Jos tuleva pääministeripuolue olisi persut
Odotan itse asiassa mielenkiinnolla, jos näin kävisi. En siis ole persuäänestäjä, mutta kiinnostaa sellaisena sosiaalisena kokeena, miten persut oikeasti hoitaisivat homman. Siis siitä näkökulmasta, että oikeastihan Suomen asioiden hoito sisältää niin paljon kaikkea muutakin kuin mamurahojen leikkausta. Että kun olisi vastuu kokonaisuudesta, miten hoitaisivat homman kun sitten olisivat oikeasti vastuussa kaikesta ja todellisuus iskee kuitenkin päin pläsiä: että pitää miettiä taloudne tasapinotus, työllisyys, ulkopolitiikka, kansainväliset vastuut, työvoimapulan kehittyminen jene jene.
Etää kun on toooodella monta asiaa, jotka pitää laittaa kuntoon oikeasti, ja toisaalta vähän niinkuin lunastaa ne odotukset, jotka perusäänestäjillä on puoluetta kohtaan. Kun on vähän luvattu, että nyt ne syrjityt ja unohdetut ja vähätellyt muistetaan ja niitä autetaan ja niiden epäkohdat fiksataan.
Vähän tätä jo katselin silloin kun persut oli hallituksessa että ei siellä sittenkään voinut peruspopulistista politiikkaa tehdäkään vaikka vähän niin poli lupailtu. Nyt jos olisi pääministeripuolue, odotuksia tulisikin sitten taatusti äänestäjiltä todella paljon, ja kun aikuisten oikeesti asiat ei ole niin helpooja ja yksinkertaisia, niin milläköhän mielellä v. 2027 vaaleissa persua äänestäneet ovat..
Eli vois tulla hyvin mielenkiintoiset seuraavat 4 vuotta.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen törmännyt aika paljon tällaiseen "kun päästään eroon viherevassareista, homma muuttuu!1!!"
mutta oikeasti, muuttuuko? Ja jos niin miten? avautuuko taivas kun on persupääministeri? siis tosissani kysyn. että onko oletus, että jotenkin hiukeasti alkaa aurinko paistaa risukasaan kun olisi persupääministeri?
Ei se taivas aukea, mutta kyllähän se muutosta tarkoittaisi. Ensinnäkin intersektionaalinen feminismi hallituksen kantavana ideologiana lentäisi roskiin, ja se on pelkästään hyvä asia. Ehkä tuleva hallitus antaisi myös enemmän painoa suomalaisille tärkeille asioille eikä vouhottaisi miljoonasta sukupuoli-identiteetistä.
Täysin marginaalinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen äänestänyt persuja noin 20v ja todella toivon, että pääsevät pääministeripuolueeksi niin nähdään mitä saavat tehtyä kun pääsevät oikeasti valtaan eikä kenenkään apupuolueeksi. Voi myös olla, että saadaan pettyä, mutta nähdään tosiaan onko tämä perähikiä vielä pelastettavissa. Tämän hallituksen perintö on tietenkin niin onneton, että on melkoisen epäkiitollinen työ mennä korjaamaan heidän jälkiään, mutta jostainhan se on aloitettava.
Itse asiassa lähtökohta on todella hyvä. Suomen tilanne on tällä hetkellä monella mittarilla aivan loistava. Työllisyys parempi kuin koskaan, ylipäätään maa toimii oikein hyvin. Koulutus on toki kriisissä, mutta sitä ei rahalla ratkaista muutenkaan, vaan pitäisi kieltää elektroniikan käyttö koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas ajattelen niin, että miksi eivät pärjäisi? On siellä persuissakin korkeakoulutettua väkeä. Ei se lainanottokaan mikään ratkaisu ole. Tarpeeksi kun otetaan pikavippiä, niin ei saada edes korkoja maksettua. Kohta menee korkokuluihin miljardeja, ja niillä rahoilla oltaisiin voitu hoitaa vaikka niitä vanhuksia tai järjestää ihmisille terveydenhoitoa. Järjetöntä.
ite mietin et mites kun leikkauksia on pakko tehdä, ja ne kohdistuu todennäköisesti persuäänestäjiin, että miten sitten suu pannaan? jos oletus on, että taivas aukeaa hallitusvastuun myötä eikä se kuitenkaan voi aueta koska realiteetit.. kuinka syvä on pettymys kun tilille ei tupsahda yhtään enempää rahaa.
Pointtihan on se, että persujen äänestäjät äänestävät heitä juuri siksi kun ymmärtävät, että leikkauksia on pakko tehdä. Ei leikkaukset siis tule persujen äänestäjille yllätyksenä. He eivät ole unelmahötön pauloissa ja kuvittele, että taikaseinästä löytyy aina vaan uutta rahaa, sitähän vasemmisto on luvannut ja lupaa edelleen.
