat hoidetaan isojen kaupunkien ja ministreiöiden kanssa.
Sama. Ystäväni, joka on hyvä työntekijä, mutta tekee vain haluamiaan töitä ja vain muutaman tunnin päivässä, ja mieluusti kahvin äärellä kokoustaen tuttujen työkaverien kanssa haki kunnan paikkaan. Seuraan mielenkiinnolla kauanko on töissään, vaihtanut siis työpaikkaa usein, koska työpaikoissa (joissa kaikki muut viihtyvät kauan) on aina ollut hänen mielestään vikaa.
Kertoo paljon jos viihtyy paikassa kauemmin kuin vuoden, silloin paikka on sellainen, jossa voi viettää päivänsä ilman mitään vaatimuksia työnteosta.
Olen ollut 4 v. kunnalla töissä. Kyllä meidän yksikössä kaikki tekee reippaasti töitä. Työstä maksetaan ja sitä myös tehdään. Fyysinen ulkotyö kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla on kahdenlaisia työpaikkoja
1) oikeita, joissa työtä on enemmän kuin ehtii tekemään
2) suojatyöpaikkoja (usein koordinaattori tai suunnittelija -nimikkeellä)2. Ryhmä tienaa enemmän kuin 1. Ryhmä, mitkä sen tosiasiallisen työn joutuu tekemään, kun osa osastosta valvoo kahvihuoneen kierrätyspistettä.
Olin itse aiemmin kunnalla ja kyllästyin tuohon jaotteluun. Yrittivät maanitella takaisin, mutta ei kyllä ennen kuin kaikki suojatyöt on siivottu pois.
No noita ryhmän 2 työpaikkoja on ehkä prosentti kunnan kaikista työpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa missä olet töissä ja mitä teet niin saadaan sinun paikkasi lopetettua? Eihän sinulla ole mitään virkaa istua siellä tyhjän panttina?
Jääköön kertomatta tarkemmin. Ajattelin itse vielä maks vuoden katsella ja palaan sitten takaisin yksityiselle sektorille mistä tähän tulinkin.
ap
Ei ne enää sinua palkkaa kun olet pari vuotta kunnalla vetelehtinyt. Ala vain harrastamaan ristikoiden täyttöä eläkettä odotellessa.
Yksityinen sektori on omalla alalla paljonkin viranomaisten kanssa tekemisissä joten siellä on kyllä hyötyä jos on ollut pöydän toisella puolella.
ap
Uneksit vain. Kyllä siihen ammattitaitoon kuuluu hoitaa hommia viranomaisten kanssa ihan ilman että on itse ollut viranomainen. Varsinkin jos olet ollut jossain joutavassa pikkuvirassa kuten kertomuksestasi selvästi paistaa läpi. Jonkun pikkukunnan virkamies ei kovin kummoinen viranomainen ole. Ne monimutkaiset asiat hoidetaan isojen kaupunkien ja ministreiöiden kanssa.
Kun hakee linkkarista samoissa virkatöissä olevia/olleita, niin aika paljon on sellaisia jotka ovat aloittaneet yksityisellä ja siirtyneet virkamieheksi, sitten ovat takaisin yksityisellä jossain osastopäällikön tai vastaavassa päällikön hommassa.
ap
Toimisto"työ" ei ole oikea työ.
Menee samaan kastiin youtubettajien ja bloggaajien kanssa. Tietokoneella istuminen ei ole työtä.
Töissä vihaan näitä, jotka eivät automaattisesti siirry seuraaviin hommiin tai kysy lisää hommia, vaan odottavat suoria käskyjä esihenkilöltä tumput suorina kuin jossain 50-luvun komediassa.
Suomessa on yhtä paljon ihmisiä töissä julkisella sektorilla kuin Kanadassa, vaikka siellä asuu 30 miljoonaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Menee samaan kastiin youtubettajien ja bloggaajien kanssa. Tietokoneella istuminen ei ole työtä.
Töitä voi tehdä myöskin ajattelemalla, tiedoksi tyhmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) suojatyöpaikkoja (usein koordinaattori tai suunnittelija -nimikkeellä)2. Ryhmä tienaa enemmän kuin 1. Ryhmä, mitkä sen tosiasiallisen työn joutuu tekemään, kun osa osastosta valvoo kahvihuoneen kierrätyspistettä.
Olin itse aiemmin kunnalla ja kyllästyin tuohon jaotteluun. Yrittivät maanitella takaisin, mutta ei kyllä ennen kuin kaikki suojatyöt on siivottu pois.
No noita ryhmän 2 työpaikkoja on ehkä prosentti kunnan kaikista työpaikoista.
Kyllä se on enemmän kuin prosentti ja osuus kasvaa. Kuntaliitoksen yhteydessä moni ensimmäiseen ryhmään kuuluva menettää työnsä, mutta lähes kaikki toiseen ryhmään kuuluvat jäävät. Soteuudistuksessa tulee käymään samoin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin teen sitten tätä epätyötä kaiket työpäivät. Ja meillä tulosta ja tekemistä seurataan, jouten ei sovi olla.