Persut varmaan toimivat yksityisellä sektorilla, sillä julkiselta sektoriltahan ne leikkaukset tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas ajattelen niin, että miksi eivät pärjäisi? On siellä persuissakin korkeakoulutettua väkeä. Ei se lainanottokaan mikään ratkaisu ole. Tarpeeksi kun otetaan pikavippiä, niin ei saada edes korkoja maksettua. Kohta menee korkokuluihin miljardeja, ja niillä rahoilla oltaisiin voitu hoitaa vaikka niitä vanhuksia tai järjestää ihmisille terveydenhoitoa. Järjetöntä.
ite mietin et mites kun leikkauksia on pakko tehdä, ja ne kohdistuu todennäköisesti persuäänestäjiin, että miten sitten suu pannaan? jos oletus on, että taivas aukeaa hallitusvastuun myötä eikä se kuitenkaan voi aueta koska realiteetit.. kuinka syvä on pettymys kun tilille ei tupsahda yhtään enempää rahaa.
Persuja äänestää työssäkäyvät nettoveronmaksajat. Mitä leikkauksia näille ryhmille on tulossa?
Joo joku Halme sai 20v sitten kaljabaarien Penoilta ja Kartsuilta äänet. Nykyään persuja kannattavat pienyrittäjät sekä keskituloiset palkansaajat.
Jos energianhinnat (bensa&sähkö) ja muut ekomaksut saadaan edes jotenkuten kuriin niin sieltä jää useampi satanen kuukaudessa enemmän käteen. Minuakin kävi kiinnostamaan mistä leikkauksista puhutaan ?
Miten hallitus voi vaikuttaa sähkön hintaan?
Ja bensa.. jos lasketaan bensaveroa, mistä otetaan vastaavat summat (ja ei, kehitys/mamurahoista ei kerry riittävästi jos tarve säästöille on joku 6-9 miljardia).
No maturahoista lähtee helposti ekat 1.3 miljardia.
Tässä utleekin se mielenkiintoinen pointti persujen maahanmuutto/pakolais/kansainvälinen auttaminen osalta:
"ei syydetä rahaa pakolaisleireille" -> samaan aikaan "on autettava siellä paikallisesti, jotta eivät lähde valumaan eurooppaan"
"maassa maan tavalla, opittava suomen tavoille ja sopeuduttava kulttuuriin" -> samaan aikaan "kotouttamiseen/kielikursseihin menee liikaa rahaa, ne rahat pitää poistaa"
eikös tämä pidä tulkita niin, että oikeasti persut eivät halua a) auttaa ketään maan rajojen ulkopuolella ja b) eivät halua suomeen missään nimessä ulkomaalaisia - mutta eivät kehtaa vaan sanoa tätä tääneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen äänestänyt persuja noin 20v ja todella toivon, että pääsevät pääministeripuolueeksi niin nähdään mitä saavat tehtyä kun pääsevät oikeasti valtaan eikä kenenkään apupuolueeksi. Voi myös olla, että saadaan pettyä, mutta nähdään tosiaan onko tämä perähikiä vielä pelastettavissa. Tämän hallituksen perintö on tietenkin niin onneton, että on melkoisen epäkiitollinen työ mennä korjaamaan heidän jälkiään, mutta jostainhan se on aloitettava.
Itse asiassa lähtökohta on todella hyvä. Suomen tilanne on tällä hetkellä monella mittarilla aivan loistava. Työllisyys parempi kuin koskaan, ylipäätään maa toimii oikein hyvin. Koulutus on toki kriisissä, mutta sitä ei rahalla ratkaista muutenkaan, vaan pitäisi kieltää elektroniikan käyttö koulussa.
Ota selvää asioista, tuo "työllisyysprosentti" on aivan täyttä fuulaa, sinne on tilastoja kaunistamaan laitettu todellisuudessa työttömiä hirveät määrät jotka tekevät jotain 2h/vk humpuukihommia ja näin saadaan lisää "työllisiä" tilastoihin. Todellisuudessa tehdyt työtunnit ovat laskeneet pitkän aikaa ja työttömiä on aivan liikaa ja työttömyys lisääntynyt pitkän aikaa tämän hallituksen aikana.
Sdp trollit lienevät Marinin lukuisasta avustajakaartista?
Vierailija kirjoitti:
En odottaisi mahdottomia. Milloin viimeeksi Suomessa on ollut hyvä hallitus? Joskus Kekkosen aikana?
Riikka Purra vaikuttaa kuitenkin paljon fiksummalta kuin nykyinen pääministeri, joten nykymenoon odottaisin maltillista parannusta.
Kyllä näin on. Mikään puolue ei saa omia asioitaan sellaisenaan läpi. Vai onko meillä jo kolmen tonnin minimipalkka nelipäiväisellä työviikolla? Joko hornetit ja allegrot on viety Ukrainaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tä... työntekijöillä menee nihkeästi mutta tuilla elävillä hyvin...
Sanna Marin (sd) ja muutkin demarit ovat vaalien alla puhuneet mielellään siitä, että työllisyysaste on noussut Marinin hallituskaudella ennätykseen.
Korkeasta työttömyydestä he ovat sen sijaan lähes vaienneet. Suomen laaja työttömyys – joka on kasvanut Antti Rinteen ja Marinin hallitusten aikana – oli työ- ja elinkeinoministeriön mukaan helmikuussa noin 370 000 henkeä eli 14,1 prosenttia työvoimasta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/bb8cccc2-b1e1-4492-a4af-aef6c19df…
Jopa joka kolmatta duunaria uhkaa köyhyys
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d9cd5dd-8ce8-4e0b-bc9d-ea6dfd6f51a6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten työttömien määrä on kasvanut ja samaan aikaan on työvoimapula?
En ole trolli enkä kenenkään avustaja. Äänestän demareita, sillä tämä hallitus, jonka työtä seuraan työni puolesta, on hoitanut näissä kriiseissä hommansa hyvin. Mulle on turha muuta tulla kertomaan. Ja nyt jatkan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa miten vihervasemmisto siivoaa täältä aloituksia hädissään. Tietää jo hävinneensä vaalit ihan omilla teoillaan. Paniikki on iskenyt.
Oikeistohallituksen tulee tekoälyn mukaan muodostamaan kokoomus, ps, keskusta, kd, rkp. Odotan tätä. Riikka Purra muuten osaa hyvin ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa miten vihervasemmisto siivoaa täältä aloituksia hädissään. Tietää jo hävinneensä vaalit ihan omilla teoillaan. Paniikki on iskenyt.
Oikeistohallituksen tulee tekoälyn mukaan muodostamaan kokoomus, ps, keskusta, kd, rkp. Odotan tätä. Riikka Purra muuten osaa hyvin ruotsia.
Kannattaa luonnonsuojelua ja ilmastonmuutoksen pysäyttämistä. Elää kuten opettaa toisin kuin nimeltä mainitsemattomat vihreät....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo RKP on aivan turha, sitä ei tarvita lainkaan hallitukseen.
KD:llä ihan hyviä ajatuksia, KOK ja Kesk vissiin pakko hyväksyä mukaan.
PS, KD ja Liike nyt olisi paras, mutta ei valitettavasti ihan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten työttömien määrä on kasvanut ja samaan aikaan on työvoimapula?
Tässä on kyllä räikeä ristiriita johon olisin toivonut viisikolta jotain komentteja mutta ei ole näkynyt. Jos meillä työttömienmäärä nousee ja samaan aikaan puhutaan että tarvitaan 50 000 uutta työntekijää eu:n ulkopuolelta vuosittain niin eikö tämä suoraan kerro että varsinkin suorittavassa portaassa halutaan palkkojen laskevan, sairaanhoitajat ym.
Vierailija kirjoitti:
En ole trolli enkä kenenkään avustaja. Äänestän demareita, sillä tämä hallitus, jonka työtä seuraan työni puolesta, on hoitanut näissä kriiseissä hommansa hyvin. Mulle on turha muuta tulla kertomaan. Ja nyt jatkan töitä.
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, että mihin Marinin hallituksen toimiin olet tyytyväinen, jos se on hoitanut hommansa hyvin.
Aikamoiset punalasit saa olla päässä.
Jos näin käy, uskon että homma kusee viimeistään syksyllä ja hallitus kaatuu.
Yes! Ensi viikolla meillä on sinimusta PerS-KaKo-RKP -hallitus, halpa bensa ja ilmainen sähkö!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa luonnonsuojelua ja ilmastonmuutoksen pysäyttämistä. Elää kuten opettaa toisin kuin nimeltä mainitsemattomat vihreät....
Siis hetkinen. . . Nytkö ilmastonmuutos on sittenkin ihmisen aiheuttama uhka, jos Purra haluaa pysäyttää sen? Eihän persujen pitänyt uskoa tähän "humppaan"?
Jos Perussuomalaiset voittaa alkaa jännittäminen onko suurin puolue oppositiossa ja hävinneet puolueet hallituksessa niinkuin viime kaudella kävi :D
Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu, se on todellinen näytön paikka jos persuista pääministeripuolue tulee.
Tämän jos kusevat niin onpahan sitten nähty ettei kukaan pysty Suomen oloja parantamaan mutta kurjistamaan entisestään. Syöksysuunnassa kun on jo vuosia oltu ja kaikki palvelut ja ihmisten olot vaan huonontuneet.
Helppohan se on noilla palkoilla pylvästellä mut nyt vaaditaan tekoja niiden sanojen jatkeeksi!