Kotikunnassani eräälle maksetaan 4 000 euroa kuussa siitä, että lukee uutisia, täyttää sanaristikoita ja käy katsomassa iäkästä vanhempaansa hoitokodissa. Ai niin ja mikä parasta: kyseinen henkilö on jo eläkeiän ylittänyt, mutta miksi ihmeessä toki jäädä eläkkeelle, kun tuollainen palkka juoksee ilman mitään työntekoa. Tekemänsä virka tulee katoamaan taivaan tuuliin eläköitymisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Kotikunnassani eräälle maksetaan 4 000 euroa kuussa siitä, että lukee uutisia, täyttää sanaristikoita ja käy katsomassa iäkästä vanhempaansa hoitokodissa. Ai niin ja mikä parasta: kyseinen henkilö on jo eläkeiän ylittänyt, mutta miksi ihmeessä toki jäädä eläkkeelle, kun tuollainen palkka juoksee ilman mitään työntekoa. Tekemänsä virka tulee katoamaan taivaan tuuliin eläköitymisen myötä.
Minunkin työpaikassani odotellaan kieli pitkällä eläkkeelle jäämisiä. Toki läksiäisjuhlissa puhutaan kauniisti, mutta kyllä niitä virkoja monta tullaan lakkauttamaan. Keski-ikä on korkea ja eläkeikää lähenteleviä yli 5 kpl. Virkoja tullaan hyvinvointialueiden myötä lakkauttamaan ja työtehtävät jaetaan muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin työpaikassani odotellaan kieli pitkällä eläkkeelle jäämisiä. Toki läksiäisjuhlissa puhutaan kauniisti, mutta kyllä niitä virkoja monta tullaan lakkauttamaan. Keski-ikä on korkea ja eläkeikää lähenteleviä yli 5 kpl. Virkoja tullaan hyvinvointialueiden myötä lakkauttamaan ja työtehtävät jaetaan muille.
Näinhän tämä on ollut jo kauan. Kahta poistuvaa kohti palkataan yksi uusi. Riittää aivan hyvin aina. Siirryin itsekin julkiselta yksityiselle enkä ole katunut hetkeäkään. Aika menee työssä eikä lusiessa.
kaveri kummi tytölle tai pojalle on paikat järkätty samoin kun kunta liitoksissa ei ole suomessa yliviikarin EI TYÖ VELVOITETTA UUTTA. aamu päivän on tekevinään jotain ilta päivän silppuaa tuotoksiaan. ja se käytös tavallista rahvasta kohtaan on ollut kuin kunnan jauhoja olisi ollut ruinannut. kuntien kirjastot omaksuivat saman tavan olen yliopisto koulutettu kysy noilta virkailijoilta sitä on vieläkin .miksei ukkola tee omaa ohjelmaa karpon tapaan olisi kanava jossa nämä virka minä minä tulisi julki. tulisi katsotuin ohjelma.
Aika monet näistä julkisen sektorin töitä puolustelevista kommenteista on näköjään postattu vauvapalstalle virka-aikana. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen sähköposteja se viranhaltija siellä kirjoittaa? Viranomaispäätökset ei ole jotain meilejä, ne on määrämittaisia ja hyvin tarkkoja asiakirjoja, joiden saatemeilissä ei isoja tarinoita kirjoitella. Toisaalta asiakirjoja ei lähetellä tietoturvasyistä kuin turvapostina, muutoin asiakas saa asiakirjan vanhanaikaisesti paperipostina tai tulee itse sen noutamaan.
Lakipykäliä tulee harvemmin kerrattua, Kuntaliiton ohjeita ja erilaisia käsikirjoja sitäkin enemmän. Jo pelkät ympäristönsuojeluohjeet voivat muuttua monta kertaa vuodessa.
Viranomaiset voivat käyttää myös valtion tietoturvaverkkoa tai lähettää salattuja sähköposteja.
Osa viranomaistöistä on myös lähtökohtaisesti julkista tietoa.
Turvapostiksi kutsutaan niitä salattuja sähköposteja. Osa viranomaistöistä on julkista tietoa, mutta ei se viranhaltija niitä tietoja kyselijöille meilaa, vaan kehottaan laittamaan tietopyynnön kirjaamoon, sieltä tieto jaetaan eteenpäin. Tai kunnan ilmoitustaululta.
Näinhän tämä yleensä menee. Vaikka tieto olisi lähtökohtaisesti julkista, niin monesti on yleisesti olemassa joku ylempi virkahenkilö, joka päättää tietojen luovutuksesta.
Asianomistajille kyllä tietyissä tapauksissa lähtee ihan sähköpostilla pöytäkirja. Itse olen ollut esim. muutamissa rikosasioissa asianomistaja ja myöskin todistaja ja kyllä näistä poliisi on lähettänyt kuulustelupöytäkirjan sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet näistä julkisen sektorin töitä puolustelevista kommenteista on näköjään postattu vauvapalstalle virka-aikana. 😁
Mä olen ainakin lomalla.
2) suojatyöpaikkoja (usein koordinaattori tai suunnittelija -nimikkeellä)
2. Ryhmä tienaa enemmän kuin 1. Ryhmä, mitkä sen tosiasiallisen työn joutuu tekemään, kun osa osastosta valvoo kahvihuoneen kierrätyspistettä.